מג'יסטו: החברה שעושה קסמים לתמונות שלכם

מצלמים את הילדים ללא הפסקה אבל אף פעם לא באמת צופים בתמונות ובסרטונים? האלגוריתם של מג'יסטו יערוך לכם סרטון קצר ומרגש

אלכס רב–אחא ואורן בוימן / צילום: אודי תירוש
אלכס רב–אחא ואורן בוימן / צילום: אודי תירוש

בין מוסכים וחנויות למוצרי בניין שמקיפים אותה מכל צד, באזור התעשייה של נס ציונה, שוכנת לה חברת סטארט-אפ ישראלית עם כ-60 מיליון משתמשים, שחתמה על שיתופי פעולה אסטרטגיים עם דויטשה טלקום ואמזון, משקיעים מסדר הגודל של קוואלקום וסנדיסק ולקוחות כמו קוקה קולה ופמפרס. האזור עצמו רחוק מלהזכיר את פארק ההיי-טק של נס ציונה ששוכן ברדיוס של קילומטרים בודדים וזוהרה של החברה המצליחה מתעמעם מעט בנוף המוסכניקים שמסביב.

חברת מג'יסטו (Magisto), שהוקמה ב-2009 על-ידי ד"ר אורן בוימן וד"ר אלכס רב-אחא, מצליחה ליצור עניין רב אצל משתמשים, משקיעים וחברות מסחריות כאחד בגלל הבעיה הגדולה שהיא באה לפתור - כמות גדולה מדי של תמונות וסרטוני וידיאו שאנשים מצלמים ולא עושים איתם כמעט דבר. על-פי בדיקת מג'יסטו, המשתמש הממוצע מצלם 150 תמונות מדי חודש ו-7.5 סרטוני וידיאו באורך ממוצע של 7 דקות מדי חודש.

פעם היינו זהירים יותר עם האצבע על הפלאש. כשלא היו מצלמות דיגיטליות, חשבנו פעמיים לפני שצילמנו - גם כי אי אפשר לראות את התמונה באופן מיידי וגם בגלל העלות של סרטי הצילום והפיתוח. היום, כמויות התמונות שאנשים מצלמים הן כמעט אינסופיות: אירוע משפחתי, מסיבה, חתונה, טיול או סתם ארוחת צהריים מושקעת שרוצים להראות לעוקבים באינסטגרם. וזה מבלי לדבר על הורים צעירים, שדואגים לתעד כל צעד של הילדים בסטילס ובווידיאו. כל התיעוד הזה מעלה אבק בטלפון, כשמעט ממנו רואה אור יום ומשותף ברשתות חברתיות, אפליקציות או מיילים וגם אז הוא עלול לשעמם את הנמענים.

"זה היה מאכזב"

התובנה הזו עלתה כבר ב-2005 בראשו של בוימן, שהיה אז בתחילת הדוקטורט שלו במכון ויצמן בתחום הראייה הממוחשבת ובדיוק הפך לאב טרי. "קניתי מצלמה וצילמתי המון תמונות וסרטים. הכול היה חדש עבורנו ורצינו לשמור את הרגעים האלה ולשתף עם אנשים", הוא נזכר. אחרי חודשיים החליטו בני הזוג לחגוג בריתה ולהציג בפני האורחים סרטון שמתעד את השבועות הראשונים בחיי התינוקת. "כשהסתכלתי בפעם הראשונה בצילומים, היה לי שוק מהשעמום. לא רק שזה משעמם, זה היה מאוד מאכזב. אתה זוכר את הרגעים האלה בתור משהו מרגש או מצחיק אבל כשאתה מסתכל על זה לאחר מכן, אז זה לא נשאר כזה".

לדברי בוימן, "אחת התובנות הייתה שהרגש הוא בראש - לא בתמונות. בהוליווד הבינו כבר לפני יותר ממאה שנה שאתה צריך להזריק חזרה רגש לראש של האנשים. ככה התחילה תעשיית הסרטים. בפעמים הראשונות שהקרינו וידיאו זה היה שוט ארוך אבל הבינו שזה משעמם לגמרי עד כדי כך שאחד מאבות הקולנוע - רוברט לומייר - אמר שקולנוע זו המצאה שאין לה עתיד. כמה שנים אחר כך המציאו את עריכת הווידיאו".

