האם בזק תפסיק להיאבק ברפורמת השוק הסיטונאי?

בעל השליטה שאול אלוביץ' והמנכ"לית סטלה הנדלר הסיקו שלא תצמח להם תועלת ממאבק שמשווק לציבור בתור בשורה צרכנית

שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן
שאול אלוביץ / צילום: יוסי כהן

בתקופה האחרונה מנהלת בזק מאבק דרמטי מול משרד התקשורת ומול ספקיות האינטרנט, לגבי מימוש הרפורמה בשוק התקשורת הקווי שצפויה לפגוע בבזק. בימים הקרובים נבין האם בזק תשלים עם המהלך או תמשיך בקו הלוחמני. נכון להיום בבוקר (ב'), כל הסימנים מעידים על כך שהחברה הבינה שמוטב לה לוותר. בעל השליטה שאול אלוביץ' והמנכ"לית סטלה הנדלר הסיקו שלא תצמח להם תועלת ממאבק שמשווק לציבור בתור בשורה צרכנית. הצוות שמוביל את בזק הבין שיהיה לו קשה, אולי בלתי אפשרי, לנצח את הרגולטור בעימות חזיתי ומתוקשר. פרמטר נוסף שצריך להכניס למשוואה הוא שהמחיר שבזק עלולה לשלם לא יהיה גבוה כל כך.

אבל בואו לא נתבלבל. משרד התקשורת עושה מאמצים עילאיים לשווק את הרפורמה כבשורה, בגלל שהמשרד מנסה להראות שהקדנציה הנוכחית הייתה טובה לפחות כמו הקדנציה הקודמת של משה כחלון. לכן הרפורמה מלווה בהרבה יחסי ציבור גם מצידו של גלעד ארדן שממשיך ללוות אותה באדיקות למרות שהוא כבר לא במשרד התקשורת. בתכלס מדובר על חיסכון (שגם עליו ניתן להתווכח) של כ-10-40 שקלים לחודש למשק בית. אמנם כל חיסכון הוא מבורך, אבל לא מדובר בדרמה גדולה.

בשבוע האחרון ניהלו ספקיות האינטרנט ומשרד התקשורת מאבק קשה נגד בזק, לאחר שלטענתם התברר להם שבזק לא מאפשרת ללקוחות שלה להתחבר לספקית האינטרנט שהוא רוצה לעבור אליה. הרפורמה, נזכיר שוב, מנתקת את הלקוח מבזק מבחינה שירותית ומעבירה אותו לספק האינטרנט שעומד מולו כבעל התשתית וספק השירות כאחד. בזק ככל הנראה ניסתה להערים קשיים על המעבר ונתקלה בביקורת תקיפה מצד כולם כולל התקשורת, משהו שבזק בהחלט לא רגילה אליו. לטענתה המשרד כפה עליה תהליכים חדשים שהיא אינה מסוגלת לבצע בתוך ימים ומעבר הלקוחות במודל שבו רוצה המשרד מחייב אותה להתארגנות חדשה שתיקח לה כמה ימים.

בשיחה עם "גלובס" אומר סמנכ"ל הנדסה ורישוי במשרד התקשורת, חיים גרון: "אנחנו לא שינינו את תיק השירות. הותרנו בתיק השירות פרטים שייסגרו בין החברות. התיק קבע את הדרישות אבל לא נכנס לפרטי פרטים ובאיזה צורה ספציפית ייעשה החיבור ההנדסי. העקרונות היו שהלקוח לא ייפגע ולא יתנתק לו השירות. לנגד עינינו עמד כל הזמן המודל של ניידות המספרים. מי שמכר לך דואג לך להכל".

- בזק מיישמים תהליך שאתם לא הסכמתם עליו?

"בזק ישמו תהליך הנדסי שמחייב הרבה מאוד התעסקות וזמן ארוך מאוד. קיבלנו תלונות שתהליך המעבר לוקח הרבה מאד זמן,כולל ניתוק הלקוח ואלו תלונות שנבדקות. אנחנו דרשנו מבזק פתרון ביניים (עד שהמעבר יעבוד בצורה אוטומטית ג.פ) לעבוד בצורה שנראתה פשוטה, ובזק הסכימה לה, ולפיה לקוח לא ינותק בזמן המעבר. גם את זה בזק לא יישמה".

