עימות נתניהו-אובמה מתחמם: מי יעשה היום יותר כותרות?

נשיא ארה"ב צפוי להתראיין היום אחה"צ בסוכנות הידיעות רויטרס זמן קצר לאחר נאומו של רה"מ בוועידת אייפ"ק, ולסתור את כל טענותיו ■ דמוקרטית בכירה: נתניהו שחצן

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

המאבק חסר המעצורים בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, על דעת הקהל בארצותיהם יגיע היום (ב') אחה"צ לאחד משני שיאיו בדו-קרב עקיף: נתניהו צפוי לשאת בוועידת אייפ"ק נאום שיחשוף "מידע חדש" על ההסכם שמתגבש בין איראן ל-6 המעצמות, וזמן קצר לאחר מכן יעניק אובמה ראיון בלעדי (ומוזמן) לסוכנות הידיעות רויטרס, שבו הוא צפוי לסתור, אחד לאחד, את כל הטיעונים שיעלה נתניהו באייפ"ק. השיא האחר, הקרשצ'נדו של ביקור נתניהו, יהיה נאומו בקונגרס, מחר אחה"צ (כל הזמנים לפי שעון ישראל), ולא מן הנמנע שהבית הלבן ינסה לעמעם גם את הביצוע הישראלי על גבעת הקפיטול באיזו הלמות תופים או מצילתיים, שטיבה עדיין לא ידוע .

בהתגוששות הפוליטית בין שני המנהיגים, הסיר אובמה את הכפפות, לאחר שנתניהו הסיר את כפפותיו שלו כבר בחודש שעבר, כשהחליט להמר על הקלף הרפובליקני בצעד חסר תקדים ביחסים בין שתי המדינות. נראה שהבית הלבן נחוש בהחלטתו לא לתת לנתניהו יד חופשית לעצב את דעת הקהל בישראל או בארה"ב. אם רה"מ רוצה להשתמש במקרופון של אייפ"ק (ולאחר מכן של הקונגרס), במאמץ להוריד את המו"מ עם איראן מהפסים, המקרופון של אובמה תמיד יהיה חזק הרבה יותר. עם כל הכבוד לראש ממשלת ישראל, העולם יהיה קשוב יותר לנשיא ארה"ב.

הדילמה של נתניהו היא כיצד לייחד את הנאום בקונגרס, שהוא תולה בו תקוות רבות כל-כך, כיצד להפוך אותו לאירוע מהדהד, בלי לפגוע בנאום בוועידת אייפ"ק, זירה משמעותית ביותר מבחינתו. לאחר הכול, מיתאר שני הנאומים צפוי. הוא חזר על עיקרי ההתנגדותו להסכם פוטנציאלי עם איראן כבר עשרות פעמים.

וכך, כמו כל איש מכירות טוב, מנסה נתניהו לבנות ציפיה לשני הנאומים. בתדרוך במטוס לכתבים שנלוו לרה"מ , אמר "פקיד ישראלי בכיר", עלום-שם, כי "הקונגרס לא יודע בהכרח את כל פרטי ההסכם שהולכים ומתגבשים עתה, פרטים שלדעתנו אינם מהוויים עסקה טובה". ובמילים אחרות: ביומיים הקרובים אחשוף לעולם פרטים סודיים על המו"מ עם איראן, מידע סודי כל-כך שאפילו המחוקקים האמריקאים לא שמעו עליו. האם הסחורה שמתכנן נתניהו למכור למאזיניו אכן טובה כל-כך? האם סוכני המוסד הטמינו מכשירי האזנה בסוויטות המו"מ בז'נווה? בעוד כמה שעות נדע.

ובינתיים, נמשכות ההתכתשויות בוושינגטון סביב ביקור נתניהו. שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, אמר אתמול, בראיון ב-ABC, כי "ראש ממשלת ישראל תמיד מוזמן, כמובן, לדבר בארה"ב, ולשתי המדינות יש עתה יחסים ביטחוניים הדוקים יותר מאשר אי פעם בהיסטוריה". אבל הוא הוסיף: "איננו רוצים ש(היחסים עם ישראל) ייהפכו לכדורגל פוליטי".

אך כמעט באותה נשימה הוא כידרר את הכדור לעבר השער הישראלי במטרה לתקוע גול: "כמובן, זה מוזר, אם לא יוצא דופן, שנודע לנו (על ביקור נתניהו) מפיו של יו"ר בית-הנבחרים (הרפובליקן ג'ון ביינר) ושהממשל לא שותף בתהליך (ארגון הביקור), אבל הממשל אינו מבקש לעשות מכך הון פוליטי".

ביינר, מצידו, כידרר את הכדור לשער של הבית הלבן. בראיון ל-CBS הוא אמר: "האיבה בין הבית הלבן לראש ממשלת ישראל אינה סוד בעיר הזו. אין ספק שהממשל הירע עוד יותר את היחסים בחמשת או ששת השבועות שחלפו". במאמץ להכהות את עוקץ החרמת נאומו של נתניהו ע"י עשרות מחוקקים דמוקרטים, אמר ביינר, שהביקוש לכרטיסים למושב המיוחד שבו ינאם רה"מ הוא חסר תקדים. "מעודי לא ראיתי דבר כזה". לדבריו.

והסנטורית הדמוקרטית הבכירה דאיין פיינסטין אמרה, בראיון ל-CNN, כי נתניהו הוא "שחצן", ושהוא אינו מדבר בשם כל היהודים. "הוא לא מדבר בשמי", אמרה המחוקקת היהודיה.