מה צפוי מנהל רמ"י בנצי ליברמן לטעון להגנתו?

המשטרה המליצה להעמיד לדין את בנצי ליברמן בגין הפרת אמונים ■ צפוי לטעון: "נכחתי בפגישה אחת עם נחום לנגנטל - אבל הבנתי שטעיתי והתנתקתי"

בנצי ליברמן נחום לנגנטל / צילום: תמר מצפי קובי קנטור
בנצי ליברמן נחום לנגנטל / צילום: תמר מצפי קובי קנטור

"בנצי ליברמן אמנם השתתף בפגישה שבה נכח חבר הכנסת לשעבר נחום לנגנטל ונגעה לפרויקט רמת אלישיב של חברת קרדן נדל"ן בלוד, אך מיד לאחר הפגישה הוא הבין שטעה, נטרל את עצמו מעיסוק בנושאים הקשורים ללנגנטל וביקש מהיועץ המשפטי של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), עו"ד יעקב קווינט, לקבל לבדו החלטות שקשורות בלנגנטל" - כך אמרו היום (א') ל"גלובס", גורמים המקורבים לליברמן, מנהל רמ"י, החשוד בהפרת אמונים.

לדברי הגורמים המקורבים לליברמן, הם משוכנעים כי עורכי דינו של ליברמן, ד"ר יעקב וינרוט, ציון אמיר ועמית חדד, יצליחו לשכנע את הפרקליטות כי התנהגותו של ליברמן, גם אם הייתה בעייתית, לא מהווה עבירה פלילית, וכי אין להעמידו לדין.

לדברי המקורבים, אחת הבעיות המרכזיות של ליברמן היא שהוא הסתכסך עם היועץ המשפטי של רמ"י, עו"ד יעקב קווינט, ועם גורמים אחרים במינהל. "המינהל זה ביצה של מחלוקות, וזו אחת הצרות הגדולות של ליברמן שגם הביאה עליו את החקירה הזו", הם מסכמים.

ביום חמישי האחרון הודיעה המשטרה כי היא ממליצה לפרקליטות להעמיד לדין את ליברמן, בגין ביצוע עבירות של הפרת אמונים, בכך שקיבל החלטות וקידם עניינים הנוגעים לחברות שונות, ובראשן קרדן או חברות-בנות שלה, כאשר המייצג מטעם אותן חברות שפעל מול ליברמן היה נחום לנגנטל, חבר כנסת לשעבר מטעם המפד"ל, שהוא חברו ומקורבו של ליברמן. את לנגנטל ממליצה המשטרה להעמיד לדין בגין סיוע להפרת אמונים.

החשד המשמעותי ביותר נגד ליברמן הוא קידום עסקה שביצעה אל הר הנדסה ובניין, חברה-בת של קרדן, שלנגנטל הוא חבר דירקטוריון בה. מדובר בפרויקט רמת אלישיב בעיר לוד, שקידם לכאורה ליברמן כראש רמ"י, למרות קשריו עם לנגנטל ולמרות שבעבר שימש בעצמו יועץ של החברה - ולכן, לכאורה, אסור היה לו לעסוק בענייניה.

לפי החשד, ליברמן פעל בניגוד להסכם איסור ניגוד עניינים שעליו חתם עם כניסתו לתפקיד, כשאישר לקרדן למכור לחברת רוטשטיין מגרש להקמת 94 דירות בפרויקט רמת אלישיב. המשטרה מציינת כי לא ניתן היה לבצע את העסקה ללא אישור רמ"י, וכי היא הניבה לקרדן יותר מ-5 מיליון שקל.

"מעשה טכני"

מקורבי ליברמן דוחים את הטענות בנושא. לדבריהם, גם אם ליברמן טעה כשלא נמנע לחלוטין מלהשתתף בפגישה בודדת בעניין הפרויקט בלוד שבה השתתף גם לנגנטל, הוא תיקן את טעותו בכך שהרחיק את עצמו מהנושא.

עוד הם מציינים כי לפחות ב-3 מקרים אחרים כאשר פנה לנגנטל לליברמן, אמר לו האחרון שהוא לא יכול לטפל בענייניו, ובסופו של דבר הבקשות גם נדחו על-ידי רמ"י.

נושא נוסף שבגינו נחקר ליברמן הוא תשלום שהועבר לקרדן סביב זכויות החכירה של בית קרדן נדל"ן בשדרות מנחם בגין בתל-אביב, שבו יושבת החברה. לגרסת מקורבי ליברמן, חתימתו של ליברמן על הוראת התשלום במקרה זה הייתה מעשה טכני לחלוטין, והוא חתם על עוד עשרות מסמכים דומים באותו היום. עוד הם מציינים כי בעת שחתם על הוראת התשלום, ליברמן כלל לא שם לב שלנגנטל מעורב בנושא.

תיק ליברמן-לנגנטל כולל חשד נוסף ושלישי, לפיו לנגנטל ניהל מגעים עם ליברמן כדי להביא לכך שקרקעות בעתלית ובאילת, או לפחות חלק גדול מהן, יוכרו ככאלה שניתן לבנות עליהן מגורים - דבר שהיה מביא לרווח של מאות מיליוני שקלים לחברת תעשיות מלח. מקורבי ליברמן מסרו כי הוא לא היה מעורב כלל במקרה של קרקעות מלח.