יוקר מחיה? הישראלים רכשו 2.85 מיליון סמארטפונים ב-2014

נתוני IDC שהגיעו לידי "גלובס": הישראלים רכשו הכי הרבה מכשירי אייפון 6 וגלקסי S5, אבל רבים מהם גילו גם את LG בזכות הדגמים המוצלחים G2 ו-G3 ■ כ-60% מהישראלים קנו את המכשיר הסלולרי בחברות הסלולר

מכירות הסמארטפונים בישראל לא עוצרות לרגע והישראלים ממשיכים לקנות מכשירי אייפון וגלקסי כאילו מדובר בעוף בשקל. בשנת 2014 נמכרו בארץ 2.85 מיליון סמארטפונים, לעומת 2.4 מיליון ב-2013 - גידול של 19%, כך עולה מנתונים של חברת המחקר IDC ישראל שהגיעו לידי "גלובס".

הגידול הזה מפתיע, לאור העובדה שהמחירים לא ממש ירדו והצרכנים הישראלים קונים מוצרים ב-3,000 שקל וגם ב-4,000 שקל. למכירות השנתיות צריך גם להוסיף את הטלפונים הפשוטים, שמכרו 460 אלף יחידות.

מבחינת המכשירים הפופולריים אין הפתעות - סמסונג ואפל שולטות. נתוני חברות הסלולר הגדולות מלמדים שאייפון 6 והגלקסי S5 היו המכשירים הנמכרים ביותר ב-2014 בישראל, כאשר בחמישייה הפותחת אפשר למצוא גם טלפונים כמו גלקסי S4, אייפון 5S ו-G3 של LG.

עם זאת, נתוני החיפושים באתר זאפ השוואת מחירים מגלים שהחמישייה הפותחת בשנת 2014 נשלטת דווקא בידי סמסונג ו-LG, כאשר האייפון נעדר לחלוטין מהרשימה: המכשירים הכי מחופשים בזאפ בשנת 2014 היו G2 של LG, גלקסי S3 ולאחריו S5 של סמסונג, G3 של LG, כאשר את החמישייה סוגר הגלקסי S4.

התפלגות מכירות
 התפלגות מכירות
סמסונג:

מגוון דגמים במגוון מחירים

סמסונג היא השחקנית שהובילה את שוק הסלולר בישראל ב-2014. נתח השוק שלה עמד על 35.5%, לעומת 34% ב-2013. אם במקומות אחרים בעולם גלקסי S5 (שהיה ב-2014 סמארטפון הדגל של החברה) לא הגיע למכירות שסמסונג ציפתה להן, בישראל הוא עשה עבודה טובה עבור החברה הדרום קוריאנית.

מחיר ההשקה של המכשיר היה 3,560 שקל, וכעת הוא נמכר ב-3,000 שקל בחברה. לצדו כיכבו גלקסי S4 ושני דגמי הפאבלטים Note 3 ו-Note 4. סמסונג גם משחקת בשוק הסמארטפונים ברמת המחירים הנמוכה יותר (2,000 שקל ומטה), מה שאיפשר לה להמשיך להילחם ביריבים הסינים הזולים (הרחבה בהמשך).

אייפון: יקר ואהוד

את המקום השני תופסת אפל, עם נתח שוק של 31% לעומת 28% בשנת 2013. אפל ממשיכה לגדול בעיקר בזכות שני סמארטפונים מוצלחים מאוד: אייפון 6 ואייפון 6 פלוס (3,900 ו-4,500 שקל) שהושקו בחודש אוקטובר והפכו להצלחה גם בישראל, למרות מחירם הגבוה. אפל מציעה את מכשיריה כמעט בכל נקודת המכירה בארץ, ובסוף 2014 פתחה חנות ראשונה בארץ בתוך רשת א.ל.מ בדיוטי פרי בנתב"ג. אם אפל תשיק בישראל את שירות התשלומים Pay וגם את השעון החכם אפל Watch, היא תצליח לשמור אפילו טוב יותר על קהל הלקוחות שלה, שיתקשה מאוד לעבור למתחרים.