לבוימן ואשתו לקח שבועיים לייצר את הסרט לבריתה של הבת. "גם כשסיימתי עם זה, זה עדיין נראה ככה ככה", הוא נזכר, "הבנתי שיש כאן בעיה גדולה - אנשים משקיעים שעות כדי לצלם וידיאו וסטילס אבל לא מסתכלים על זה. אחרי שעשיתי את התהליך פעם אחת, הבנתי שזה קשה וצריך לפשט את העניין". כך נולד הרעיון למג'יסטו שקמה לפני שלוש שנים.

"אנחנו מאמינים שהחוויות והזיכרונות שאתה מייצר לא נועדו כדי להעלות אבק בתוך המכשיר אלא כדי לשתף אותן החוצה", מסביר טל דגן, סמנכ"ל תפעול ומנהל מג'יסטו ישראל. "הבעיה היא שיש דברים משעממים. סרטון וידיאו של 3-4 דקות הוא בדרך כלל משעמם. ספק אם מי שצילם אותו יראה אותו יותר מפעם אחת. ממש כמו חומר הגלם מהסרט של החתונה".

"מזריקים רגשות"

מה מג'יסטו עושה כדי לשנות את התמונה הזאת? המוצר שפיתחה החברה יודע לקחת את הווידיאו ואת התמונות ולעשות להם אנליזה מאוד מעמיקה. מה יש בווידיאו, מי השחקנים הראשיים, מה הם עושים, אילו פעולות מעניינות, אילו דברים אפשר להבליט ומתי להשתמש בהם במהלך הסרטון. "ואז לוקחים את כל הפרמטרים ומהמון קטעי וידיאו ותמונות משלבים יחד לסרטון שהמטרה שלו היא לרגש", מסביר דגן.

המוצר של מג'יסטו עובד בשתי דרכים - באופן ידני ובאופן אוטומטי. במקרה הידני, המשתמש צריך לבחור את התמונות והסרטונים ואת האירוע עצמו - טיול, אירוע מרגש, דרמטי או עצוב ובהתאם יש מוזיקה שמלווה את הסרטון ומותאמת לפי מדינות, כך שבישראל אפשר למצוא שירים בעברית לצד שירים באנגלית.

"דרך אחרת ואוטומטית היא שאנחנו נמצא סרטונים ותמונות בתוך הטלפון שלך - אפילו אם זה טיול מלפני שנה - ונראה לך סרט מרגש. אתה גם יכול ללכת לים עם המשפחה, לצלם שם סטילס או וידיאו וכשתחזור הביתה תקבל התראה על סרטון חדש שהוכן במיוחד עבורך מאירועי היום באופן אוטומטי", מסביר דגן.

מג'יסטו לא מציעה שירות אחסון תמונות כמו פליקר של יאהו, פיקאסה של גוגל או One Drive של מיקרוסופט, היא מנסה לקחת תמונות וסרטונים שמאוחסנים בטלפון או בשירותי ענן כמו גוגל דרייב ו-iCloud ולייצר מהם סרטונים מעניינים. אחת המתחרות הגדולות היא גוגל, שמציעה שירות גיבוי תמונות בענן תחת השם Google Photos, שמאפשר לאחר מכן לשפץ באופן אוטומטי תמונות שונות באמצעות פיצ'ר שנקרא Google Awesome. "אני חושב שאנחנו עושים תוצאות הרבה יותר טובות ורואים את זה בהיקפי השימוש באפליקציה שלנו - על אף הגודל של חברה כמו גוגל", מציין בוימן, "הם עושים משהו מאוד פשוט. אין להם יומרה להחליף את עורך הווידיאו. אנחנו עושים אנליזה של מה קורה בתוך התוכן עצמו ומזריקים רגשות", מסביר דגן.

שת"פ עם אמזון וסמסונג

בינתיים מג'יסטו ממשיכה לגדול בקצב מהיר. בסוף החודש תעקוף החברה את רף 60 מיליון המשתמשים במוצר, שזמין לכל מערכות ההפעלה כולל רשתות חברתיות, מובייל ודסקטופ, מלבד גרסה למחשבי מק שתצא בקרוב. עד כה הועלו למעלה מ-1.25 מיליארד פיסות תוכן ונוצרו יותר מ-130 מיליון סרטים. החברה טוענת ש-90% מהטראפיק שלה אורגני, כך שההוצאה שלה על רכישת משתמשים נמוכה יחסית.

