אובמה: "לא יצא לי לראות את הנאום, הייתי בשיחת ועידה"

(עדכון) - הבית הלבן: נתניהו מלא דיבורים - וריק מהצעות לפעולה ■ סנטורית דמוקרטית בכירה: אסור להסתפק בהסכם שתחולתו 10 שנים בלבד; צריך להאריך את תחולתו ל-15 עד 20 שנה

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

לא חלפה דקה מתום נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במושב המיוחד של הקונגרס, ופקיד בכיר בממשל יצא בתגובה ראשונה: נתניהו מלא דיבורים - וריק מהצעות לפעולה קונקרטית.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה עצמו, אמר בתגובה על הנאום: "לא יצא לי לראות את הנאום, שכן הייתי בשיחת ועידה עם השותפים שלנו באירופה, אבל ראיתי את התמליל. ככל שאני יכול לומר, לא היה בנאום שוב דבר חדש. ראש הממשלה הצביע באופן מוצדק על כך שהקשר בין ארה"ב לישראל הוא בלתי ניתן לשבירה, ובנקודה הזו אני מסכים איתו".

לדברי הנשיא, נתניהו "לא הציע שום חלופה חדשה בת-קיימא". הוא הוסיף: "עדיין אין לנו עסקה. אך אם נצליח, זו תהיה העסקה האפשרית הטובה ביותר למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני.

אבל דווקא דמות מרכזית במפלגה הדמוקרטית, הסנטורית דאיין פיינסטין, יצאה אחרי הנאום נגד רכיב מרכזי בהסכם הפוטנציאלי עם איראן: אין להסתפק בהסכם שתחולתו עשר שנים, כפי שמציע הבית הלבן; ההסכם צריך להיות בתוקף 15 עד 20 שנה. היא דיברה עם CNN.

מנהיגת הסיעה הדמוקרטית, ננסי פלוסי, תקפה את הנאום ואמרה: "כמי שיודעת להעריך היטב את יחסי ארה"ב וישראל וכמי שאוהבת את ישראל, הייתי עם דמעות בעיניים במהלך הנאום. הייתי עצובה מהעלבון לאינטליגנציה של ארה"ב כחלק ממדינות ה- P5 +1, ומההתנשאות כלפי הידע שלנו לגבי האיום שנשקף מאיראן, והמחויבות שלנו למניעת הפצת נשק גרעיני".

אין ספק, שנאומו של רה"מ היה קריאת תיגר ישרה על נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ועל אחד מהיזמות החשובות של נשיאותו: השגת הסכם לפירוק נשק עם איראן. גם אין ספק, שתגובת הממשל תהיה עוצמתית לא פחות. אבל, גם מבקרי נתניהו והאופן שבו אורגן ביקורו יודו שזה היה נאום רב עוצמה, שהתקבל בהתלהבות עצומה באולם הענקי של בית-הנבחרים. משקיף מהצד היה יכול להתרשם שנתניהו התנהג כנשיא ארה"ב וזכה בקבלת פנים ששמורה לנשיא.

פקיד בכיר בממשל אמר ל"גלובס": ארה"ב מנסה לגבש עסקה שתמנע מאיראן השגת נשק גרעיני באופן שיהיה ניתן לאמת התפתחויות בשטח. היכן האלטרנטיבה (בדברי נתניהו)? להעלות דרישה כך סתם שאיראן תתקפל לחלוטין אינה תכנית, ואין שום מדינה בעולם שתתמוך בכך. ראש הממשלה לא הציע שום תכנית פעולה קונקרטית.

הוא הוסיף: אם החזרת התכנית הגרעינית של איראן אחורה לתקופה של עשר שנים היא 'הרף עין', כפי שאמר נתניהו, אז בוא נהיה גלויי לב ונאמר ש-10 שנים הוא פרק זמן ארוך יותר מאשר בכל אופציה אחרת. פעולה צבאית תחזיר אחורה את התכנית הגרעינית האיראנית רק לשבריר מתקופה של 10 שנים, ואז איראן תחיל לשקם את התכנית שלה ותנסה לפרוץ לייצור פצצה גרעינית. לעומת זאת, כתום ההסכם הפוטנציאלי (כלומר בעוד 10 שנים) איראן תהיה מרוחקת מהשגת נשק גרעיני יותר מכפי שהיא מרוחקת היום, ואנו נוכל לקבל במועד זה החלטה כיצד לפעול.

