מנכ"ל אלון למוסדיים: "החברה לא בדיפולט, ואנו לא מציגים הסדר"

אמר את הדברים באסיפת מחזיקי האג"ח ■ אלון רוצה לארגן מחדש חוב של 2.2 מיליארד שקל למוסדיים

שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא
שרגא בירן / צילום: ורדי כהנא

בעוד מספר ימים יתברר האם קבוצת אלון, שבבעלות עו"ד שרגא בירן והקיבוצים, בדרך לסיום מהיר של המגעים לארגון מחדש של החוב למחזיקי האג"ח המוסדיים - כ-2.2 מיליארד שקל - או שמא יבחרו מחזיקי האג"ח למנות נציגות מטעמם, ולשכור מומחים, משפטי וכלכלי, בטרם יגיעו להבנות עם החברה.

באסיפת מחזיקי האג"ח של אלון שהתקיימה אמש נשמעו קולות לכאן ולכאן. מצד אחד, האסיפה כונסה לבקשת כמה גופים מוסדיים - פסגות וכלל ביטוח, לפי הערכות בשוק - במטרה לדון במינוי נציגות רשמית ומומחים שילוו אותה.

מנגד, כפי שאומר גורם שנכח באסיפה, עלו בה קולות שטענו שהקמת נציגות רק תסרבל את המהלך, ויצאו נגד מינוי מומחים בתשלום. מחזיקי האג"ח יצביעו בנושא, וההחלטה תיוודע בעוד מספר ימים. את קבוצת אלון, מחברות ההחזקה הגדולות בישראל, מלווים בנקאי ההשקעות וליו בייס ולאומי פרטנרס. הנאמן לאג"ח היא חברת הרמטיק.

עוד קודם לדיון של מחזיקי האג"ח בנוגע למינוי נציגות ומומחים מטעמם, דיבר אתמול מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן (שהחליף בתחילת השנה את דודי ויסמן שהודח בידי בירן). קפלן הציג את מצב החברה, וקרא למוסדיים להסתפק בליווי משפטי ללא מומחה משפטי ("מומחיות המוסדיים בכלכלה לא נופלת משלו", לדבריו).

קפלן, בעברו מנכ"ל ויו"ר כלל ביטוח, אמר כי "החברה אינה בדיפולט, ואנו לא מציגים הסדר חוב. אנו באים בצורה הכי הוגנת לכולם בתנאים שווים. אנו רוצים להקטין את עלויות המימון, ואם לא יתוקן השטר, נפעל להנזיל נכסים ולהקטין מינופים תחת השטר הקיים". הוא ציין עוד, כי שינוי שטר הנאמנות של האג"ח יסייע לחברה ולמחזיקי הנייר, ואמר כי "שינוי שטר הנאמנות הנו win-win, לנו ולמחזיקי האג"ח", וכי השינוי יסייע "למנוע נזקים מיותרים".

אלון מבקשת מהמחזיקים להקדים תשלומים, לשנות טריגר לפירעון מיידי בעקבות הורדת דירוג ולבטל את קנס הפירעון המוקדם. בתמורה, אמר קפלן, "החברה תוריד את רמת המינוף לרמה של 50%-60% (בטווח זמן של שלוש שנים) לעומת רמה של כ-90% כיום", ותיתן למחזיקי האג"ח שעבודים והתחייבות לאי-חלוקת דיבידנד בטרם תפחת יתרת האג"ח ל-1.4 מיליארד שקל. עוד הוא הבטיח, שהחברה תהיה שקופה יותר, ותציג את דוח הסולו למחזיקי האג"ח.

קפלן הבהיר כי שינוי שטר הנאמנות ייתן לחברה זמן להשבחת נכסים ולמימוש חלק מהם. הוא טען שלקבוצת אלון שווי נכסי נקי (NAV) של 688 מיליון שקל, ושבקופת החברה 215 מיליון שקל. יתרת החוב למחזיקי האג"ח היא כאמור 2.2 מיליארד שקל, ונוסף על כך קיים חוב של 445 מיליון שקל לבנק הפועלים. כמו כן יש הלוואת בעלים לביילסול שבשליטת שרגא בירן, וגם לקיבוצים, בהיקף 40 מיליון שקל (שאותם יש לפדות, כך אמר קפלן, עד סוף מארס השנה). קבוצת אלון אומדת את השווי של החזקותיה בחברת התפעול של כביש 6 ב-131 מיליון שקל.

קבוצת אלון
 קבוצת אלון