"העליות בשווקים קרובות יותר לסיום ממה שאתם חושבים"

ג'ים סטק טוען כי השוק יגיע לשיא תוך 6-9 חודשים, וממליץ להפחית חשיפה למניות מחחש לנפילה של 35% ב-S&P 500

אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס
אירופה וול סטריט / צילום: רויטרס

ג'ים סטק הוא נשיא חברת InvesTech Research ממונטנה שבארה"ב, המפיצה ניוזלטר ידוע ומוערך למשקיעים בוול סטריט מזה 15 שנים. הוא גם הבעלים של Stack Financial Management, שמנהלת נכסים בכמיליארד דולר. הוא מאוד ספקן לגבי המשך העליות בשוקי המניות, כבר מתחילת השנה. כעת, הוא טוען כי העליות קרובות לסיום מהר יותר ממה שרוב האנשים חושבים.

בעדכון למנויי הניוזלטר שלו הוא ממליץ למשקיעים להוריד את החשיפה שלהם למניות ל-76% מ-80% ולאגור מזומנים. שיעור זה של חשיפה למניות אולי נשמע לכם הרבה, אך למעשה מדובר בשיעור הנמוך ביותר עליו המליץ סטק מאז החל השוק השורי ב-2009.

"אנחנו כנראה לקראת סופו של השליש האחרון של השוק השורי והעליות קרובות יותר לסיום ממה שאתם חושבים", אומר סטק בראיון לאתר מרקטוואץ'. "ייתכן שאנחנו בשנה האחרונה של השוק השורי. יכול להיות שהשוק יגיע לשיא השנה, תוך 6-9 חודשים".

סטק מציין כי אם מדד S&P 500 ימשיך לעלות עד חודש מאי ויעלה עוד 5% מעל השיא שקבע (2,017 נקודות), הרי שיהיה זה השוק השורי השלישי בעוצמתו מזה 80 שנה. אך לטענתו ישנם כבר עכשיו סימנים שזה "סוף המשחק".

ממה הוא מודאג? קודם כל מהכותרות בעיתונים. לטענתו, התיאורים המופרזים בתקשורת באשר למצב הוורוד של כלכלת ארה"ב גורמים לו לחשוב שהעליות מתקרבות לסיום.

שנית, הוא מעריך שתחילת העלאות הריבית בארה"ב "יכולה לגרום לטלטלה גדולה בשווקים". הוא טוען שמספיקות 2 העלאות ריבית בטווח קצר כדי להזיק לשוק. הוא גם מוטרד מהירידה בשולי החוב של החברות, מכך שהרוב המוחלט של המשקיעים אופטימיים ("יש מעט מאוד פסימיים בשוק, המספר הנמוך ביותר מאז 1987, רגע לפני המפולת הגדולה"), מכך שרווחי החברות הגיעו לשיא כבר לפני כשנה ולאחרונה הרווח המצרפי למניה במדד S&P 500 החל לרדת, ובעיקר הוא מודאג ממכפיל הרווח של ה-S&P 500 - מכפיל של 19.9 שהוא מכפיל פגיע מאוד כאשר הריבית תתחיל לעלות.

עד כמה גרועה יכולה להיות הנפילה? עשרות אחוזים, לטענתו. הוא מזכיר את 2 המפולות הגדולות של שנת 2000 ושל 2008 ומעריך שהפעם ה-S&P 500 ייפול לאזור ה-1,400 נקודות, קרי ירידה של 35% מהשער הנוכחי.