מכבי חיפה "מכשירת השחקנים" ה-36 בטיבה בכדורגל האירופי, מכבי ת"א 42

כך עולה מנתונים של ארגון CIES, שבדק איפה גדלו השחקנים המרכיבים כיום את המועדונים ב-31 הליגות העליונות הבכירות ביותר שחברות במדינות אופ"א ■ אייאקס ההולנדית בפסגת הדירוג

טאלב טוואטחה  מול שרן ייני, מכבי חיפה נגד מכבי ת"א, ליגת העל בכדורגל / צלם: ערן לוף
טאלב טוואטחה מול שרן ייני, מכבי חיפה נגד מכבי ת"א, ליגת העל בכדורגל / צלם: ערן לוף

מכבי ת"א ומכבי חיפה, שני המועדונים שמחזיקים את התקציבים הגדולים ביותר בליגת העל הישראלית - משתמשים בכסף בעיקר על מנת להביא שחקני רכש יקרים. ההסתמכות על התוצרת המקומית היא די מינימלית אצלם. אבל כשבוחנים את הנתונים לעומק, מגלים שיש להם דווקא חומר ביתי נרחב לעבוד איתו.

מבדיקה של ארגון חקר הכדורגל השווייצרי CIES מאוניברסיטת נוישאטל, עולה כי מכבי חיפה היא מכשירת השחקנים ה-36 בטיבה בכדורגל האירופי, ואילו מכבי ת"א במקום ה-42. איך זה נמדד? ב-CIES בדקו באיזה מועדונים "גדלו" כלל השחקנים רשומים כיום בסגלים הנוכחיים של מועדוני 31 הליגות העליונות הבכירות ביותר במדינות אופ"א - ומצאו כי לירוקים יש 30 נציגים שעונים על הקריטריונים, בעוד לאלופה התל-אביבית יש 28. 

שחקנים ש"גדלו" במועדון הם לצורך התרגיל הנ"ל כאלו ששיחקו בקבוצה ה"מכשירה" שלהם לפחות שלוש שנים בין הגילאים 15-21 (כך שיוסי בניון, למשל, נכנס לרשימה של חיפה למרות שהתחיל את הקריירה בהפועל ב"ש; דוגמאות נוספות: ליאור רפאלוב שמשחק בקלאב ברוז' הבלגית נכנס גם הוא לרשימה של חיפה; עומרי אלטמן, שמושאל להפועל פ"ת ממכבי ת"א - נחשב ברשימה של הצהובים, כמו גם הקפטן שלהם שרן ייני).

בפסגת רשימת מכשירות הכדורגלנים הבכירות ביותר ב-31 הליגות הבכירות באירופה ניתן למנות כיום את אייאקס ההולנדית (77 שחקנים). פרטיזן בלגרד הסרבית שנייה (74), ורק אחר-כך מגיעה נציגות ראשונה מחמש הליגות "הגדולות" המסורתיות: ברצלונה הספרדית (57). עוד בפסגת הדירוג: דינמו זאגרב (קרואטיה, 50), שחטאר דונייצק (אוקראינה 50), היידוק ספליט (קרואטיה, 49), ריאל מדריד (ספרד, 47), ספורטינג ליסבון (פורטוגל, 47) והכוכב האדום בלגרד (סרביה, 47).

לצרפת יש הכי הרבה מועדונים ברשימה (15), שכוללת 100 מועדונים בסך הכל. צרפת וספרד במקום השני (8 לכל מדינה).