הפקיד הדגיש, כי איראן קידמה את התכנית הגרעינית שלה גם כאשר היתה נתונה לסנקציות, והסכם הביניים שהושג ב-2013 היה הפעם הראשונה שבה האיראנים חדלו מקידום התכנית הזו. לכן, אמר הפקיד, אם לא תהיה עסקה אין ספק שאיראן תדחוף את תכניתה - תציב צנטריפוגות מתקדמות, תתדלק את כור הפלוטוניום שלה ותכווץ את משך הזמן שיידרש לה לפרוץ לייצור פצצה. זה יותיר אותנו עם שתי אופציות: לקבל את איראן כמדינת סף גרעינית, או לנקוט פעולה צבאית.

רה"מ אומר, כי תקופה של שנה ל'פריצה', כלומר התקופה שתידרש לאיראן לזנוח את ההסכם ולהתחיל לייצר נשק גרעיני, היא "קצרה מדי", אמר הפקיד. אך תקופת ה'פריצה' הנוכחית היא חודשיים עד שלושה חודשים. המשמעות היא, שהעסקה שאותה אנו מנסים לגבש עתה תגדיל משמעותית את משך תקופת ה'פריצה'. בה בעת, העסקה הזו תחסום נתיבים פוטנציאליים של איראן להשגת נשק גרעיני.

במילים אחרות: אנו משתמשים, ונוסיךף להשתמש בלחץ הסנקציות להשגת עסקה טובה, אמר הפקיד. אמרנו באופן הברור ביותר שהמו"מ הנוכחי ממוקד במניעת איראן מהשגתו של נשק גרעיני. המו"מ שמתנהל עתה עמה אינו פתיחת חלון לפיוס עימה.

הוא הוסיף: ממשל אובמה אינו 'נותן אמון' במשטר האיראני. לכן, איננו בוטחים באיראן שהיא תיישם את ההתחייבויות שלה לפי ההסכם. אנו עומדים על כך, שההסכם יכלול שקיפות חסרת תקדים ומשטר פיקוח שיאפשר לנו לאמת את המידה שבה ממלאת איראן את ההתחייבויות שלה. משטח הפיקוח הזה יאפשר לנו לאבחן בהקדם הונאה או מאמץ לפרוץ לנשק גרעיני, ולהגיב בהתאם.

ככל הידוע, 50 עד 60 מחוקקים דמוקרטים, סנטורים וצירים, החרימו את הנאום. ספירה מהיציעים בלתי אפשרית מפני שיו"ר בית-הנבחרים, ג'ון ביינר, הושיב בכסאות הריקים עוזרי מחוקקים רפובליקנים, כדי למנוע תצלומים מביכים מסיקור האירוע. אחת ההפתעות הגדולות היא, שאליזבת וורן, כוכב עולה בשמי המפלגה הדמוקרטית, ראש האגף הליברלי במפלגה ומועמדת אפשרית להתמודדות על מועמדות מפלגתה לנשיאות, החליטה להחרים את הנאום במחאה על כך שנתניהו עושה שימוש בקונגרס כתפאורה של תשדיר בחירות.

בין האורחים שבאו לשמוע את הנאום מיציע האורחים - שלדון ומרים אלדסון, תומכיו הנלהבים של נתניהו, ואלי ויזל. שרה נתניהו ישבה ליד ויזל. רון דרמר, שגריר ישראל בוושינגטון, ליווה את ראש הממשלה בהיכנסו לאולם המבוא של הקונגרס. נתניהו ניצב על דוכן הנאומים, כשמאחוריו ביינר וסנטור אורין האץ', שתפס את המושב שבו יושב בדרך כלל סגן הנשיא. ג'ו ביידן נמצא באמריקה הלטינית, כנראה כתואנה להעדרותו מהאירוע.

ביינר עשה מאמץ מיוחד להוסיך נופך חגיגי לאירוע. הוא העניק לנתניהו פסלון של ראשו של המדינאי הבריטי ווינסטון צ'רצ'יל, ראש המדינה היחיד, חוץ מנתניהו, שזכה לנאום שלוש פעמים במושב מיוחד של מליאות שני בתי הקונגרס.

כניסתו של נתניהו לאולם על רקע של תשואות אדירות, הזכירה את הכניסה של נשיאי ארה"ב בדרכם לדוכן הנאומים לשאת את הנאום המסורתי על מצב האומה. בדיוק כמו הנשיאים שצועדים במסלול הזה, לחץ נתניהו ידי מחוקקים שצבאו עליו במאמץ להחליף עמו מילה. נאומו שוסע עשרות פעמים בתשואות סוערות, ופעמים רבות הנוכחים קמו על רגליהם.