המשבר הרוסי הלם בלבייב: אפריקה ישראל תמחק רבע מההון העצמי

החברה באזהרת רווח: תפסיד עד 863 מ' ש' ב-2014 בצל אזהרות רווח של החברות-הבנות אפי פיתוח ואפריקה תעשיות ■ אפריקה: ברבעון האחרון של 2014 חלו התפתחויות שליליות במצב המאקרו-כלכלי ברוסיה

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

משבר הכלכלי ברוסיה כבר הוביל לקריסה של כ-50% במנייתה של קבוצת אפריקה ישראל בשנה האחרונה, וכעת הוא מכה בעוצמה גם בדוחות הכספיים של החברה. היום הזהירה אפריקה ישראל כי היא צפויה לרשום ברבעון הרביעי של 2014 הפסד עתק של 790-870 מיליון שקל, וכי ההון העצמי שלה יקטן בהיקף דומה. לאפריקה ישראל היה בסוף ספטמבר האחרון הון עצמי של 3.86 מיליארד שקל, כך שמדובר במחיקה של 20%-23% ממנו.

ההפסד ברבעון הרביעי צפוי לגרור את אפריקה להציג ב-2014 כולה הפסד של 783-863 מיליון שקל. בתגובה להודעה איבדה היום אפריקה 7% מערכה והיא נסחרת כעת לפי שווי של 800 מיליון שקל בלבד, המהווה דיסקאונט עמוק בהשוואה להון העצמי של החברה, גם לאחר המחיקה הצפויה בדוחות הרבעון הרביעי. הדיסקאונט הזה משקף את החשש בשוק מפני יכולתה של החברה לשרת בעתיד את התחייבויותיה הכספיות לנושים, ובראשם למחזיקי האג"ח, להם היא משלמת מדי שנה תשלומי קרן וריבית בהיקף של כחצי מיליארד שקל.

הנפילה במניית אפריקה ישראל בשנה האחרונה
 הנפילה במניית אפריקה ישראל בשנה האחרונה

אפריקה מסבירה כי במהלך הרבעון הרביעי של 2014 חלו התפתחויות שליליות במצב המקרו-כלכלי ברוסיה. להתפתחויות אלו השלכות רוחביות על המודלים המשמשים את מעריכי השווי החיצוניים של החברה הבת, אפי פיתוח, במסגרת הערכות השווי של נכסיה. כך, למשל, התפתחויות אלו הובילו, בין היתר, לפיחות חריף בשער החליפין של הרובל לעומת הדולר, מה שגרם לקיטון בתחזיות של תזרימי ההכנסות התפעוליות (NOI) של נכסי הנדל"ן להשקעה, ונכסי הנדל"ן בהקמה של אפי פיתוח.

אברהם נובוגרוצקי (נובו), מנכ"ל אפריקה ישראל, הדגיש היום כי "התזרים של החברה לטווח הקרוב הוא מובטח ואינו נסמך על דיבידנדים מאפי פיתוח. יחד עם זאת, אנו עושים את כל הפעילות הנדרשת כדי להשביח את הנכסים ברוסיה שנמצאים במיקומים מרכזיים. כך שכשרוסיה תתאושש גם שווי הנכסים שם יעלה מחדש. הכל, כמובן, תלוי במצב המאקרו כלכלי שם".

שי עזר, אנליסט הנדל"ן של בית ההשקעות אי.בי.אי, אמר היום כי "הפיחות החד גרם לכך שהשוכרים בנכסים של אפי פיתוח לא יכלו לעמוד בשכר הדירה הגבוה שלמעשה מבחינתם עלה ב-50% במהלך השנה ולכן תזרים המזומנים של החברה נפגע. שילוב של ירידה דרמטית בהכנסות ועלייה בשיעורי ההיוון היא מתכון בטוח להשמדת ערך, ולכן אנחנו לא מופתעים מהיקף אזהרת הרווח של אפריקה".

אפי פתוח, זרוע הפעילות של אפריקה ישראל ברוסיה, צפויה להפחית בדוח הרבעון הרביעי כ-210 מיליון דולר מהשווי ההוגן של הנכסים המניבים שברשותה והנכסים שנמצאים בהקמה (נטו, בניכוי השבת ערך מלאי מקרקעין). מחיקה זו צפוי לגרור את החברה להפסד של 300 מיליון דולר (1.17 מיליארד שקל, לפי השער היציג בסוף 2014) ברבעון הרביעי, ולהפסד מעט נמוך יותר של 272 מיליון דולר ב-2014 כולה.

"חייבת מימוש מאסיבי של נכסים"

איגרות החוב של אפריקה (סדרות כ"ו וכ"ח) נפלו היום בשיעורים של 3%-4% ומחיריהן משקפים כעת תשואות שנתיות גבוהות לפדיון של בין 13% ל-16%. לאפריקה, שעברה הסדר חוב ענק בתחילת 2010, חוב של 3.74 מיליארד שקל לבעלי האג"ח (קרן), אותו היא אמורה לפרוע במהלך העשור הקרוב, ושאליו יתלוו תשלומי ריבית של 1.64 מיליארד שקל.

