מידרוג חותכת את דירוג אפריקה - האג"ח ייגרעו מהמדדים

הפחתת הדירוג צפויה להביא ליציאתן של איגרות החוב של אפריקה ישראל ממדדי תל בונד 20 ותל בונד 40

לב לבייב / צלם: איל יצהר
לב לבייב / צלם: איל יצהר

הפסדי הענק שרשמה חברת אפריקה ישראל ברבעון הרביעי של 2014 בגין פעילותה ברוסיה, הובילו את חברת דירוג האשראי מידרוג להפחית היום את דירוג החוב של אפריקה בדרגה אחת, מ-A3 ל-Baa1.

הפחתת הדירוג, שהייתה צפויה לאור החרפת המשבר הכלכלי ברוסיה בחודשים האחרונים, צפויה להביא ליציאתן של איגרות החוב של אפריקה ישראל ממדדי תל בונד 20 ותל בונד 40.

האג"ח של אפריקה הגיבו היום לחדשות בירידה של 3%-5%, לאחר שכבר איבדו בחצי השנה האחרונה כשליש מערכן והן נסחרות בתשואות של 16%-18%. הירידות הללו פגעו במשקיעים במדדי תל בונד 20 ו-40, שנחשפו לאג"ח של אפריקה בעקבות החלטת מידרוג בספטמבר האחרון להעלות את דירוגן ל-A3 - החלטה שאולי הייתה נכונה במועד קבלתה, אולם בדיעבד התבררה כמוטעית.

אפריקה דיווחה בשבוע שעבר כי תרשום ברבעון הרביעי של 2014 הפסד ענק של 790-870 מיליון שקל, עקב המשבר ברוסיה שהתבטא בקריסה של 35% בשער הרובל מול הדולר ובהעלאת הריבית במדינה ל-15%, ואשר הביא להפחתה של 210 מיליון דולר בשווי נכסי החברה הבת, אפי פיתוח, הפועלת ברוסיה.

לאפריקה ישראל, שבשליטת לב לבייב, חוב של כ-3.5 מיליארד שקל לבעלי האג"ח שלה (סדרות כ"ו-כ"ח), ונטל תשלומים כבד של כחצי מיליארד שקל בשנה לנושיה. לדברי מידרוג, ההרעה ברוסיה משפיעה באופן שלילי על הנראות בנוגע ליכולת החברה למשוך דיבידנדים מאפי פיתוח בטווח הקצר והבינוני.

מניית אפי פיתוח רשמה ירידה חדה של 60% בחמשת החודשים האחרונים, ועקב כך זינק יחס המינוף (LTV) של אפריקה לטווח של 95%-105%, כאשר בוחנים יחס זה לפי שווי השוק של החברות הבנות שלה. עם זאת, במידרוג מציינים כי לאפריקה נזילות ומקורות נוספים, מלבד אפי פיתוח, המקנים נראות גבוהה ליכולת שירות החוב בטווח הקצר-בינוני.