חנס: "נדמה שאוה"ה משתעשעת בכספי המשקיעים"

כך לדברי פרופ' שרון חנס, המתמחה בתחום הממשל התאגידי, כבעל מניות באוה"ה אל החברה ואל רשות ני"ע

פרופ' שרון חנס / צילום: איל יצהר
פרופ' שרון חנס / צילום: איל יצהר

נמשכת הביקורת החריפה של בעלי המניות באוה"ה (אוצר התיישבות היהודים) נגד כוונת החברה לבלום את ההצבעה ביום ראשון על חלוקת מניות בנק לאומי כדיבדינד בעין. ל"גלובס" הגיע מכתב ששלח היום בנושא פרופ' שרון חנס, המתמחה בתחום הממשל התאגידי, כבעל מניות באוה"ה אל החברה ואל רשות ניירות ערך.

"אני עוקב בדאגה רבה אחר התנהלות החברה בעת האחרונה, ולרגע נדמה היה כי החברה משתעשעת לה בכספי המשקיעים כאילו מדובר במהתלה", כותב חנס. "אין זה ענין של מה בכך לדווח לציבור על אסיפה כללית שתכריע בעניין כה דרמטי, ולאחר מכן לבטל את ההצבעה ימים ספורים בטרם ההצבעה. בעלי המניות של החברה מסתמכים על דיווחיה; חלקם רכשו מניות בהסתמך על הדיווח, ואחרים נמנעו מלמכור מניות מטעם זה".

נזכיר כי אוה"ה הודיעה לפני כמה ימים כי בהסתמך על חוות-דעת של פרופ' אסף חמדני, לא ניתן להצביע על הסוגייה שבנדון, שכן שווי החזקות החברה בלאומי (קרוב למיליארד שקל) גבוה מיתרת העודפים הצבורים בחברה, העומדת על 191 מיליון שקל, ולכן מדובר בחלוקה אסורה על-פי חוק החברות, שנדרשת לאישור בית המשפט. "האסיפה הכללית אינה מוסמכת לקבל החלטה בדבר חלוקת דיבידנד שלא מתוך הרווחים הנקיים, ולפיכך ההצעה חורגת מסמכות האסיפה", כתבו באוה"ה. לפיכך החליטו בחברה כי ניתן יהיה לדון בנושא באסיפת בעלי המניות, אך לא לקיים הצבעה.

נימוקים אלה ממש אינם מקובלים על חנס. "גם אם הנכם סבורים שאין לאסיפה הכללית כוח לדרוש חלוקה בעין של מניות בנק לאומי, הרי שמביטול ההצבעה עולה ריח רע של ניסיון להשתיק את קולם של בעלי המניות", הוא כותב.

לדברי חנס, בניגוד להודעת אוה"ה, אין מניעה לקיום ההצבעה באסיפה ביום ראשון הקרוב. "אין דבר המונע מבעלי המניות לדרוש להעלות על סדר יומה של החברה הצבעה בעניין מסוים, גם אם אין בכך כדי לחייבה לפעול בהתאם להצבעה זאת. בארה"ב, למשל, נהוג לחייב חברות להיענות לבקשת בעלי מניות, להעלות להצבעה סוגיות אשר החברה חולקת על כוחם של בעלי המניות להכריע בהן. כוחה של ההצבעה במקרה זה הוא כהצבעה מייעצת לדירקטוריון החברה".

בתוך כך, אתמול פרסמה אוה"ה מכתב תשובה לטענות החברה להשבת נכסי נספי השואה, שהיא בעלת מניות מרכזית בחברה. טענות החברה להשבה היו דומות למדי לאלה של חנס, ומאוה"ה נמסר, באמצעות משרד עורכי הדין ארדינסט המייצג את החברה, כי "הטענות מטעות ומשוללות כל בסיס. לפי הוראות תקנון החברה, הדירקטוריון הוא המוסמך להחליט על הסכום המירבי אותו ניתן לחלק כדיבידנד, והאסיפה הכללית אינה מוסמכת להורות על חלוקה שלא מתוך הרווחים הנקיים".