נתניהו המריא - ובליכוד מקווים לבלימת הדימום במנדטים

בכירים במערכת הביטחון: מדיניות נתניהו מקרבת את איראן גרעינית

ראש הממשלה בנימין נתניהו המריא היום (א') לוושינגטון, כשהוא מלווה ברעייתו שרה, לקראת נאומו השנוי במחלוקת בפני חברי הקונגרס האמריקאי. "כמה ימים לפני תענית אסתר, אני יוצא לוושינגטון לשליחות גורלית, אפילו היסטורית. אני מרגיש שאני שליח של כל אזרחי ישראל, גם של אלה שלא מסכימים איתי, של העם היהודי כולו. אני חש דאגה עמוקה וכנה לביטחונם של כל אזרחי ישראל, לגורל המדינה, לגורל העם שלנו, ואני אעשה את כל מה שביכולתי כדי להבטיח את עתידנו", אמר נתניהו טרם ההמראה.

לאחר שבשבועיים האחרונים איבד הליכוד שני מנדטים בסקרים, במפלגת השלטון מקווים כי נסיעתו של ראש הממשלה תעצור את הדימום במספר המנדטים של המפלגה ואף תביא ליתרון על פני המחנה הציוני. בליכוד נסמכים על נאומיו הקודמים של נתניהו בפני ועידת אייפק והקונגרס שבעקבותיהם זכה ראש הממשלה לעליה בתמיכה בקרב חוגי הימין, ובליכוד מקווים שגם הפעם קהל התומכים של נתניהו יתלכד מאחוריו.

מנגד, תנועת "מפקדים למען ביטחון ישראל", שחברים בה יותר מ-180 מפקדים בכירים לשעבר בכל זרועות הביטחון של ישראל (צה"ל, מוסד, שב"כ ומשטרה) ערכה הבוקר מסיבת עיתונאים שבה קראו לנתניהו לבטל את נאומו הקרוב בקונגרס והזהירו כי מדיניותו הביטחונית-מדינית, הרס הברית עם ארה"ב והרס ההרתעה הישראלית - מקרבים את איראן לפצצה גרעינית. במסיבת העיתונאים השתתפו אלוף במיל' ומייסד "מפקדים למען ביטחון ישראל" אמנון רשף, אלוף במיל וסגן ראש המוסד לשעבר עמירם לוין, אלוף במיל' ומפקד פיקוד מרכז לשעבר אבי מזרחי, אלוף במיל ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר עמוס ירון, תא"ל במיל' ומבכירי טייסי חייל האוויר רן פקר.

"אי אפשר כבר להסתיר את הקרע עם האמריקאים ואי אפשר להשלים עם קרע שכזה. אנו מאמינים כי הדבר מהווה סכנה ברורה ומידית לביטחונה של מדינת ישראל. לכן, שוב אנו קוראים לנתניהו לבטל את נאומו ולעצור לפני שיהיה מאוחר מדי. כשראש ממשלת ישראל מייצר מצג שווא שכאילו נאום הוא מה שיעצור את איראן מלהגיע לגרעין - הוא פוגע בהרתעה הישראלית משום שאין מומחה ביטחון אחד שלא יודע שגם לאחר אותו נאום איראן לא תתרחק מהאופציה הגרעינית אותה היא מנסה לבנות", אמר רשף במסיבת העיתונאים.

האלוף במיל' עמירם לוין התוודה כי "קשה לי לצאת נגד ביבי, הייתי מפקד שלו, גיסתי אותו, לימדתי אותו לנווט ואני אומר לו ביבי אתה טועה בניווט. המטרה היא בטהרן ולא בוושינגטון. מנהיגים מדברים בחדרי חדרים ולא בפומבי. הביקור והנאום הוא בדיוק ההיפך. במקום לעבוד יד ביד עם נשיא ארה"ב נוסעים ותוקעים לו אצבע בין העיניים. זה פוגע לא רק בנשיא אלא קודם כל גם באזרחי ארה"ב שהם אמנם אוהדי ישראל אבל קודם כל אזרחים אמריקאים". לדבריו, "האיראנים רוצים את נאום נתניהו בקונגרס ושמחים עליו כי הם מבינים מה המשמעות האסטרטגית שלו עבורם: ישראל חלשה מדינית וישראל ללא תמיכה בלתי מסויגת מבעלת בריתה האסטרטגית. יש ליישר את ההדורים עם האמריקאים ועם נשיא ארה"ב ברק אובמה. לא מול מצלמות, לא מול חברי קונגרס, ללא עיתונאים. רק נתניהו ואובמה. אם יתברר שאיראן מרמה את העולם אז נזדקק לאמריקאים, הנאום מקרב את איראן לפצצה ומחליש את ישראל. כשמדובר על נושאים רגישים - קמפיין יחצ"ני במקום פעולה שקטה היא הפקרות ואסור להשלים עם כך", אמר.