- היכן הפערים?

"הפערים הם גדולים מאוד. בזק טוענת שזה שינוי מורכב והספקיות טוענות שזה שינוי פשוט, קל ליישום ברמה של דקות או שעות בודדות באופן חד פעמי. בזק לא יכולה לדרוש לקבל את אישור הלקוח והיא עושה זאת כדי לשמר את הלקוח".

- אתה טוען שלא שיניתם מהותית את הצד הטכני. איך אתה מסביר בכל זאת את ההתנגדות של בזק?

"בהרבה מאוד שנים שאני במשרד ראינו הרבה חילוקי דעות, אבל לא נתקלנו מעולם במסכת כזאת של התנגדות וסטיות מהנורמות ברישיון והכרעות ברורות וחילוקי דעות כפי שנתקלנו בנושא השוק הסיטונאי, זה מעורר את השאלה לאן פניה של בזק מועדות בשוק הסיטונאי".

"זו טענה מצחיקה"

בכיר אחר במשרד התקשורת אומר לגלובס: "הדרכים שבה אנחנו מציעים לה להטמיע את היכולת לעבוד הם חלופות פשוטות יותר לתפעול, פחות משאבים ממה שהציעה ולכן זו טענה מצחיקה. בזק לא עומדת קרוב לתיק השירות. אפילו ברמת הסבירות. אם נניח צריך לעבור תוך חצי שעה והוא עובר תוך שעה, זה חבלי לידה, אבל יומיים הם לא בתחום הסבירות ואז יש לנו בעיה. לא חרגנו משום דבר ולא שינינו שום דבר באופן מהותי, אלא הצענו חלופות שמקילות על ההטמעה".

- האם אתה סבור שתהליך ההידברות שלכם עם בזק נוהל נכון?

"עשינו את כל מה שאנחנו יכולים כדי להגיע להבנות. לבזק אין שום אינטרס מבחינתה לשתף איתנו פעולה ולכן הם עושים מה שהם עושים. היו לבזק אין סוף הזדמנויות להגיע להסכמות עם מפעילים ואמרנו לה שנשקול להסכים להסכמות שלה עם מפעילים במידה וזה ייראה לנו סביר. בזק יכלה ללכת לפרטנר ולהגיע איתה להסכמה. יכלה לתפור משהו אבל לא".

- וכשבזק טוענת להבטחות שניתנו לה כמו ביטול ההפרדה המבנית?

"בזק לא נותנת להעביר לקוחות, אז איך אפשר להסיר מגבלות מבזק? זה רק מעיד על ההתנהגות של המונופול. זה לא ישנה את ההתנהגות שלו אגב. מצד שני הוא אומר: 'לל תנהג בי כמונפול, תוריד ממני הקלות ופיקוח', ומה שאנחנו רואים הוא שבתחרות הבסיסית ביותר המונופול מערים קשיים".

- ומה לגבי הטענות על אפלייה כלפי הוט שקבעה מחירי שימוש גבוהים לתשתיות שלה?

"הוצאנו להם בקשת מידע כיצד הם קבעו את המחירים. יש בעייתיות לא קטנה במחירים שהוט פרסמה אבל אנחנו רוצה להבין איך היא קבעה אותם. זה עוזר לנו לעשות תהליך יותר מאוזן".

מבזק נמסר כי "בזק חיברה את מפעילות התקשורת למערכת השוק הסיטונאי שהקימה, והיא מספקת באופן מעשי שירות זה. אנחנו מאפשרים לצרכנים המבקשים להתחבר לספקיות במסגרת השוק הסיטונאי מעבר פשוט, אך עם זאת ללא טעויות ותקלות שעלולות להשפיע על השירות ללקוחות. כפי שקבע משרד התקשורת, מדובר בשלב ראשון של השוק הסיטונאי, בו המעבר בין החברות מבוצע באמצעות תהליכים לא ממוכנים, שהם מורכבים מבחינה תפעולית. על כל הצדדים מוטלת החובה והאחריות לסייע בפתרון הסוגיות התפעוליות הנובעות מהפעלת השירות הסיטונאי שזה עתה הוקם".