LG: נסיקה נאה

סמסונג ואפל אמנם חולשות על יותר משני שלישים מהשוק, אבל מי שהצליחה לכבוש את לב הישראלים השנה היא דווקא LG, המדורגת שלישי לאחר נסיקה מ-7% ל-14%. מדובר בגידול מרשים מאוד - במיוחד לחברה שבקושי הייתה קיימת בישראל לפני שנתיים. הנסיקה הזאת מוכיחה שפרסום ושיווק לא מספיקים, צריך מוצר טוב. יש לציין שברבעון הרביעי של השנה נתח השוק שלה עמד על 20%.

החברה מכרה בשנה האחרונה מכשירים מוצלחים מאוד כמו G2 (ב-2,100 שקל) ו-G3 (ב-2,800 שקל) שעזרו להתבסס בצורה מובהקת במקום השלישי. אמנם אפל מחזיקה נתח שוק כפול מ-LG, אבל אם הדגם הבא שלה - G4 - יהיה מוצלח מאוד, התחרות תתעצם. "אם בעבר השוק היה שייך רק לאפל וסמסונג, עכשיו זה שוק של שלושה שחקנים ו-LG מאוד מצליחה בו. LG נדחפה גם על ידי חברות הסלולר, גם בחנויות וברשתות הפרטיות וגם השקיעה בפרסום", אומר לופז.

HTC: עדיין יציבה

במקום הרביעי נמצאת חברת HTC הטייוואנית, המחזיקה נתח שוק של 4.5% לעומת 4% בשנת 2013. מדובר בגידול נמוך יחסית. HTC שיווקה סמארטפונים מוצלחים מאוד בשנת 2014 - דגם One M8 (ב-3,200 שקל) וגם One M7 (ב-2,300 שקל), לצד סמארטפונים ברמת המחיר של 2,000 שקל ומטה. היבואן טאץ' גרופ השקיע השנה בקמפיין שיווקי בעת השקת ה-M8, אבל נראה שהקמפיין שהגיע קצת מאוחר, ההשקה הראשונית השקטה והתחרות הקשה מצד היריבות, מנעו ממנו להגדיל עוד יותר את נתח השוק.

סוני: חלשה מאוד

במקום החמישי נמצאת סוני, שאמנם מציעה סמארטפונים מוצלחים עם דגש על עמידות למים ועל מצלמה איכותית, אבל המכירות שלה יורדות והצרות בחברה בחו"ל לא עושות טוב למותג. נתח השוק של סוני צנח מ-8.5% ל-3.5%. אחת הסיבות שהחברה לא מצליחה למכור טוב בישראל (וגם בעולם), היא המחירים הגבוהים שהיא דורשת עבור מכשיריה, שלא תמיד נהנים מירידת מחיר משמעותית לאחר תקופה מסוימת. חברות הסלולר מציעות מעט דגמים של סוני, כאשר דגמי הדגל של החברה אקספריה Z2 (ב-2,600 שקל) ו-Z3 (ב-3,300 שקל) לא הצליחו לממש את הפוטנציאל שלו החברה קיוותה. אם היבואן בארץ ברס אלקטרה לא יוריד מחירים ויעשה שינוי דרסטי, סוני תמשיך להידרדר.

הסיניים מתחזקים

במקום השישי נמצאת חברת אלקטל שצנחה בנתח השוק מ-7.5% ל-3.5%. אלקטל משקיעה מעט מאוד בשיווק ובקידום המוצרים שלה. החברה מוכרת מוצרים גם תחת מותג הבית של אורנג' אינפינטי, אבל זה מחושב באופן נפרד בתוך דוחות IDC ומופיע בקטגוריית האחרים.

בתוך קטגוריית האחרים, נמצאים כל היצרנים הקטנים כמו ZTE אותה מייבאת יורוקום, חברת וואווי (Huawei) אותה מייבאת אלפא טלקום, מייזו ואסוס אותם מייבאת באג, BLU אותה מייבאת ריל טיים סלולר, אלקטל אותה מייבאת אקסל טלקום וכמובן נוקיה (שהפכה לחלק ממיקרוסופט) שגם עליה אחראית יורוקום. כל היצרניות הללו, בנוסף לעוד יצרניות קטנות, הצליחו להגיע לנתח שוק של 8% ב-2014 לעומת 12% בשנת 2013.

