בשל עליות בשווקים: הקרנות המסורתיות גייסו 2.5 מיליארד שקל

הורדת הריבית המפתיעה הבריחה בפברואר את המשקיעים מהקרנות הכספיות, שמסתמנות כהפסדיות ברמה השנתית ■ כל האפיקים רשמו תשואות חיוביות גבוהות

בורסת תל אביב / צלם: בלומברג
בורסת תל אביב / צלם: בלומברג

העליות בשוק ההון, במניות ובאג"ח, לצד ההורדה המפתיעה של הריבית על-ידי נגידת בנק ישראל, השפיעו משמעותית על שוק קרנות הנאמנות, שנכון לסוף פברואר ניהל כ-267 מיליארד שקל. הקרנות הכספיות היוו כ-19% מהשוק.

שוק קרנות הנאמנות התאפיין בפברואר בכך ש"המשקיעים ברחו מהכספיות והמשיכו לצאת לחו"ל", אומר גורם בענף, והנתונים מלמדים שהפתעת הריבית של הנגידה קרנית פלוג תמכה במגמה של החודשים האחרונים בקרנות הנאמנות, והמרוויחות הגדולות מכך הן קרנות אג"ח מדינה, אג"ח כללי וקרנות חו"ל.

לצד החלטת הריבית האחרונה, גם המדד הנמוך ביותר שפורסם מאז 2006 סייע לכך ש"המשקיעים שמחפשים תשואות בסביבה מאתגרת, המשיכו במגמת הסטת הכספים לנכסים דוגמת קרנות אג"ח מדינה ואג"ח כללי, כמו גם קרנות חו"ל".

כך, גם בסופו של חודש פברואר "תעשיית קרנות הנאמנות המשיכה במומנטום החיובי שאפיין את מרבית 2014, וגייסה מעל ל-2.5 מיליארד שקל בקרנות מסורתיות. מתוך סכום זה, 1.3 מיליארד שקל הם גיוסים בקרנות מחקות", כפי שמסביר גורם אחר בשוק. הוא מדגיש כי "הקרנות הכספיות פדו במהלך החודש סכום גבוה מאוד, על רקע הפחתת ריבית בנק ישראל", וכפי שפרסמנו לפני ימים אחדים.

גורמים בשוק ההון מציינים כי עדיין לא נאמרה המילה האחרונה ביחס לקרנות הכספיות ולחוסר-תשואה שגלום בהן בעקבות הריבית הנמוכה. "ריבית השפל מהווה סכנת הכחדה לקרנות הנאמנות הכספיות, המנהלות יחדיו מעל ל-50 מיליארד שקל", אומר גורם בשוק. הוא מעריך ש"תשואה נומינלית ברוטו של 0.1% הגלומה כיום בקרנות הכספיות מבטיחה הפסד ברמה השנתית, מכאן שסביר שמגמת הפדיונות בקרנות הכספיות, שאפיינה את שנת 2014, תתגבר, ושחלק מהכספים ינותבו בין היתר לקרנות שקליות בטווחים בינוניים".

אפיק אחד שנהנה ממה שמשבית שמחה בקרנות הכספיות הוא קרנות אג"ח מדינה קצרות ואג"ח סולידיות בארץ, המעורבות בחשיפה לחו"ל ובשיעור נמוך של מניות. אלו, כך נראה, מהוות כתובת לכספים שיוצאים מהכספיות.

הגיוסים והפדיונות
 הגיוסים והפדיונות

ממשיכים לפזר את ההשקעות לחו"ל

לצד מגמות אלה נראה שמגמת פיזור ההשקעות לחו"ל נמשכת, וקרנות אג"ח בחו"ל המשיכו בפברואר במומנטום החיובי, כמו גם קרנות מניות בחו"ל, שנהנו מגיוסים בפברואר ומתחילת השנה.

בהקשר זה נציין שלכאורה נראה כי יש בריחה מאפיקים סולידיים לאפיקי השקעה מסוכנים יותר. אבל למעשה, האפיקים שהם לכאורה סולידיים, ושאנו נוהגים להגדירם כחסרי סיכון, כלל אינם נושאים בשורה מבחינת המשקיעים, וזאת בשל הריביות הכה נמוכות, והתשואות הגלומות הנמוכות מאוד בחלק מהאפיקים - ובכספיות במיוחד.

אם כבר, אפיקים אלה נושאים בחובם הפסדים קיימים וסכנה לנוספים עם העלייה בריביות, שתגיע מתישהו. כלומר, התפיסה המסורתית של מסוכן יותר ומסוכן פחות לא ממש תקפה בימים אלה, למשל בהשוואה בין שוק החוב למניות דיבידנד.

החודש החולף היטיב עם המשקיעים בקרנות, שהציגו תשואות חיוביות. על פי הנתונים, "זהו החודש השני שבמהלכו כל האפיקים הניבו תשואות חיוביות. החודש לעומת חודש ינואר, התשואות היו גבוהות בכל האפיקים, והתשואה הממוצעת בקרנות הסתכמה ב-2.2%", אומר גורם בשוק, שמציין כי בשנת 2014 כולה התשואה הממוצעת בענף הסתכמה בכ-2.8%.

