התולעת במתקני איראן: הראיות בחקירת ההדלפה סודיות מדי

החקירה על סטאקסנט בסכנה בגלל חשש שישראל תתנגד לשחרר מידע מסווג שקשור בפרשה ■ התולעת, שהוחדרה למערכות התפעול של הצנטריפוגות האיראניות, פותחה ע"י ארה"ב וישראל, לדברי אדוארד סנודן

הכור האיראני / צלם: רויטרס
הכור האיראני / צלם: רויטרס

חקירה רגישה נגד קצין בכיר לשעבר בצבא ארה"ב, החשוד בהדלפת מידע על תולעת הסטאקסנט ל"ניו-יורק טיימס" לפני 3 שנים, נתקעה מפני שהראיות נגד החשוד פשוט סודיות מדי; יתר על כן, יש חשש שישראל תתנגד לפרסום הראיות, והדבר עלול לחולל עימות נוסף בין ירושלים לושינגטון, שיחסיהן נמצאים בשפל המדרגה בלאו הכי. כך מדווח היום (ד') "וושינגטון פוסט".

סטאקסנט היא נוזקה (malware), שנועדה לשתק מערכות תפעול תעשייתיות בלי שמפעיליהן ידעו על כך. ב-2010 פורסמו דיווחים בתקשורת העולמית, שהתולעת הזו הוחדרה למערכות הבקרה של הצנטריפוגות במתקני העשרת האוראניום של איראן וגרמה נזקים חמורים למערכות.

על-פי הערכות שרווחו אז, רק ממשלה, או ממשלות, יכלו להרים מיזם בסדר גודל כזה. ישראל, ארה"ב ומדינות באירופה הוזכרו כמדינות שעשויות להימצא מאחורי התולעת. ב-2013 טען אדוארד סנודן, מנהל מערכות בסוכנות לביטחון לאומי (NSA), שחשף כמויות אדירות של מידע על מקום עבודתו הקודם, כי ישראל ו-NSA אכן פיתחו את התולעת במשותף. שתי המדינות מעולם לא הודו בכך.

אך שנה לפני גילויי סנודן, ביוני 2012, פרסם כתב "ניו-יורק טיימס", דייוויד סנגר, מידע על תכנית סטאקסנט, לרבות שם הצופן שלה, "משחקים אולימפיים", בכתבה ובספר. המידע על השותפות כביכול בין ישראל לארה"ב חולל מחלוקת פוליטית בוושינגטון. מחוקקים רפובליקנים טענו אז, כי הבית הלבן הדליף את התכנית כדי להאדיר את הישגי ברק אובמה בתחומי הביטחון הלאומי לפני מערכת הבחירות לנשיאות בנובמבר באותה שנה.

על-פי "וושינגטון פוסט", החשד להדלפה נפל על גנרל ג'יימס קארטרייט, מחיל הנחתים, שהיה סגן יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב (מספר 2 במידרג הצבאי בפנטגון) ונחשב יועץ מקורב לאובמה בנושאי ביטחן לאומי. הוא פרש מהשירות הצבאי ב-2011 והיה חבר בארגון חשיבה בוושינגטון.

אולם החוקרים אינם יכולים להביא את החקירה לכלל הבשלה, על-פי הידיעה. הם צריכים להתגבר על מכשולי ביטחון לאומי ומהמורות דיפלומטיות כדי להגיש כתב אישום נגד הגנרל. כמו במקרים רבים מסוג זה, התובעים צריכים לבסס את כתב האישום על מסמכים ממשלתיים, אך מסמכים אלה מסומנים בדרגת סיווג גבוהה ביותר, וגורמים ביטחוניים מתנגדים לתת פומבי למסמכים אלה על-ידי הצגתם בבית משפט, גם אם המשמעות היא שהמדליף לא ייענש על מעשיו. יתר על כן, ממשל אובמה חושש, שחשיפת מידע על הנוזקה תפגע במאמצים להשגת הסכם גרעיני עם איראן.

מכשול פוטנציאלי נוסף הוא, שישראל עלולה להתנגד לחשיפת מסמכים על חלקה בכתיבת הנוזקה והחדרתה לאיראן. ממשל אובמה, שלהוט להעמיד מדליפים לדין, יוכל לשחרר את המסמכים בניגוד לרצונה של ישראל, אך מהלך כזה עלול לחולל עימות בין ירושלים לוושינגטון, בשעה שהיחסים בין שתי הבירות נמצאים בשפל המדרגה בלאו הכי בגלל המחלוקת על ההסכם הגרעיני הפוטנציאלי עם טהראן, מציין ה"פוסט".

"תמיד ישנם שיקולים לגיטמייים של ביטחון לאומי שמונעים התקדמות בהגשת תביעת נגד חשודים בריגול או בהדלפות", אמר לעיתון תובע פדרלי שלעבר.

גרגורי קרייג, פרקליטו של קארטרייט ולשעבר יועץ משפטי בבית הלבן, אמר: "גנרל קארטרייט לא עשה שום דבר רע. הוא הקדיש את חייו להגנה על ארה"ב. הוא לעולם לא היה עושה משהו שיחליש את הגנת הלאום או יחתור תחת הביטחון הלאומי של ארה"ב. הגנרל הוא אוצר לאומי, גיבור אמיתי ופטריוט גדול".