פרידמן אמר ש"הפרויקט מת"; בספרי אזורים רשום ב-48 מ' ש'

אזורים שותפה בפרויקט בניו-יורק שמתקשה להתרומם, ושבגינו היא מסוכסכת עם השותף רוני יצחקי

הרשי פרידמן / צלם: תמר מצפי
הרשי פרידמן / צלם: תמר מצפי

חברת הנדל"ן אזורים והיזם רוני יצחקי מתגוששים בפרויקט כושל להקמת כ-500 דירות ביונקרס - פרבר אמיד של ניו-יורק - שנבנה על שטח של כ-30 דונם. לפרויקט נכנסה אזורים ב-2006, בתקופת בעל השליטה הקודם, שעיה בוימלגרין, וחלקה בו עומד על 33%.

בימים האחרונים התבטא בתקשורת הרשי פרידמן, בעל השליטה הנוכחי באזורים , ואמר ביחס לפרויקט כי "אפשר לומר שהוא מת". למרות זאת, בדוחותיה האחרונים הציגה אזורים את ההשקעה בפרויקט ב-48 מיליון שקל (לעומת 79 מיליון שקל ב-2011).

באזורים הבהירו אתמול בדיווח לבורסה כי "קיים קושי ממשי להמשיך את ביצועו של הפרויקט כל עוד לא נפתרו חילוקי הדעות בין השותפים", וכי בימים אלה נעשית לו הערכת שווי, ובהתאם אליה תבחן החברה את השווי שלפיו היא מציגה אותו בספריה.

לחברת הפרויקט חוב נון ריקורס של 18 מיליון דולר - ומשמעות הדבר הוא שבמקרה שבו ערך הנכס יורד מתחת לשווי זה, הבעלים יכול בתנאים מסוימים להעביר את הנכס לבנק.

מוקדם יותר השבוע דיווחה אזורים כי קבוצת יצחקי הגיבה בתביעה מטעמה, בהיקף של 20 מיליון דולר, לתביעה מוקדמת שהגישה נגדה אזורים, בהיקף של 50 מיליון דולר, בנוגע לפרויקט המשותף, שלא מצליח להתרומם. בתביעה מעלה יצחקי כמה טענות לגבי התנהלותה של אזורים, בהן הפרת הסכמים, הפרת חובות אמונים ותום לב, ודורש פיצויים. בד-בבד פתח יצחקי הליכי בוררות, עם הצעה לשיתוף פעולה בין הצדדים או מינוי מתווך שיממש עבור השותפים את הפרויקט.

בתביעה שהגישה אזורים בתחילת השנה היא טענה טענות דומות, וכן ציינה ניצול לרעה של בעלי השליטה בחברה המשותפת "ליצירת טובות הנאה אישיות ותוך פגיעה בפרויקט". עוד הזכירה אזורים בטענותיה ניהול לקוי של החברה המשותפת ושל הפרויקט, ודרשה כאמור פיצוי של כ-50 מיליון דולר.

באזורים ציינו כי התביעה והתביעה שכנגד, שהוגשו לבית המשפט העליון במדינת ניו-יורק, מצויים כעת בשלב מקדמי, והתקדמות הפרויקט המשותף והסדרת מימונו תלויים בהתקדמות התביעות ובתוצאותיהן. באזורים מציינים, כי "קיים קושי ממשי להמשיך את ביצועו של הפרויקט כל עוד לא נפתרו חילוקי הדעות בין השותפים", וכי בימים אלה נעשית לו הערכת שווי, ובהתאם אליה היא תבחן את השווי שלפיו היא מציגה אותו בספריה.

השלב הראשון בפרויקט הושלם בשנת 2013, עם מכירת 161 דירות מתוך 162 דירות, אולם ללא הצלחה להניב מכך רווחים. בדוחותיה האחרונים, לרבעון השלישי של 2014, מציינת אזורים כי יש בעיה מימונית בחברת הפרויקט, שלא יכולה לשרת את חובותיה לבנק המממן. חברת הפרויקט ניסתה לארגן הסדר חוב מול הבנק, אולם הוא לא יצא לפועל, והבנק החליט לחלט את סכום הערבות, שעמד על 3.5 מיליון דולר מאזורים, וסכום דומה מיצחקי.