אפריקה ישראל סיימה את הרבעון השלישי של 2014 עם כ-720 מיליון שקל בקופה, סכום שיאפשר לה שלם את עיקר החוב לנושים עד סוף 2016. עזר מעריך כי אפריקה יכולה לשרת את החוב שלה עד 2017 גם ללא קבלת מקורות מאפי פיתוח, אך לשם כך היא תיאלץ לבצע פעולות אחרות כמו מכירת בניין הטיימס בניו-יורק (שצפוי להניב תזרים חופשי של כ-35 מיליון דולר), מכירת קרקעות בארץ (בסביון, ובמתחם סומייל בת"א), ומשיכת דיבידנד מאפריקה נכסים.

לפעולות אלו יש לדברי עזר סבירות גבוהה להתממש, אולם בכדי לצלוח את 2017 אפריקה צריכה להערכתו פעולה רצינית. "ברור לחלוטין שעתיד אפריקה השקעות תלוי בהתפתחות העניינים ברוסיה, וברור לחלוטין שאי אפשר לחזות כעת את מצב הכלכלה הרוסית בעוד שנתיים. מה שכן ניתן לחזות זה שגם אם הכלכלה תתאושש ואפי פיתוח תחזור לתלם, היא עדיין לא תוכל לחלק דיבידנד בהיקף משמעותי. צריך לזכור שלאפי פיתוח פרויקטים עצומים לבנייה שכרגע מוקפאים ולכן לא יושלמו עד אז.

עזר מציין עוד כי לאפריקה יש הרבה זמן להיערך לאתגר התזרימי בשנת 2017, אבל עד אז היא חייבת לבצע פעולות משמעותיות כמו מימוש מאסיבי של נכסים, מכירת נתחים מהחברות הבנות או אפילו הזרמת הון מצד הבעלים, אחרת הלחץ בשוק יגיע לפתחה של ההנהלה כבר בשנה הבאה.

גם בהנהלת אפריקה ישראל מדגישים כי בטווח הארוך, ההתאוששות ברוסיה חשובה מאוד להצלחת החברה, אם כי לדבריה בשלוש השנים הקרובות ניתן להסתדר גם בלי דיבידנדים מהפעילות שם. הנכס המרכזי של אפי פיתוח הוא קניון אפימול, שהיה רשום בספריה בסוף ספטמבר 2014 לפי שווי של 1.16 מיליארד דולר. כמוכן, היו ברשותה נכסים מניבים נוספים בשווי של 443 מיליון דולר, קרקעות לבניית נכסים מניבים בשווי של 687 מיליון דולר, ונכסים נוספים בשווי 222 מיליון דולר. כל אחד מהנכסים הללו ספג ברבעון הרביעי מחיקה של כמה עשרות מיליוני דולרים, שהצטברה כאמור לכדי מחיקה כוללת של 210 מיליון דולר.

צרות גם באפריקה תעשיות

פגיעה נוספת באפריקה ישראל מגיעה מכיוון חברה בת אחרת שלה, אפריקה תעשיות. זו צפויה לרשום הפסד של 66-76 מיליון שקל ברבעון הרביעי. אפריקה תעשיות עוסקת בשני תחומים מרכזיים: עיבוד ושיווק מוצרי מתכת לבניין ויבוא ושיווק מוצרי קרמיקה ופורצלן לעיצוב הבית.

ההפסד של החברה נובע בעיקרו מממחיקה של מוניטין בשווי 30 מיליון שקל, שנרשם כאשר החברה רכשה את מניות המיעוט בחברה הבת, פקר פלדה. בנוסף, בתחום עיצוב הבית המרוכז בחברת הבת, נגב קרמיקה, נרשם הפסד של 25 מיליון שקל עקב התארכות תקופת תהליך ההרצה של המפעל החדש בירוחם, שגררה אובדן הכנסות ושחיקה משמעותית בשיעור הרווח הגולמי של נגב. החברה סבלה גם מהוצאות חריגות בגין חובות לקוחות שנרשמו ברבעון הרביעי כחובות מסופקים ואבודים, בשל היקלעותם של מספר לקוחות לקשיים ולהליכי חדלות פירעון.

ההפסד של נגב צפוי לגרום לכך שהיא לא תעמוד בהתניה פיננסית בה התחייבה כלפי גופים מוסדיים במסגרת הלוואה פרטית שהעמידו לה. בינתיים, מציינת אפריקה תעשיות כי הגיעה לסיכום עקרוני עם הגופים המוסדיים לקבלת כתב ויתור בנושא. את 2014 כולה תסיים אפריקה תעשיות בהפסד של 59-69 מיליון שקל, לאחר שב-2013 הציגה רווח נקי של 37 מיליון שקל.