ההצלחה של מג'יסטו לא חמקה משורה של שמות מוכרים בתעשייה. מלבד גיוסי הון של 23 מיליון דולר משמות כמו סאנדיסק, קוואלקום, מאגמה, הורייזון של לי קה שינג ו-mail.ru, מג'יסטו גם חתמה על שיתופי פעולה עם מפעילות סלולר מובילות כמו דויטשה טלקום, סופטבנק ו-Three, שמשווקות את האפליקציה שלה בהודעות SMS ללקוחות או באתר החברה וכן דרך המפעילים המקומיים שעובדים איתן.

בנוסף, החברה שיתפה פעולה עם השקת גלקסי נוט 4 של סמסונג והייתה חלק מחבילת Galaxy Gift, שהעניקה אפליקציות בחינם למשתמשי הפאבלט. שיתוף פעולה חשוב נוסף היה עם אמזון, כשהאפליקציה הגיעה מותקנת מראש במכשירי FireTV לצד התאמה למכשירי Fire Phone וקינדל פייר. בנוסף לכך, החברה גם משתפת פעולה עם מותגים דוגמת קוקה קולה ופמפרס ועוזרת להם לייצר מעורבות מהמשתמשים דרך יצירת סרטונים שנועדו לגעת ולרגש את המשתמשים, כשהתשלום מהמותגים מתבסס על מודל CPC (תשלום פר הקלקה על הסרטון) או תשלום חד-פעמי.

ועדיין, המודל העסקי המוכר יותר של החברה מתבסס על שירותי פרימיום שמציעה האפליקציה. השירות הבסיסי הוא חינמי אך מאפשר העלאה מוגבלת של תמונות וסרטונים בודדים ומוגבלים באורכם. בשירותי הפרימיום, שאותם אפשר לרכוש למשך חודש, שנה או לכל החיים, השירותים נרחבים יותר. לאחרונה הוסיפה החברה שירות נוסף שמאפשר שימוש בסרטונים באיכות HD. זה המקום לציין כי מי שרוצה לצפות בסרטונים לא חייב להתקין את האפליקציה של החברה.

בין נס ציונה לעמק הסיליקון

לצד ההצלחה הגדולה, מה שעדיין נראה כמו סיפור רומנטי שכיף להתרפק עליו הוא הלוקיישן הלא שגרתי של החברה, בו ממוקמים 35 מתוך כ-50 עובדי מג'יסטו. "בחרנו להתמקם בנס ציונה כאיזוש הי נקודת נוחות, מקום באמצע שמספיק קרוב לתל אביב וגם מאפשר לנו להעסיק אנשים שמגיעים מנס ציונה, רחובות וראשון לציון. כשאתה עובד בתל אביב, אז יש אנשים מסוימים שאתה לא יכול להעסיק בגלל הפקקים", מסביר בוימן.

"המיקום אולי לא טריוויאלי אבל פה אתה יכול לצאת מהמשרד לאזור התעשייה פה ולהיזכר עבור מי אתה עובד - אלה המשתמשים שלך. וזה אחד הדברים הכי כיפיים שיש - לשבת במסעדה של יוחנן מול המשרד ושמישהו שם מדבר עם חבר שלו על הסרט שהוא הכין אתמול במג'יסטו. אנחנו רוצים להגיע לכל אחד ולא רק למגדלי שן כדי שיהללו אותך בטק קראנץ'", הוא מוסיף.

בינתיים בוימן הספיק לעזוב את נס ציונה ולעבור לעמק הסיליקון לפני כמה חודשים והחליף את החומוס של יוחנן בחומוס המפורסם של יזם ההיי-טק אורן דוברונסקי כדי להיות קרוב יותר למשקיעים ולשוק המטרה. זאת, לצד פעילות שיווק בניו יורק ופיתוח אפליקציית האנדרואיד באוקראינה. ומה יהיה בהמשך? "אי אפשר לדעת אם נישאר בנס ציונה. אני מקווה שכן", אומר בוימן. "זה נוח בצורה מפתיעה. לא חשבנו שנהיה שם כל כך הרבה זמן".

מג'יסטו
 מג'יסטו