הזינוק בדולר הכניס את הפדרל ריזרב לדילמה רצינית

עליית הדולר מעמידה את הבנק המרכזי בארצות הברית בבעיה לקראת העלאת ריבית ראשונה זה עשור

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

האירו מתקרב לשוויון עם הדולר, והתחזקותו המהירה של המטבע האמריקאי מחזקת את הדילמה שניצבת בפני הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי האמריקאי, כאשר הוא נערך להעלאת ריבית ראשונה זה קרוב לעשור.

האירו נסחר מתחת ל-1.06 דולר כאשר מריו דראגי, נשיא הבנק המרכזי האירופי (ECB), זקף לזכות היחלשותו את עצירת ההאטה הכלכלית במרחב האירו, ואמר שההתפתחויות במרחב "מצביעות על הכיוון הנכון".

בארה"ב, לעומת זאת, נערך הפדרל ריזרב לישיבת הנהלתו, ועדת השוק הפתוח, בשבוע הבא, שאמורה אולי להניח את היסודות להעלאת ריבית אולי כבר ביוני, על ידי ויתור על ההתחייבות "לגלות סבלנות" לפני העלאת הריבית. הדולר האמריקאי עולה על רקע פערי הריבית הצפויים משני עברי האוקיינוס האטלנטי, בתוספת פערי הצמיחה הכלכלית.

אלא שעליית הדולר מקטינה את רווחי היצואנים האמריקאים ובעיקר החברות הרב-לאומיות שיש להן פעילות נרחבת באירופה. ייסוף הדולר עשוי גם לקבע את האינפלציה הנמוכה בגלל ירידת מחירי היבוא לארה"ב.

כמה מבכירי הפד הודו בכך שעליית הדולר גורמת לחששות בקרב החברות הגדולות בארה"ב. ג'יימס בלארד, נשיא שלוחת הפד בסיינט לואיס, אמר ל"פייננשל טיימס" ביום ב' השבוע שהוא יכול להבין חלק מה"תרעומת" שהוא שומע, אם כי החברות יכולות לגדר את חשיפתן למט"ח. הוא הוסיף שייתכן שרוב התחזקות הדולר כבר מאחורינו. "אנחנו מנסים לנהל את המדיניות המוניטרית הטובה ביותר לארה"ב שאנחנו יכולים", אמר בלארד, והזהיר שעליית הריביות בארה"ב כבר מחויבת מציאות. "אנחנו הולכים להניח לשער החליפין ללכת לאן שהוא צריך ללכת כדי להגיע לאיזון בשווקים הבינלאומיים".

גארי קוהן, נשיא ומנכ"ל גולדמן זקס, אמר שהתנודות בשוקי המט"ח מעמידות את הפדרל ריזרב "במצב קשה מאוד". עוד אמר כי "הפד הולך להישאר בדילמה הקשה הזו, מפני שהם ירצו להעלות את הריביות - ואני מבין מדוע - אבל הם יהיו מוגבלים על ידי הנסיבות, ומודאגים מן העלייה של הדולר, כאשר מדינות אחרות בעולם ירצו לפחת את המטבעות שלהן".

כריס וויליאמסון, הכלכלן הראשי של חברת המחקר מרקיט שצפה בדצמבר שהאירו יגיע לנקודת שוויון עם הדולר השנה, אמר: "הרושם שיצר הפד שהוא מתכנן להעלות את הריביות ב-2015 עמד בכל מקרה להשפיע על שערי החליפין של מטבעות. ההתנתקות הברורה בין מדיניות הבנק המרכזי האמריקאי לעמיתו האירופי היא המשחק הגדול בשוק המט"ח ב-2015".

הפיחות של המטבע האירופי, לצד ירידת מחירי הנפט ותוכנית ההקלה הכמותית של ה-ECB, הובילו את כלכלני הבנק המרכזי לשדרג את תחזיותיהם הכלכליות, כפי שאמר אתמול דראגי במסיבת עיתונאים שכינס בפרנקפורט, גרמניה. האירו איבד אתמול עוד 1% מול הדולר, וירד לרמת שפל של 12 שנה, 1.0556 דולר. מתחילת השנה נחלש האירו ב-12% מול הדולר. מדד הדולר, שמורכב מסל מטבעות עיקריים, עלה אתמול בכמעט 0.9% - גם הוא לשיא של 12 שנה.

"אפקט לא ברור"

אנליסטים בקומרצבנק מסרו שבהיעדר נתונים כלכליים חדשים, המרווח בין תשואות האג"ח באירופה ובארה"ב מניע את החולשה של האירו בשווקים. "תשואת האג"ח הממשלתית הגרמנית ל-10 שנים ירדה לשפל של 0.23% בשנה", אמרה אנליסטית בבנק. "בארה"ב, לעומת זאת, התשואות עולות, ולכן יש הרבה סיבות להניח שמגמת ירידת האירו תימשך".

דנסקה בנק הדני הפחית אתמול את יעד שער החליפין של האירו ל-1 דולר, לאחר שבשבוע שעבר הפחית את היעד הזה ל-1.05 דולר. "האפקט הלא ברור של ההקלה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי, בשילוב העלייה בנזילות העודפת והריביות השליליות על חיסכון, דוחפים את המשקיעים לכיוון נכסים מסוכנים יותר, ויחלישו עוד יותר את האירו", נאמר בהודעת הבנק.

ה-ECB צופה כעת צמיחה כלכלית של 1.5% במרחב האירו השנה, לעומת תחזית של 1% מדצמבר. הבנק המרכזי מאמין גם שההבראה הפושרת של המרחב תתחיל להתרחב ולהתחזק ברבעונים הבאים. "עדכוני התחזיות הללו כלפי מעלה נובעים בעיקר מההשפעה החיובית של ירידת מחירי הנפט, ירידת שער החליפין האפקטיבי של האירו וההשפעה של האמצעים המוניטריים שנקטנו באחרונה", אמר דראגי.

ה-ECB השיק ביום ב' השבוע את ההקלה הכמותית ההיסטורית שלו, שבמסגרתה אמור הבנק המרכזי לקנות מדי חודש עד 60 מיליארד אירו באג"ח ממשלתיות במרחב האירו, בתוספת נכסים של המגזר הפרטי וחובות של מוסדות במרחב. בנואה קרה, חבר מועצת המנהלים של הבנק, אישר שבנקים מרכזיים במדינות האירו קנו ביום ב' אג"ח ריבוניות ב-3.2 מיליארד אירו.

אסטרטגים של מט"ח מיהרו בימים האחרונים להקדים את תחזיותיהם לשוויון בשער החליפין של האירו והדולר. בדצמבר השיב רק אחד מבין 32 משתתפי סקר כלכלנים שערך "פייננשל טיימס" בחיוב לשאלה אם הדולר ישיג שוויון עם האירו במהלך 2015. כלכלנים רבים צופים כעת שירידת האירו מול הדולר תצבור תאוצה, כאשר הבנק המרכזי האמריקאי מאותת על העלאת ריבית ראשונה בארה"ב מאז 2006.

הריביות בארהב
 הריביות בארהב

דולר לאירו
 דולר לאירו