המירוץ לדימיון

הזוגות ב"המירוץ למיליון" מעוררים עניין מסוים, אך חסר לי כאן יסוד חתרני

"המירוץ למיליון", יום ד' 21:00, ערוץ 2 רשת

ייאמר מיד: מבחינת רייטינג זו עונה מצוינת לתוכנית הריאליטי הזאת, שמוליכה את כל טבלאות הרייטינג וב"פיקים" שלה מתקרבת למספרים שלא זכורים כאן מזה זמן רב. יחד עם זאת, קשה לי להשתחרר מהתחושה שאת העונה הזאת מלווה ליהוק לא מוצלח.

לכאורה יש כאן הכול: זוג הומואים, עולים חדשים, חוזרות בשאלה - יבחר כל אחד את הז'אנר החביב עליו. רק לכאורה - כי עם כל הכבוד לעניין המסוים שמעוררים חלק מהזוגות, חסר לי כאן יסוד חתרני: בן עשירים כדן מנו שלא אכפת לו אם יאהבו אותו - העיקר לנצח; או אפילו זוכי העונה הקודמת של "המירוץ למיליון" - שני אנשים משכילים שלא חיפשו את דקות התהילה שלהם אלא את צמצום המשכנתא.

הזוגות השנה, למרות השוני, הם בסך-הכול גוונים של אפור.

* ציון: 7

אמא אין רק אחת

"כבד את אביך ואימך, בלאט", יום ד' 21:00, ערוץ yes דוקו

לפעמים אפילו המשפחות האומללות דומות זו לזו: כמה פעמים שמענו סיפורים על סכסוכי הורים שהובילו לכך שאחד הצדדים יהגר עם הילדים המשותפים לארץ אחרת?

דשה ונטשה, צעירות בראשית שנות ה-20 לחייהן, לא זוכרות ולו רגע אחד של משפחתיות מאושרת. כבר כילדות הייתה משפחתן מה שנהוג לכנות "משפחה לא מתפקדת".

אלא שהעלילה קיבלה תפנית דרמטית משהחליט אביהן לעלות לישראל ביחד עם אשתו החדשה. גם הארץ החדשה לא האירה להן פנים, וקורות חייהן הצעירים רצופים בשהות בפנימיות, משפחות אומנות ועוד.

לאחר שהאב מת, מחליטות האחיות לחפש את אימן באוקראינה. הן פוגשות בה אך מגלות כי המרחק התרבותי והפיזי שחק גם את מה שאמור להיות כמעט מובן מאליו ביחסי הורים וילדים - האהבה שאינה תלויה בדבר.

בנקודה הזאת הופך הסיפור מסיפור משפחתי פרטי למעין קייס-סטאדי שיש בו עניין לצופים, כשהוא מעורר מחשבות על הצורך הנואש של רובנו בעוגן משפחתי, גם אם מדובר במציאות משפחתית קשה ומורכבת.

* ציון: 8

אמריקה, ורסאנו

"מבט שני", יום ד' 21:00, ערוץ 1

מרוב עיסוק בסיסמאות, נדמה ששכחנו מעט לשאול את עצמנו מה הוא באמת המחיר של ההרעה ביחסים עם ארצות-הברית. איך ניתן לאפיין את המשבר הזה לעומת משברים קודמים עם מי שהפכה להיות עוגן בטחוני מדיני עבור ישראל? מה עשו ראשי ממשלות שנקלעו (או הביאו) לנקודת שפל את היחסים בעבר? ומה מכל זה רלוונטי לימים האלה?

גם אם לא בטוח שנלמד יותר על המשבר הנוכחי מהתוכנית הזאת, הרי שעצם ההתייחסות לנושא ברמה העניינית ולא במשפטי מחץ היא כמעט מרעננת.