אפיק מניות בארץ הניב את התשואה הגבוהה ביותר - 6.1%, ואפיק מניות בחו"ל הניב תשואה גבוהה של כ-5% מתחילת שנה, שרובה נרשמה בפברואר. בשוק מספרים עוד כי קרנות אג"ח חברות והמרה, שנפגעו בדצמבר כתוצאה מעליית התשואות, החזירו הפסדים, ורשמו עליות של 2.1% החודש ו-2.4% מתחילת שנה.

קרנות אג"ח כללי רשמו בפברואר תשואה של 1.7% ו- 2.5% מתחילת שנה, והקרנות הכספיות רשמו בחודש החולף תשואה נמוכה וסמלית לחלוטין בשיעור מזערי של 0.02%.

גיוסים מרשימים באלומות

ומה מבחינת היצירות והפדיונות בגופים השונים? ההתחלה של 2015 ממשיכה להיות של בית ההשקעות אלומות, שמציג גיוסים בהיקף מרשים של יותר ממיליארד שקל. איתו בולטים במעלה דירוג המגייסים ילין לפידות ואלטשולר שחם, שמגייסים בקצב נאה בקרנות המסורתיות, בעוד שבמגדל שוקי הון נהנים מהקרנות המחקות ומהקרנות המסורתיות.

מתחילת השנה גייס אלומות בקרנות הבית סך מרשים של כ-1.9 מיליארד שקל - וכל זה רק בקרנות מסורתיות ללא כספיות, וילין לפידות אחריו עם מספרים מרשימים גם כן, של כ-1.3 מיליארד שקל שהתווספו לקרנות שלו.

ומי בצד השני של הסקאלה? בית ההשקעות פסגות פדה בפברואר יותר מ-1.1 מיליארד שקל, ומתחילת השנה (ינואר ופברואר) מדובר בפדיונות מצטברים של כ-1.9 מיליארד שקל, שחצי מהם מגיעים מהקרנות המסורתיות. גם מיטב דש בפודים הגדולים, עם פדיונות של 961 מיליון שקל בפברואר ושל כ-1.4 מיליארד שקל בחודשיים הראשונים של השנה.

הצמיחה בתעודות הסל נמשכת למרות הפדיונות הכבדים בחודש פברואר

המציאות של הריבית הנמוכה מורגשת היטב בשוק תעודות הסל: למרות שבחודש פברואר נרשמו פידיונות של כ-1.8 מיליארד שקל בתעודות הפיקדון, ענף תעודות הסל ממשיך בצמיחתו הניכרת, וכיום מנוהלים בו 121.6 מיליארד שקל - "שיא כל הזמנים", כפי שמגלים היום באיגוד תעודות הסל בלשכת המסחר.

למול תעודות הפיקדון, שמושפעות ממציאות הריבית האפסית ששוררת בשוק, ושמגבילה מאוד את פוטנציאל התשואות בהן, נמשכת הנהירה של המשקיעים לתעודות המושקעות במניות בחו"ל. בפברואר השנה נרשמו יצירות בהיקף של כ-771 מיליון שקל בתעודות סל של מניות בחו"ל, ובשקלול תוצאות ינואר כבר מדובר על גיוס כולל של כ-1.1 מיליארד שקל שזרמו לאפיק זה.

אפיק נוסף שמציג גיוסים חיוביים נאים בפברואר הוא אפיק תעודות האג"ח בארץ, עם יצירות של כ-435 מיליון שקל, שבאו לאחר פדיונות בינואר. גם בתעודות המנייתיות בארץ נרשמה בפברואר מגמה דומה, עם יצירות של כ-291 מיליון שקל. עם זאת, בשקלול ינואר עולה שבחודשיים הראשונים של השנה מדובר, עדיין, בפדיונות מצטברים של כ-28 מיליון שקל.

לדברי רונן סולומון, מנהל תחום פיננסים ושוק ההון באיגוד לשכות המסחר, "ב-2015 נמשכת המגמה של הפניית השקעות חדשות לאפיקים מנייתים בחו"ל. אולם, למרות העלייה במדדי הבורסה המקומית, וגיוס חיובי במניות בארץ בחודש פברואר 2015, מתחילת השנה ישנו גיוס שלילי בתעודות סל על מדדי מניות בארץ - מה שממשיך לפגוע במחזורי המסחר בבורסה בת"א".

מהנתונים שמציג סולומון עולה גם, כי בחודש פברואר 2015 מנפיקת תעודות הסל שגייסה הכי הרבה היא "הראל סל (מעל 280 מיליון שקל), שהיא גם המנפיקה שגייסה הכי הרבה מתחילת השנה (כ-440 מיליון שקל)".

יתר חברות תעודות הסל מציגות מתחילת השנה פדיונות בשורה המצרפית: תכלית של מיטב דש עם פדיונות של כ-27 מיליון שקל (וזאת הודות ליצירות של כ-131 מיליון שקל בחודש פברואר), וקסם של אקסלנס עם פדיונות של כ-222 מיליון שקל בסיכום החודשיים הראשונים של השנה. בתחתית נמצאת פסגות סל של בית ההשקעות הגדול במשק, שמדמם גם בקרנות הנאמנות. פסגות סל רשמה בחודשיים הראשונים של 2015 פדיונות של 474 מיליון שקל.