50 אלף שקל הנחה בקרקע למילואימניקים? לא ממש

יותר מ-4 שנים המתין חייל מילואים לקבל הנחה בסך 50 אלף שקל שהגיעה לו עבור רכישת קרקע, אבל רק לאחר שפנה לעו"ד הסכימה רשות מקרקעי ישראל להעניק לו את הכסף ■ בקשה לתביעה ייצוגית כבר הוגשה

מילואימניקים / צילום: דובר צה"ל
מילואימניקים / צילום: דובר צה"ל

ביולי 2010, בעקבות החלטה דרמטית ומתוקשרת של מועצת מקרקעי ישראל, התבשרו חיילי המילואים כי יהיו זכאים להנחה של עד 50 אלף שקל במחירי הקרקע לבניית יחידת דיור אחת, במסגרת הקצאות קרקע לבנייה צמודת קרקע בפטור ממכרז על ידי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י).

עם אישור ההחלטה אמר יו"ר מועצת מקרקעי ישראל באותם ימים, שר השיכון אריאל אטיאס, כי "מתן ההטבות, עם תמריץ גדול יותר בפריפריה, מהווה הוקרת תודה של המדינה לחיילי המילואים על תרומתם".

אלא שבפועל, חיילי מילואים רבים, הזכאים להנחה של עשרות אלפי שקלים בעת רכישת מגרשים במושבים או בקיבוצים, אינם זוכים לקבל את ההנחה, ונאלצים לנהל מאבקים מול רמ"י. מדובר בהקצאות קרקע למגורים בבנייה נמוכה בדרך של פרסום, הרשמה והגרלה, או בפטור ממכרז בהתאם לתקנות חובת המכרזים.

רק לאחרונה נדרשה התערבות של משרד עורכי דין כדי שחייל מילואים העונה על הקריטריונים יקבל את ההנחה, בסך 50 אלף שקל, לה הוא זכאי - וגם זאת באיחור של כמעט 5 שנים.

הנחה מקסימלית

מדובר בחייל מילואים שרכש בשנת 2010 מגרש בהרחבה של מושב שדמה בשפלה, והגיש בקשה לקבלת הנחה בסך 50 אלף שקל. החייל הינו חייל מילואים פעיל שלזכותו מעל 80 ימי שירות בשש השנים שקדמו לקבלת המגרש - אחד מתנאי הזכאות הנדרשים כאמור בהחלטת המועצה.

להפתעתו של חייל המילואים השיבה לו רמ"י כי הוא אינו עומד בתנאי הזכאות לקבלת ההנחה, בשל מחסור בימי מילואים, וזאת למרות שלטענתו צירף מסמכים המעידים על שירות מילואים בהיקף הנדרש. למרות פניות חוזרות ונשנות של החייל לרמ"י הוא מעולם לא נענה, למעט מכתב אחד לאחר שלוש שנים, שבו חזרה רמ"י על הטענה כי הוא אינו עומד במניין ימי המילואים הנדרשים, וכן טענות נוספות בדבר אי תקינותו של האישור שהומצא מצה"ל.

החייל החליט לא לוותר. במכתב ששלחה מטעמו עו"ד שמרית גיגי ממשרד עורכי הדין חגי שבתאי שפירא נטען, כי עמדת רמ"י שגויה ומוטעית מיסודה וכי החייל זכאי להנחה המקסימלית בסך של 50 אלף שקל. למכתב צורף אישור רשמי של צה"ל המפרט את תקופות המילואים של החייל, ומהן עולה כי צבר את התקופה הנדרשת.

לאור זאת, דרשה גיגי כי החייל יקבל מיידית את ההנחה המקסימלית בת 50 אלף שקל לה הוא זכאי, בצירוף ריבית והצמדה כדין. רק לאחר התערבות עורכי הדין, קיבל החייל את התשובה המאשרת את הנחה לה הוא זכאי.

במשרד חגי שבתאי שפירא מציינים, כי זו לא הפעם הראשונה שבה התנהלות רמ"י בעניין הזכאויות המגיעות לחיילי מילואים מתגלה כלקויה. "באופן אבסורדי יוצא כי רמ"י אינה מיישמת החלטות מועצת מקרקעי ישראל בנושא", מסר שבתאי.

תביעה ייצוגית

רק לאחרונה הוגשה באמצעות המשרד בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד רמ"י על סך 16.8 מיליון שקל, בטענה כי הרשות גובה ביתר ובניגוד ושלא כדין דמי היוון מחיילי מילואים פעילים, שזכו במכרזים להקצאת קרקע למגורים.

בבקשה צוין כי בהנחה זהירה ושמרנית מדובר ב-2,000 חיילי מילואים פעילים אשר מכל אחד מהם נגבה ביתר או שלא כדין סך של 8,400 שקל (8,000 שקל תשלום ביתר לרמ"י ו-400 שקל תשלום מס רכישה ביתר), הרי שמדובר בגבייה בלתי חוקית אשר מסתכמת בסך של כ-16.8 מיליון שקל.

גובה ההנחה וזהות המוטבים

שיעורי ההנחה שנקבעו בהחלטת מועצת מקרקעי ישראל מיולי 2010 עומדים על 10% ממחיר הקרקע במרכז הארץ, 15% באזור עדיפות לאומית ב' ו- 20% באזור עדיפות לאומית א' ואזור קו העימות. בסוף 2010 תוקנה ההחלטה, כך שבאזור עדיפות לאומית ב' גדל שיעור ההנחה ל-20% ובאזור עדיפות לאומית א' ל-35%. כך או כך, נקבע כי גובה ההנחה לא יעלה על 50 אלף שקל.

מועצת מקרקעי ישראל - הגוף הקובע את מדיניות הקרקע של מדינת ישראל (ואחראי למעשה על פעילותה של רשות מקרקעי ישראל) - הגדירה כי להנחה יהיה זכאי חייל מילואים פעיל, ששירת לפחות 10 ימי מילואים בשנה במשך שש השנים שקדמו לשנה שבה מתבקשת ההנחה, או ששירת לפחות 80 ימי מילואים במשך תקופה זו. בסוף 2010 תיקנה המועצה את ההגדרה כך שחייל מילואים פעיל הזכאי להנחה הוא מי שצבר שתי תקופות שירות מילואים בנות 3 שנים כל אחת, ושכל אחת מהן כוללת לפחות 20 ימי מילואים.