עו"ד בירן: "משבר הדיור יצא משליטה; מוות קליני"

עו"ד שרגא בירן בפאנל הנעילה של ועידת הנדל"ן: מדובר במערכת שיצאה מגדרה והפכה את רמ"י למערכת גביית מיסים בלתי פרוגרסיבית ושחורה כדי לגבות מס שאיננו קרוי מס

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

"אנחנו נמצאים עכשיו בשלב של מוות קליני. משבר הדיור יצא משליטה. כיום, החסם המרכזי הוא השלטון בכבודו ובעצמו. שר האוצר מנטרל את שר הפנים שמנטרל את שר הבינוי וכך הלאה". כך אמר היום (ב') עו"ד שרגא בירן, יו"ר ומייסד המכון לרפורמות מבניות, בפתח מושב הנעילה של ועידת נדל"ן ותשתיות של "גלובס" בשיתוף מזרחי טפחות.

"בעשור האחרון גבתה רשות מקרקעי ישראל כ-50 מיליארד שקל ומחיר דירה ממוצעת רק עלה. בשנת 2012, רמ"י גבתה 8.5 מיליארד שקל בעבור שיווק הקרקעות. מדובר במערכת שיצאה מגדרה והפכה את רמ"י למערכת גביית מיסים בלתי פרוגרסיבית ושחורה כדי לגבות מס שאיננו קרוי מס. וזה המס השחור ביותר כי הוא נופל על עניי ישראל. המשבר הזה כבר חרג מהמסגרת. אנחנו מנסים להציג פתרון - להכריז מלחמה על שכונות העוני של מדינת ישראל. לרכז את המאמץ על ידי התחדשות עירונית. במדינת ישראל יושבים כ-750 אלף משפחות. במרכזי הערים. בירושלים, בתל אביב. זה לא מתקבל על הדעת שבאותו הזמן גובה המדינה מאות אלפי שקלים על הקרקע לכל יחידת דיור".

עוד המשיך עו"ד בירן ואמר: "במשך כל הדיון כאן בוועידה היום לא היה אחד שדיבר על שכונות העוני כפוטנציאל להגדלת הבנייה במדינת ישראל. ככל שלא תהיה מנהיגות שתאחד את המערכת הפוליטית שתספק פתרונות לדיור בהישג יד, הכאוס הזה שאנחנו עדים לו של גביית מיסוי שחור והיעדר פתרונות דיור אמתיים המשבר לא ייפתר. הממשלה הבאה תהיה חייבת לטפל בנושא החברתי".

"דיור הוא תחום סזיפי, אין פתרונות קסם"

"לדעתי יש שני מנועים מאוד משמעותיים שיצרו את משבר הנדל"ן. הריבית הנמוכה היא דלק לעליית המחירים בגלל המשקיעים שמצאו בנדל"ן את האלטרנטיבה להשקעה. הדבר השני שתרם לעליית המחירים המאוד לא טובה היא נושא ההיצע. עד שנת 2014 לא השכלנו להגדיל ההיצע בקצב של הביקוש. זה לב ליבו של הבעיה". כך אמר אמיר לוי, ראש אגף תקציבים במשרד האוצר, בשיחה עם עורך החדשות ב"גלובס" אלי ציפורי.

נזכיר כי לוי, המכהן באחד התפקידים המשמעותיים ביותר במשרד האוצר עם השפעה מכרעת על ענף הנדל"ן, כיהן תחת שר האוצר לשעבר יאיר לפיד ודרכו עברו שלל תוכניות הדיור שאושרו בקבינט הדיור.

"דיור הוא תחום סזיפי, אין פתרונות קסם. אי אפשר לקום יום אחד עם פיתרון. צריך לעבוד קשה. ב-2014 עשינו המון צעדים. עשינו ותמ"ל, האחות החורגת של הותמ"ל. הכרזנו כבר על מתחמים לעשרות אלפי יחידות דיור. צעד שני שעשינו ועושים - כ-70 אלף יחידות דיור בפינוי מחנות צהל. גם זה לא ביום, זה חודשים ושנים. גם הסכמי הגג זה עוד דבר שעשינו. ראשי הרשויות לא ממהרים לפתוח שכונות חדשות בגלל עוד בתי ספר ועוד מחלפים. חתמנו איתם על הסכמים שניתן מה שצריך והם התחייבו לתת היתרי בנייה. הפעלנו גם חמ"ל דיור לפתיחת חסמים".

על מע"מ אפס, תוכניתו של שר האוצר לשעבר יאיר לפיד, אמר לוי: "לא צעד שתמכנו בו. לא חשבנו שזה צעד נכון והסברנו את המשמעות. אבל בסופו של דבר מי שמקבל את החלטות זה לא אנחנו. אמרנו את דעתנו, ונגיד גם בעתיד על החלטות שלדעתנו אינן נכונות. ככל שההחלטות תתבססנה על עבודה מקצועית אני חושב שיש סיכוי גדול יותר שיעבדו".