ניתוח התגובות ברשת: נתניהו מרוויח מהנאום בקונגרס

רה"מ נתניהו חוזר להוביל במדד "מעמד המועמד", ואפילו דוח המבקר החריף על משבר הדיור לא משפיע עליו ■ לפיד, כחלון והרצוג-לבני מתחזקים

מעמד המועמד 1/3/15 / מקור: באזילה
מעמד המועמד 1/3/15 / מקור: באזילה

רגע לפני הנאום בקונגרס, רה"מ בנימין נתניהו חוזר ליהנות מתמיכה ברשת על רקע ירידה בשיח האישי נגד בני הזוג נתניהו. מנתוני מדד "מעמד המועמד" של "גלובס" בשיתוף באזילה עולה כי נתניהו חוזר לקבל ציון תפיסתי חיובי, במקביל לשיפור מגמתי של יאיר לפיד והצמד הרצוג-לבני. כמו כן, נראה כי הדיווחים בשבוע שעבר על צניחה של נתניהו במעמדו ברשת גרמו לאוהדיו לצאת להגנתו, מה ששינה את המשוואה בשבוע החולף.

מעמד הפוליטיקאים בשיח ברשת במהלך השבוע האחרון 1/3/15
 מעמד הפוליטיקאים בשיח ברשת במהלך השבוע האחרון 1/3/15

מפות הנושאים מסבירות לנו את הגורמים לשינוי. הצהרות התמיכה/אי תמיכה, שהיו בשבוע שעבר מאוזנות, גדלו בנפחן וגם בעוצמתן החיובית. אוהדי נתניהו, שראו את הירידה בסקרים, התכנסו לתמוך במנהיג המועדף עליהם. ואנחנו חוזרים לנפח ולאופי של הצהרות תמיכה שראינו לפני מספר שבועות - והן מעלות את הציון של נתניהו.

השיח ברשת סביב נתניהו 1/3/15
 השיח ברשת סביב נתניהו 1/3/15

בהשוואה לשבוע שעבר, השבוע הנושאים האישיים קיבלו פחות תשומת לב. בהתחשב בכך שנושאים אישיים נוטים להוריד ציון "מעמד המועמד" של נתניהו, הירידה בהיקף השיחות הקשורות לנושאים אישיים מגיעה לטובתו. בנוסף, התחושה של "עודף תקיפה אישית" מביאה ליחס מאוזן יותר בנושא.

מדד
 מדד

מעניין לבדוק את השפעת 2 דוחות מבקר המדינה שפורסמו לאחרונה - דוח ההוצאות במעון רה"מ ודוח משבר הדיור. בעוד שהראשון גרם לתגובות שליליות רבות נגד נתניהו והפיל את הציון התפיסתי שלו, דווקא הדוח על משבר הדיור לא השפיע עליו באופן מהותי ברשת. גם בנושא הנאום בקונגרס נתניהו זוכה לתמיכת הגולשים, למרות הביקורת על החרפת היחסים בין ישראל לארה"ב. במקביל, חלק מהגולשים תוקפים את התקשורת וטוענים כי היא מוטה נגד נתניהו.

מעמד המועמד 1/3/15 / מקור: באזילה
 מעמד המועמד 1/3/15 / מקור: באזילה

לפיד וכחלון מתחזקים

יו"ר "יש עתיד" יאיר לפיד ממשיך להיות המועמד בעל הציון הקרוב ביותר לנתניהו ובשבועות האחרונים ניתן לראות שיפור משמעותי בציון "מעמד המועמד" שלו. נראה כי האסטרטגיה של לפיד "לחרוש" את המדינה בחוגי בית והרצאות מניבה פרי והתחושה בקרב הגולשים היא כי "יש עתיד" עשתה הרבה בקדנציה הקצרה שלה בממשלה, או לפחות ניסתה לעשות. הקהל הצעיר בלט השבוע בתמיכתו בלפיד באופן מיוחד. מנגד, היו נגדו קריאות ברשת על רקע אמירתו כי לא היה מפיל את הממשלה על חוק מעמ 0%.

