שיא חדש של 15.2 מיליארד דולר במכירות אמנות פומביות ב-2014

על-פי דוח ארטפרייס, מדובר בעלייה של 300% בעשור ■ סין מובילה בהיקף המכירות, ואחריה ארה"ב ואנגליה

ציור של פול גוגן / צילום: קונסטמוזיאום באזל, מרטין פ. בולר

שיא חדש בגובה 15.2 מיליארד דולר - זהו היקף המכירות הפומביות של שוק האמנות בעולם בשנת 2014 - על-פי דיווח שמפרסם היום (ג'), אתר מדדי האמנות ארטפרייס (artprice.com), בשיתוף עם חברת ארטרון הסינית (artron.com). כפי שפורסם ב"גלובס" לפני כחודש, ל-12.8 מיליארד דולר מהסכום הכללי אחראים בתי המכירות הבינלאומיים הגדולים כריסטי'ס וסותבי'ס.

לדברי מייסד ומנכ"ל ארטפרייס, טיירי ארמן, מכירות האמנות ב-2014 עלו ב-26% לעומת 2013 והנתונים המצטברים מעידים על עלייה של 300% בעשור האחרון. על-פי הדוח, מספר שיא של 125 יצירות נמכרו ביותר מ-10 מיליון דולר כל אחת, לעומת 18 יצירות במחירים אלה בשנת 2005.

מכירות האמנות בעולם
 מכירות האמנות בעולם

אתר ארטפרייס מנהל מאז 2002 מעקב אחר מכירות אמנות בשוק הגלוי ברחבי העולם, כלומר, מכירות פומביות מדווחות. אמנות נסחרת לא מעט גם במכירות פרטיות בלתי מדווחות. אלה וכן המכירות הפומביות, הן שוק שניוני - שבו מתקיים המסחר בין אספנים וסוחרים. מגזר נוסף שאינו מדווח הוא השוק הראשוני - מכירות ראשונות של יצירות בגלריות וישירות מהאמנים לאספנים ולמוזיאונים. מומחים מעריכים כי השוק הסמוי מהעין אחראי למחזור מכירות בהיקף דומה לזה של המכירות הפומביות. הערכות אלה נסמכות על מחירי היצירות של האמנים המצליחים והמפורסמים והערכות של רמת הפעילות בשוק.

על-פי הדוח של ארטפרייס, לנתח השוק הגדול ביותר במכירות פומביות של אמנות אחראית הזירה הסינית (כולל הונג קונג וטייוואן), עם היקף מכירות כולל המסתכם ב-5.6 מיליארד דולר. אולם בניגוד לזירות אחרות בעולם, בשוק הסיני נרשמה ירידה של 5% לעומת השנה שעברה. אנשי ארטפרייס מייחסים זאת להחמרת הפיקוח על מוצרי מותרות והעלמות מס בכלכלה הסינית.

השוק האמריקאי אחראי ב-2014 למכירות פומביות בהיקף 4.8 מיליארד דולר בתחום האמנות - עלייה מרשימה ביותר של 41% משנת 2013. השוק הבריטי במקום השלישי עם היקף מכירות של 2.8 מיליארד דולר - עלייה של 35%.

ארמן טוען, כי לחלק גדול מהביקוש אחראים מוזיאונים - זאת, בניגוד לדעה המקובלת בין גורמים בתחום האמנות, שלפיה המוזיאונים מתקשים להתחרות בערכי השוק הגבוהים, הבאים לידי ביטוי במכירות הפומביות. למרות מספר רכישות בולטות של יצירות מופת בידי מוזיאונים, החשש העיקרי בשוק הוא מנדידת יצירות חשובות מרשות הציבור לידיים פרטיות.

מנכ"ל החברה, וואנג ז'י, יוצא בהצהרה פרובוקטיבית שלפיה: "יותר מוזיאונים נפתחו בין שנת 2000 ל-2005 מאשר בכל המאה ה-19 והמאה ה-20 גם יחד". לדבריו, מדי יום נפתח מוזיאון במקום כלשהו על פני הגלובוס, בעיקר באסיה. "לביסוס מעמדו, מוזיאון צריך לפחות 3,000-4,000 יצירות איכותיות", הוא אומר. אולם נתוני החברה אינם מגיעים לרמת פירוט שמאפשרת לתמוך בכך.

על-פי הנתונים, המחירים הגבוהים ביותר שמורים לחלק קטן מהפריטים במכירות הפומביות - 1% מהפריטים אחראים ל-75% ממחזור המכירות ומרביתם נמכרו בשוק האמריקאי והבריטי. בשווקים אלה החברה צופה שתימשך העלייה התלולה במחירי שיא - כפי שראינו לאחרונה, עם הדיווחים על מכירת יצירה בודדת של גוגן תמורת 300 מיליון דולר. "מחיר עבודת אמנות עשוי להגיע אף למיליארד דולר בקרוב", אומרים אנשי ארטפרייס. אך ניכר כי הדברים מיועדים לייצר כותרות והמרחק ממספר יצירות בודדות שחצו את רף ה-100 מיליון ועד מיליארד דולר עדיין רחוק.

לדברי ארמן: "לפני 20 שנה המכירות היו ב-95% מאירופה וארה"ב, ואילו כעת הקונים מגיעים מכל חלקי העולם ואמנות הפכה לתחום השקעות יציב ואמין, פחות נתון לתנודות משוקי המניות".

אתר ארטפרייס הוא זירת מסחר אינטרנטית המציעה פלטפורמה למכירה וקנייה של יצירות וכן כלים לפעילים בשוק האמנות, ביניהם מדד מחירי אמנים ספציפיים (במכירות פומביות), נתונים סטטיסטיים, מעקב אחר מגמות בעולם האמנות, מאמרים וקישורים למכירות פומביות מחוץ לאתר.