יופי שביר: תערוכת "זכוכית ישראלית 2015" יוצאת לדרך

62 אמנים מתמודדים עם החומר השקוף והחותך בתערוכת "זכוכית ישראלית 2015" במוזיאון ארץ ישראל ברמת-אביב

פרחי בר עדינים, קוצים ועשבים שוטים, שצמחו בשולי הקיר - כך נראית יצירתו של ליאור וג'ימה, אחת העבודות העדינות והמורכבות בתערוכה "זכוכית ישראלית 2015", שנפתחה במוזיאון ארץ ישראל ברמת-אביב. האוצרת אנריאטה אליעזר ברונר מציבה זה לצד זה עבודות של 62 אמני זכוכית, המתמודדים עם החומר העתיק, השקוף והחותך, ומציגים כ-100 עבודות מגוונות, מפריטים זעירים עד לפסלים גדולי מידות.

"אנו שואפים לתת במה לאמנים היוצרים בזכוכית ולהציג תמונת מצב עדכנית של מגוון הטכניקות והרעיונות שמובילים את התחום הייחודי הזה בארץ", אומרת אליעזר ברונר, אוצרת ביתן הזכוכית של מוזיאון ארץ ישראל. התערוכה "זכוכית ישראלית" מתקיימת זו הפעם השלישית ומקבצת יחד אמני זכוכית מבוססים לצד אמנים בתחילת דרכם. רבים מהעוסקים בתחום מגיעים מהמחלקה לקרמיקה וזכוכית באקדמיה בצלאל. חלקם מלמדים במחלקה היצירתית, שמשמשת חממה ליצירתיות ולפיתוח טכניקות ייחודיות של היוצרים. רוחב היריעה ומגוון העבודות מדגימים גישות אמנותיות חדשניות ועיסוק בסוגיות עכשוויות לצד טווח רחב של תהליכי עבודה.

וג'ימה, למשל, השתלם באמנות הזכוכית בוונציה, והוא יוצר עבודות ריאליסטיות, המצטטות מהטבע באופן מבריק. לעומתו לי חן, בוגרת בצלאל, מציגה מיצב קונספטואלי שבו היא משחזרת חדר רחצה ביתי ומפסלת בזכוכית חפצים שהם חלק מ"פולחן היופי" היומיומי של נשים, כמו שפתון, קולב, שיער מיובש ומוחלק.

עבודה של עינב מקורי משתמשת בזכוכית לחיקוי תמונה רקומה, בה התפרים מוחלפים בשפופרות עשויות זכוכית מנופחת. איתן הול מציג עבודה מינימליסטית של קשירת חוטי זכוכית. אלירן ג'אן יצר מערכת של הקרנות וידיאו על גופים מפוסלים ובהם מוטבע דיוקן עצמי. מעיין פייגין מפסלת בשילוב חומרים - בין זכוכית לסיבי סיסל, היא יוצרת טווס הדור ומרשים.

נווית חמיאס שואלת מוטיבים מציור סיני מסורתי ומשלבת אותם בחריטה על גבי בקבוקי זכוכית תעשייתיים. היא מתייחסת בין השאר לשינוי הקיצוני שעבר על סין, שנהפכה ל"בית החרושת של העולם". נועה פיין יצרה סדרה מרתקת של "דגים מעופפים" בניפוח זכוכית, שכל אחד מהם מכיל הומאז' או ציטוט מיצירות בתולדות האמנות. הם מובים בתערוכה באופן המעניק להם תנועתיות ומרחב, כלהקה.

הילה עמרם, אמנית רב-תחומית, יצרה גן זן יפני, אולם במקום סלעים טבעיים היא משתמשת בגושי זכוכית שנמצאו בבית מלאכה מן התקופה הביזאנטית באתר הארכיאולוגי אפולוניה בחוף הרצליה. עמרם שייכת לחלק מפתיע בתערוכה, של אמנים שאינם משתייכים במובהק לעולם הזכוכית ומשלבים את החומר בתחומי אמנות אחרים, כמו ציור, פיסול ועיצוב.

"אפשר לגלות בזכוכית איכויות שמעבר לאסתטיקה של החומר ולמיומנות הטכנית של היוצר", אומרת האוצרת. "יותר ויותר היא נושאת מסר אמנותי, כנקודת מוצא - ופחות כמטרה בפני עצמה. העבודות נעות בין הפיגורטיבי למופשט, בין האישי לאוניברסלי והזכוכית עוברת בכולן כחוט השני".

מוזיאון ארץ ישראל, רמת-אביב. www.eretzmuseum.org.il