ישראל ואיטליה מקימות מעבדות מחקר משותפות

המעבדות הוקמו בתחומים שנחשבים לתחומי מצויינות ועדיפות בעיני שתי המדינות: בת"א הוקמה מעבדה בתחום הנוירולוגיה והמוח, בשדה בוקר - בתחום הסולארי, באונ' בן-גוריון - בתחום מדעי הבריאות, ובמכון ויצמן - בתחום הפיזיקה והמגנטים

מספר מעבדות משותפות למכוני מחקר ישראלים ואיטלקים, הוקמו או מוקמות בימים אלה בישראל. המעבדות זוכות למימון של שתי המדינות, הן בבעלות משותפת ועובדים בהן חוקרים איטלקים וישראלים גם יחד, תחת דגלי שתי המדינות.

המעבדות הוקמו בתחומים שנחשבים לתחומי מצויינות ועדיפות בעיני שתי המדינות: בתל-אביב הוקמה מעבדה בתחום הנוירולוגיה והמוח, בשדה בוקר - בתחום הסולארי, באוניברסיטת בן-גוריון - בתחום מדעי הבריאות ובמכון ויצמן - בתחום הפיזיקה והמגנטים. בנוסף הוקמה מעבדה משותפת בתחום החלל. במעבדה בתל-אביב, בנוסף למימון של חצי מיליון אירו מכל מדינה, כבר גויס מימון נוסף וגדול יותר מן האיחוד האירופי - עדות להצלחת הקונספט.

המעבדות הן אחד הפרוייקטים שכלולים בהסכם שיתוף-הפעולה המחקרי-טכנולוגי של ישראל ואיטליה. איטליה וישראל מקצות לו כ-3 מיליון אירו כל אחת ובישראל ניתנים עוד 3 מיליון אירו על-ידי הוות"ת, כך שהפעילות כולה ממומנת ב-9 מיליון אירו בשנה בממוצע.

"אנחנו חושבים שאיטליה וישראל מתאימות מאוד ביחד. בישראל יש חדשנות, אקדמיה מצויינת ויש גם מימון זר. באיטליה יש חדשנות, מדע וגם ייצור, וגישה לשוק האירופאי ולכל העולם", אומר נספח המדע בשגרירות איטליה, פרופ סטיבן בוקלטי, "באיטליה אנחנו מיוחדים בכמות העסקים הקטנים עד בינוניים שלנו, משפחתיים ולא משפחתיים, שמתאימים לגודל של העסקים הישראלים. חוץ מזה, איטלקים וישראלים אלה שתי מדינות שחיות בבלאגן אחד גדול ואנחנו דומים בזה".

התוכנית מציעה כלי מימון נוספים. כך למשל, ההסכם לשיתוף-פעולה תעשייתי מחבר בין חברה בישראל, לבין חברה או גורם אקדמי באיטליה. התוכנית אורכת 12-24 חודשים, ומטרתה לממן את הפיתוח הקדם-תעשייתי של מוצרים חדשים. במקרה של הצלחה, הגורמים המממנים מקבלים תמלוגים.

תוכנית נוספת היא של מחקר בסיסי, כשהשנה יתקבלו הצעות בתחומים של סייבר, טיפול במים ואדמה ורפואה מותאמת אישית. בתחום זה הפרוייקטים מקבלים כ-50 אלף דולר, כשעליהם לגייס מימון משלים בהיקף דומה. ההחלטה לכלול את נושא המים והאדמה, קשורה לעובדה כי אלה הנושאים של תערוכת אקספו שנערכת בכל שנה במילנו, בהשתתפות של כ-20 מיליון איש. במקרה הזה, הקשר הישראלי-איטלקי הוא מורן אטיאס, שהיא הפרזנטורית של הדוכן הישראלי בתערוכה.

בנוסף, משתתפת הנספחות המסחרית האיטלקים בכ-10 אירועים בישראל שמפגישים מומחים ישראלים ואיטלקים ומביאה משלחות לאירועים ישראלים כמו ועידת ישראל לעסקים וכנסי ביומד, אגטק ו-DLD. "האיחוד של ישראל ואיטליה מאפשר לשתי המדינות להתחרות בתחומים מסויימים במדינות גדולות יותר עם צוותי מחקר מתוקצבים היטב", אומר בוקלטי.