נעילה חיובית בבורסות אירופה; הדאקס העפיל לשיא כל הזמנים

המדד הגרמני זינק ביותר מ-2% ■ מדד הסטוקס 600 טיפס לשיא של כ-8 שנים ■ בשווקים מחכים להודעת הריבית של הפדרל ריזרב ביום רביעי, ממנה ינסו לגזור רמזים באשר למועד העלאת הריבית

בורסות אירופה / צילום: רויטרס
בורסות אירופה / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה נחתם היום (ב') בעליות שערים חדות. מדד הדאקס בגרמניה חצה היום לראשונה את רף 12,000 נק' בעוד מדד הבנצ'מרק האירופי, הסטוקס 600, טיפס לשיא של כ-8 שנים. בוול סטריט מתנהל המסחר בעליות.

כאמור, מדד הדאקס הגרמני מזנק היום בכ-2% וחוצה לראשונה את רף ה-12,000 נקודות. מתחילת השנה המדד השלים זינוק של 22% בעיקר בשל הפיחות החד באירו שתמך ביצוא המקומי. מדד הסטוקס 600 טיפס היום לשיא של 8 שנים ברמה של 400 נקודות.

כלכלני הראל פיננסים מציינים בסקירתם השבועית כי הפערים בין הביצועים של השווקים המרכזיים הלכו והתרחבו השבוע. השוק האמריקאי ירד שבוע שלישי ברציפות, כאשר דאו ג'ונס ו-S&P500 כבר בטריטוריה שלילית מתחילת השנה. מנגד, יורוסטוקס 50 ממשיך לעלות והניקיי כבר בשיא של 15 שנה. שניהם רשמו עליה דו-ספרתית מתחילת שנה וכמו שהדברים נראים המגמה הזו תימשך.

"השונות הזו מוסברת , בין השאר, מתגובות צפויות של משקיעים בעולם להחלטות הבנק המרכזי בגוש היורו והבנק המרכזי ביפן ומתגובות משתנות על בסיס הציפיות להחלטת הבנק המרכזי בארה"ב. כספים רבים זורמים משווקי האג"ח באירופה לארה"ב ומנגד ,בשווקי המניות, התנועה הינה הפוכה, לכיוון אירופה ויפן. באירופה נושבת רוח חיובית מאוד לשווקי המניות. היורו נחלש, החלופות הסולידיות מאוד לא מעניינות, מחירי הנפט תומכים בתעשייה והאבטלה לא תאפשר עליית שכר".

ועדת השוק הפתוח של הפד תתכנס בימים שלישי ורביעי ותפרסם את החלטת הריבית ביום רביעי. מאז פרסום דוח התעסוקה לחודש פברואר בארה"ב לפני יותר משבוע, עלו הסיכויים להעלאת הריבית בארה"ב בספטמבר, מה שהכביד על השווקים. המשקיעים יעקבו מקרוב אחר הודעת הריבית שיפרסם השבוע הפד וילמדו ממנה מה דעתו של הבנק המרכזי על הכלכלה ועל מועד העלאת הריבית.

החוזים על הנפט מסוג WTI יורדים היום ביותר מ-3.5% ונסחרים בשפל של כ-6 שנים ברמה של 42.9 דולר לחבית. החוזים מסוג ברנט יורדים בשיעור של 3.2% לרמה של 52.9 נקודות. זאת, בצל ספקולציות לפיהן מדינות המערב יחתמו על הסכם שישים קץ לסנקציות על איראן. במקרה שייחתם הסכם, איראן עלולה להציף את השוק בנפט.

בורסות אסיה נסחרו היום (ב') במגמה מעורבת בעוד מניות האנרגיה העיקו על השוק על רקע המשך הירידה במחירי הנפט.

"מחזור העלאות הריבית יהיה מאוד הדרגתי בהתחשב בהתחזקות הדולר והשפעתה על רווחי החברות בארה"ב", אמר לסוכנות בלומברג מנהל השקעות ב-AMP Capital Investors. "ארה"ב יכולה לפי שעה לדחות את העלאת הריבית כי הצמיחה הכלכלית לא גבוהה מדי והאינפלציה לא מרימה ראש".

ממשלת סין הבטיחה להתערב ולנקוט צעדים אם הצמיחה תהיה חלשה מדי. יעד הצמיחה הממשלתי לשנה הנוכחית הינו כ-7% וקצב הצמיחה הנוכחי קרוב ליעד הזה.

ביום שישי צנח הנפט ב-4.7% לאחר שהסוכנות הבינלאומית לאנרגיה פרסמה דוח ובו אזהרה כי מלאי הנפט בארה"ב מתקרב לתפוסה מלאה, מה שעלול להביא להצפת השוק בנפט בתקופה הקרובה ולהוריד את המחירים. מניות המשאבים באסיה הושפעו היום מהירידה בנפט, כמו למשל פטרוצ'יינה , BHP ביליטון וריו טינטו .