כאשר מפרידים רק את היצרנים הסיניים (למשל, וואווי, ZTE ומייזו) מקטגוריית האחרים, רואים גידול בנתח השוק מ-1% ל-3% בשנת 2014. הסיבה שהסיניים מצליחים להגדיל את נתח השוק שלהם היא השקעה קצת יותר גדולה בשיווק מצד היבואניות של וואווי, ZTE ומייזו, כאשר גם מחירי המכשירים נוחים והחומרה טובה. למשל, דגם הדגל P7 של וואווי נמכר ב-2,000 שקל. מדובר במכשיר עם מסך 5 אינץ' ברזולוציית Full HD וחומרה חזקה. דגם מייזו MX4 נמכר ב-1,600 שקל ומציע מסך 5.36 אינץ' ברזולוציית Full HD ומצלמה עם חיישן 20 מגה פיקסל.

המוצרים הללו סימנו ללקוחות שהם יכולים למצוא גם סמארטפונים טובים מאוד במחירים הנמוכים משמעותית מאלו של סמסונג, אפל או LG. מצד שני, המגוון הגדול של המותגים המגיעים מסי לא תמיד טוב לצרכן, ויש מוצרים שלא תמיד עובדים טוב בתדרים של כל חברות הסלולר, או שמציעים רכיבי חומרה לא איכותיים.

"אנחנו צופים שהסיניים ימשיכו להתחזק ב-2015", אומר גדעון לופז, מנהל IDC ישראל, ומתייחס גם לייבוא סמארטפונים של יצרניות כמו שיאומי ו-One Plus, שלא נמכרו ב-2014 באופן מסודר בישראל. "הבעיה עם המוצרים הסיניים היא שלא ברור מודל האחריות והשירות שלהם, אבל הדברים הללו יסתדרו".

אנדרואיד שולט

בקטגוריית מערכות ההפעלה בסמארטפונים, גוגל ואפל ממשיכות לגדול על חשבון מיקרוסופט ובלקברי, שפשוט הופכות ללא רלוונטיות לישראלים. אנדרואיד שולטת בשוק ללא עוררין, כאשר היא גדלה מ-63% ל-66%. גם -iOS של אפל צומחת מ-28% ל-31%. מי שצונחת בנתח השוק היא ווינדוס פון של מיקרוסופט שיורדת מ-7.5% ל-2.5%.

במצב הזה, ווינדוס פון תיעלם כמעט לגמרי מהשוק, אלא אם קברניטי מיקרוסופט ישראל יחליטו שהם רוצים להציל אותה. "הציבור הישראלי הצביע ברגליים עם ווינדוס פון. קשה לראות משהו קורה בתחום הזה, אלא אם כן מיקרוסופט תציע מכשירים ב-400 שקל, אבל אני לא רואה את זה קורה עם מיקרוסופט. אני לא מספיד את מיקרוסופט, היא יכולה לעשות שינוי, אבל לא בטוח שהם רוצים לעשות שינוי", אומר לופז. בלקברי ממשיכה לגסוס, כאשר יש לה חצי אחוז משוק מערכות ההפעלה.

60% מהישראלים קנו את הסלולרי בחברות הסלולר

מכירות הסמארטפונים ממשיכות לזלוג מחברות הסלולר אל הרשתות והחנויות הפרטיות, ואין פלא, משום שלרוב המחירים בחברות הסלולר גבוהים יותר. בשנת 2014, המכירות באורנג', סלקום, פלאפון והוט מובייל היוו רק 60% מסך השוק, אף שלדברי גדעון לופז, מנהל IDC ישראל, הן הורידו מחירים באופן עקבי.

כדי להפסיק את הזליגה לכיוון החנויות הפרטיות, מציעות חברות הסלולר מדי פעם מבצעים אטרקטיביים. "חברות הסלולר מבינות שהאסטרטגיה שבה הן בונות את עצמן ממכירת ציוד קצה בעייתית. ברור שחברות הסלולר ימשיכו למכור סמארטפונים, בנוסף למוצרים אחרים כמו טלוויזיות, אבל לא נראה שהן יחזרו לתפוס בעתיד נתח שוק של 80%".

יצוין שבמסגרת הגידול החד שחל ב-2014 בהזמנת מוצרים מחו"ל באינטרנט באופן כללי, ישראלים רבים הזמינו סלולריים מחו"ל. בלטו מכשירי סלולר מסין, דוגמת וואן פלוס ושיאומי, ולצדם נקסוס 5.

סלולר 2014
 סלולר 2014

התפלגות מכירות
 התפלגות מכירות