יו"ר "כולנו" משה כחלון משתפר משמעותית בציון "מעמד המועמד" כשהסיבה העיקרית לשיפור הינה שינוי באופן בו כחלון מבטא את הביקורת שלו על המצב הכלכלי-חברתי. אם עד היום משה כחלון האשים את בנימין נתניהו בניהול לקוי ובקיפאון של רפורמות, אותן כחלון מגדיר כרלוונטיות, עכשיו יו"ר כולנו טוען כי האחריות של הבעיות הכלכליות הינה של יאיר לפיד. למעשה, כחלון מטיל על יו"ר יש עתיד את האחריות הישירה למחירי הדיור הגבוהים וליוקר המחיה. המהלך הטקטי עובד טוב ברשת והוכחה לכך היא כי כחלון קיבל פחות תגובות שליליות ביחס לשבוע שעבר, ובכך שיפר את מעמדו ברשת.

מפת מרחב המונחים, שמראה לנו מהם המונחים שעלו הכי הרבה בשיח יחד עם ההתייחסות לכחלון, מראה כי השיח העיקרי הקשור בכחלון הם יאיר לפיד ומפלגת יש עתיד. העובדה שכחלון מכוון ללפיד ומפסיק לתקוף את נתניהו מביאה אליו את תומכיו "הטבעיים" מהימין.

מדד
 מדד

גלאון ודרעי בתחתית

גם יצחק הרצוג וציפי לבני ממשיכים להפגין שיפור. הגורם העיקרי לשיפור זה הוא המעבר של מוקד הדיונים מהנושא האישי לנושא החברתי-כלכלי. בעקבות פרסום דוח הדיור אנו רואים ירידה בהיקף השיחות הנוגעות לנושאים אישיים, אשר נוטים להוריד את הציון שלהם. למעשה, הדיונים השליליים המתייחסים באופן אישי לנתניהו גורמים לגולשים רבים להגיב ולתקוף את הרצוג ולבני גם באופן אישי. עם הירידה במספר השיחות השליליות הקשורות לנתניהו, מספר הפוסטים המבטאים ביקורת אישית נגד הרצוג ולבני גם ירד.

יו"ר "הבית היהודי" נפתלי בנט חוזר לציון שהיה לו לפני פרשת אלי אוחנה. השיח בשבוע החולף היה סביב דוח משבר הדיור ותגובות רבות ברשת היו נגד בנט בטענה שהוא דואג בעיקר להתנחלויות, ויוקר המחיה ומחירי הדיור לא מעניינים אותו. חלק מהגולשים גורסים כי בנט כה עשיר עד שאינו מסוגל להבין את מצוקת מעמד הביניים והשכבות החלשות. לעומתם, יש הטוענים שהוא הרוויח את לחמו ביושר ולכן אין לו במה להתבייש.

גם אביגדור ליברמן משפר עמדות על רקע הצניחה בשיח על השחיתות. אמירות של ליברמן כמו התייחסותו לכך שמנחם בגין לא נאם לפני השמדת הכור הגרעיני בעיראק, מייצרות לו תמיכה. עם זאת, יש עדיין התייחסויות שליליות לשינוי דעותיו ולעובדה שהוא תוקף את הממשלה בה ישב עד לא מזמן.

זהבה גלאון, ראשת מרצ, נכנסת השבוע למדידה והציון שלה כמעט הכי שלילי (למזלה, יש את אריה דרעי). השיח סביב גלאון ברשת הוא בעיקר שלילי כאשר שני אירועים בלטו השבוע בשיח: המשפט בו צוטטה כאומרת "אין לי אלוהים", שזכה לביקורת נוקבת מחוגים רבים ברשת; וכמו כן הפעילות של צעירי מרצ נגד "הצל" שיצרה לא מעט שיח שלילי, בעיקר של תומכי יואב אליאסי.

אריה דרעי ממשיך לקבל את הציון התפיסתי הגרוע ביותר. לפי התגובות ברשת, גולשים רבים רואים בו גנב, מושחת, שואלים איך הוא מעז להתמודד לכנסת, טוענים שהוא מכשיל את יהדות המזרח. מן העבר האחר, יש קולות - אם כי לא רבים - שרואים בו מנהיג ראוי, מי שיכול לקדם את המזרחים.