מכירת תנובה הזניקה את מבטח שמיר לשווי 1.1 מיליארד ש'

ברייטפוד הסינית קיבלה את האישורים הרגולטוריים לרכישה, והעסקה צפויה להיסגר בסוף החודש

לאחר שורת דחיות, מכירת השליטה בענקית החלב תנובה לברייטפוד הסינית קרבה להשלמתה, בעוד כשלושה שבועות. על-פי גורמים המעורים בעסקה, הסינים קיבלו את כל האישורים הרגולטוריים הנדרשים לרכישה בישראל. על רקע הדיווח זינקה היום (ג') מבטח שמיר , המחזיקה ב-21% ממניות תנובה, לשווי של 1.1 מיליארד שקל. מבטח שמיר, בשליטת מאיר שמיר, תמכור את מניותיה בתנובה תמורת 1.8 מיליארד שקל, ותרשום רווח הון של כ-700 מיליון שקל מהמכירה.

במאי 2014 חתמה ברייטפוד על רכישת השליטה בתנובה, 56%, מידי קרן ההשקעות אייפקס, שמנוהלת בישראל על-ידי זהבית כהן, לפי שווי חברה של כ-8.6 מיליארד שקל לתנובה. בינואר השנה דחתה ברייטפוד, ולא בפעם הראשונה, את השלמת העסקה, לאחר שמבטח שמיר החליטה לממש אופציה להצטרף לאייפקס למכירה, וזאת מבלי שהסינים נערכו לרכוש את המניות הללו.

בחודשים שקדמו להחלטתו של שמיר קיימה ברייטפוד מגעים עמו במטרה להשאירו בגרעין השליטה בתנובה, לצדה. לאחר שהתברר שבכוונתו לעזוב את תנובה ולממש את החזקתו בה, ביקשו הסינים להביא שותף שירכוש את המניות האלה. כשזה לא קרה, הם נאלצו לשוב לרגולטורים בסין במטרה לקבל אישור לרכוש לא רק את מניות אייפקס, אלא גם את מניות שמיר. אישור זה ניתן עתה, כאמור.

לאור זאת, המועד להשלמת העסקה (הקלוזינג) הוקדם מ-2 באפריל ל-30 במארס. ככל הידוע, כ-80% מעלות העסקה, שבמסגרתה ירכשו הסינים 77% ממניות תנובה שמחזיקות אייפקס ומבטח שמיר, תמומן מהון עצמי של הסינים, והיתרה מבנקים זרים.

בד-בבד, ייכנס בנק הפועלים לנעליו של בנק לאומי, בהלוואה קיימת שלקחו אייפקס ומבטח שמיר בחברה המשותפת שבאמצעותה הם מחזיקים בתנובה, בגובה של 2 מיליארד שקל. "זה לא מימון ישיר לעסקה, אלא המשך המימון הקיים", מסביר מקורב לעסקה.

במקרה שהעסקה תבוטל על-ידי הסינים, תשלם ברייטפוד למוכרים סך של 40 מיליון דולר. זאת למעט במקרים של ביטול ההסכם על-ידי ברייטפוד בגין הפרות מסוימות מצד המוכרים, או במקרה שאירע שינוי מהותי לרעה בתנובה, אשר נגרם בזדון על-ידי המוכרים. תנובה דיווחה בחודש שעבר על ירידה ניכרת ברווחיות התפעולית שלה בשנת 2014, "כתוצאה מהתגברות הרגולציה, הירידה במכירות שוק המזון והתחרות הגדלה".

הכנסות החברה הצטמקו אשתקד בכ-5% לסך של כ-6.8 מיליארד שקל, שיעור הרווח התפעולי מההכנסות ירד מ-8.6% ל-7.7%, והרווח הנקי הצטמק בכ-21.5% ל-407 מיליון שקל.