"תוספת של כ-200 אלף שקל למשכנתא בגלל בנק ישראל"

עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות: בזמן שכל המפלגות מנסות להקל על יוקר הדיור, בנק ישראל ממשיך להיות הגורם המרכזי להכבדה על הציבור

דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי
דירות, נדלן, בנייה / צלם: תמר מצפי

כל אחד מנוטלי משכנתא ממוצעת ישלם לבנקים תוספת של כ-240,000 שקל בהחזרי המשכנתה כתוצאה ממגבלות בנק ישראל והורדת הריבית אמש. כך עולה מבדיקה שנערכה ב-AMG משכנתאות המתמחה בייעוץ וליווי נוטלי משכנתאות.

מהבדיקה עולה כי לאחר הורדת הריבית אמש נוטלי משכנתא ממוצעת של 700,000 שקל ל-20 שנה (בריבית פריים מינוס 0.7%) היו יכולים לשלם לבנק ריבית כוללת של 65,150 שקל לאורך כל התקופה, כאשר ההחזר החודשי היה יכול לעמוד על 3,188 שקל. זאת אם ניתן היה לנצל את הריביות הנמוכות ולקחת את מלוא סכום המשכנתה בריבית משתנה.

מהבדיקה עולה כי גם אם בתוך 5 שנים בנק ישראל יעלה את הריבית במצטבר ב-2%, ההחזר החודשי של משכנתה הנלקחת, כולה, בריבית משתנה היה עולה, לאחר 5 שנים, ל-3,760 שקל וסך כל הריביות שהיו משולמות לבנקים היו מסתכמות בכ-184,932 שקל.

אולם, מהבדיקה עולה כי בעקבות מגבלות בנק ישראל המאפשרות לקחת רק שליש מהמשכנתה בריבית משתנה, תוך ניצול הריביות הנמוכות, ושאר המשכנתה ילקח בתמהיל של רק שליש משכנתה בריבית משתנה ואילו שליש נוסף ילקח בריבית משתנה כל 5 צמודה למדד (הנחת מדד של 2%) ושליש קבועה לא צמודה, הרי שההחזר החודשי יעמוד, לאחר 5 שנים, על 3,994 שקל והעלות הכוללת של וההצמדות שישולמו לבנקים יעמוד על 303,211 שקל. זאת גם בהנחה שריבית בנק ישראל הייתה עולה ב-2% בתוך 5 שנים.

בשורה התחתונה, אומר עמית קמינסקי, מנכ"ל AMG משכנתאות, הרצון של בנק ישראל לשמור על יציבות הבנקים עולה, בפועל, לציבור נוטלי המשכנתאות תוספת תשלום שיכולה להגיע לעוד כ-240,000 שקל, בהתאם לעליות הצפויות של הריבית.

"בזמן שכל המפלגות מפריחות סיסמאות בחירות שנוגעות למצוקת הנדל"ן ויוקר המחיה, בנק ישראל ממשיך להפחית את הריבית אך מונע מהזוגות הצעירים ליהנות מכך. מאז ההחלטה על מגבלות לקיחת משכנתא בריבית משתנה ומגבלות נוספות של בנק ישראל, הריבית ממשיכה לרדת והזוגות הצעירים הפסידו בפועל עשרות אלפי שקלים על תשלומי ריביות מיותרות. כל עוד סביבת הריבית ממשיכה להיות נמוכה, ואף לרדת, יש להתערב במצב ולאפשר גם לזוגות הצעירים ליהנות מכך".

לדברי קמינסקי, למרות מגבלות בנק ישראל, הציבור עדיין יכול לחסוך עשרות, ולעיתים מאות אלפי שקלים אם ינצל את הריביות הנמוכות וימחזר את המשכנתה. מבדיקה שנערכה בחברה עולה כי רק כ-20% מהציבור טורח לנצל את התנאים הייחודיים כיום ולשפר את התנאים. זאת למרות שמחזור משכנתה יכול לחסוך לנוטל המשכנתה 12%-15% מהסכום שנותר לו לשלם.