ביקושי ענק לגיוס האג"ח של רכבת ישראל

רכבת ישראל הבטיחה גיוס של כ-860 מיליון שקל במכרז המוסדי, לאחר שהביקושים הצטברו לכ-4 מיליארד שקל ■ גד פרופר ואילן שילוח הבטיחו מקום

בעז צפריר, מנכל רכבת ישראל / צלם: דוברות רכבת ישראל
בעז צפריר, מנכל רכבת ישראל / צלם: דוברות רכבת ישראל

שוק האג"ח הקונצרני ממשיך לרתוח, ובסוף השבוע השלימה רכבת ישראל את השלב המוסדי בהנפקת החוב שלה וגייסה כ-860 מיליון שקל, תוך שנהנתה מביקושי יתר גדולים שבסך הכול הצטברו לכ-4 מיליארד שקל. ברכבת ישראל ציינו כי הגיוס מורכב משתי סדרות - 509 מיליון שקל בריבית קבועה של 1.24% ובמח"מ של 3.6 שנים, וסדרה נוספת בהיקף 349 מיליון שקל בריבית צמודה למדד של 0.6% ובמח"מ של 3.7 שנים.

מפרטי הגיוס עולה כי לצד המשקיעים המוסדיים, דוגמת קבוצות הביטוח הראל והפניקס ובתי ההשקעות אי.בי.אי ואקסלנס, ושחקני הנוסטרו המשתתפים תדיר בגיוסי אג"ח, לקחו במכרז המוקדם עוד כמה שמות מעניינים: סיטי בנק, סלקום, גד פרופר, הפרסומאי ויזם הטכנולוגיה אילן שילוח, לשכת המסחר ת"א והמרכז, קיבוץ סאסא, קק"ל ועוד. בסך הכול מעוניינת רכבת ישראל לגייס כ-1 מיליארד שקל, כאשר השלב הציבורי של הגיוס צפוי להתקיים בימים הקרובים.

בעז צפריר, מנכ"ל הרכבת, מסר כי הכסף "יופנה להרחבת התשתית הרכבתית ובתוכה רכבת הנגב (אשקלון-באר שבע), הקו המהיר לירושלים ופרויקט החישמול. כמו כן תשקיע רכבת ישראל בהרחבת השירות ללקוחות". הגיוס של הרכבת ממשיך את הפעילות האינטנסיבית המאפיינת את שוק האג"ח הקונצרני בחודשים האחרונים, ועל רקע הריביות הנמוכות בשוק והביקושים הגבוהים בהנפקות, החברות הבורסאיות ממשיכות לגייס חוב ככל יכולתן.

נשמרת הדומיננטיות של הנדל"ן והבנקים

בימים האחרונים השלימו חברות הנדל"ן האמריקאיות רילייטד וג'י.אפ.איי (GFI) גיוסים של כ-850 מיליון שקל ושל 225 מיליון שקל בהתאמה, שזכו גם הם לביקושים גבוהים, ועל הפרק עומדים גיוסים של מאות מיליוני שקלים נוספים שמתכננות חברות נדל"ן אמריקאיות נוספות, המעוניינות לנצל את הביקושים הגבוהים המאפיינים הנפקות של חברות אלה בשוק המקומי.

שלושת הגיוסים הגדולים העומדים על הפרק כצפויים לצאת לפועל בקרוב הם של בנק הפועלים, הבנק הבינלאומי וחברת הנדל"ן המניב מליסרון, שעדכנו על דירוגי החברות S&P מעלות ומידרוג לקראת המהלך. להפועלים אישרו מעלות ומידרוג דירוג AAA ו-Aaa בהתאמה, באופק יציב, להנפקת ענק של עד 2 מיליארד שקל. מעלות העלתה באוקטובר האחרון את דירוג הפועלים מ-AA פלוס לדירוג הנוכחי, ובחברה ציינו כי הדירוג משקף את "היותו בנק מוביל בשוק הישראלי ואת המותג החזק שלו".

לבינלאומי אישרו צמד חברות הדירוג דירוג AA פלוס ו-Aa1 באופק יציב, לקראת גיוס של עד 1 מיליארד שקל שמתכנן הבנק לבצע בקרוב. למליסרון העלתה מעלות את תחזית הדירוג מ"יציבה" ל"חיובית", בדירוג A פלוס, להנפקה של עד 900 מיליון שקל. במעלות מעריכים כי ב-2015-2016 תציג מליסרון שיפור ביחסי החוב שלה, וכי "החברה תמשיך לשמור על יחסי כיסוי הולמים ועל הפרופיל העסקי הנוכחי". חברה נוספת שעדכנה היום על כוונתה לגייס חוב, בהיקף מצומצם יותר של כ-150 מיליון שקל, היא אפריקה נכסים.

הפועלים, הבינלאומי ומליסרון היו בין המנפיקים הבולטים במהלך 2014, וההנפקות המתוכננות של שלוש החברות צפויות להמשיך ולשמור על הדומיננטיות של שני הסקטורים - נדל"ן ובנקים - בפעילות בשוק האג"ח בתקופה האחרונה.

עלייה בפעילות הגיוסים

בחודשיים הראשונים של 2015 הצטבר היקף הנפקות האג"ח הקונצרניות בשוק לסכום ענק של כ-10 מיליארד שקל, לאחר שבמהלך ינואר הובילו הבנקים גיוסי שיא של 7.2 מיליארד שקל. היקף הפעילות בחודשיים אלו היה גדול ב-22% מסך הגיוסים שבוצעו בתקופה המקבילה אשתקד, ונראה כי העלייה בפעילות הולכת להימשך בתקופה הקרובה.

גם חברות לא מעטות מתחומים נוספים מקדמות בשבועות האחרונים מהלכי הנפקה, ובין השמות הבולטים שהוזכרו: חברת האשראי החוץ בנקאי אחים נאוי שבשליטת דורי ושאול נאוי מתכננת לגייס עד 400 מיליון שקל, ולקראת המהלך קיבלה בשבוע שעבר דירוג A מינוס באופק יציב ממעלות; חברת לווייני התקשורת חלל מקבוצת יורוקום של שאול אלוביץ' קיבלה הסכמה מצד קונסורציום המממן את פרויקט הלוויין שלה "עמוס 6", לגייס עד 50 מיליון דולר. מספרים אלה ממשיכים את המגמה שאפיינה את פעילות גיוסי החוב הקונצרניים גם בשנה שעברה, שבסיכומה צמחה הפעילות בשוק בכ-20% והגיעה להיקף גיוסים שנתי של 42 מיליארד שקל.