דיווח: זהו בסיס ההסכם המתגבש עם איראן

גורמים המעורבים בשיחות בז'נבה דיווחו לסוכנות הידיעות AP על מתווה הסכם הגרעין המתגבש ■ עפ"י המתווה, במשך עשור יוטלו הגבלות ופיקוח הדוק על העשרת האורניום של איראן, אך היא תורשה להמשיך להפעיל אלפי צנטריפוגות

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

כך ייראה הסכם הגרעין עם איראן? סוכנות הידיעות AP פרסמה היום (ב') קווי מתאר כלליים של טיוטת ההסכם המתגבש בין איראן לבין המעצמות, וזאת על-פי מידע שהדליפו גורמים המעורבים בשיחות.

מהפרטים עולה כי איראן תורשה להמשיך להפעיל אלפי צנטריפוגות להעשרת אורניום, וכי במשך עשור יוטל פיקוח הדוק על תוכנית הגרעין שלה, שיוסר בהדרגה בשנים לאחר מכן.

מדובר בהסכם שיישומו ייעשה בשני שלבים עיקריים - הראשון יימשך 10 שנים, והשני יימשך 5 שנים נוספות. פרטי ההסכם נועדו להגביל את יכולתה של איראן לפרוץ לגרעין, אך בהמשך יגדל בהדרגה מרחב התמרון של הרפובליקה האסלאמית, והיא תוכל להתקדם לעבר נשק גרעיני.

ב-10 השנים הראשונו תורשה איראן ככל הנראה להפעיל 6,500 צנטריפוגות להעשרת אורניום ברמה נמוכה תחת פיקוח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - מספר גבוה בהרבה מזה שהציבה ארצות-הברית כיעד. את מרבית האורניום המועשר שתייצר יהיה על איראן להוציא מחוץ לתחומי המדינה או לשנות את הרכבו ומאגר האורניום המועשר שתורשה להחזיק בתחומה יוגבל. בתום עשור תורשה להפעיל כ-3,500 צנטריפוגות נוספות - מספר גדול יותר מזה שהיא מפעילה כיום.

מה יעלה בגורל הכורים בפורדו ובאראק?

במסגרת יישום ההסכם יורה אובמה מיידית על הסרת חלק מהסנקציות הכלכליות שהוטלו על איראן בצו נשיאותי. סנקציות אחרות יושעו אך לא יוסרו לחלוטין בטרם איראן תוכיח כי היא עומדת בתנאי ההסכם. מספר סנקציות נוספות, משמעותיות פחות, יישארו בתוקף עד שהקונגרס האמריקאי יפעל להסרתן לצמיתות.

נושא משמעותי נוסף שטרם הובהר עד תום הוא גורל מתקן העשרת האורניום התת קרקעי בפורדו וכור המים הכבדים באראק. אחת ההערכות היא כי המתקן בפורדו יוסב למכון מחקר וכי הרכבו של כור המים הכבדים ישתנה כך שיוכל להפיק כמות נמוכה בלבד של פלוטוניום.