"הפד מסתכן במפולת בסגנון 1937 בשוק המניות"

בשנת 1937, לאחר 4 שנים של ראלי במניות, הידוק מוניטרי מוקדם מדי הוביל לקריסה של שליש במדד דאו ג'ונס, והמימושים נמשכו בשנה שאחריה

ריי דליו / צילום: רויטרס
ריי דליו / צילום: רויטרס

הפדרל ריזרב האמריקאי מסתכן בגרימת הלם וירידות בסגנון שנת 1937 בשוק המניות כאשר הוא יעלה בסופו של דבר את הריביות בארה"ב, מזהיר אחד ממנהלי קרנות הגידור החזקים ביותר בעולם.

ריי דליו, מייסד קבוצת קרנות ברידג'ווטר שמנהלת 165 מיליארד דולר, כתב בסקירה ללקוחותיו שהוא נמנע מהימורים גדולים על שוקי ההון מחשש שלשינוי המדיניות שצפוי על-ידי הפד יהיו השלכות בלתי מכוונות.

הדברים פורסמו על רקע אזהרתה של כריסטין לגארד, מנהלת קרן המטבע הבינלאומית, מאתמול שהעלאת הריביות בארה"ב עלולה להצית אי יציבות בשווקים המתעוררים, ולהוביל למהדורה חוזרת של "תסמונת היציאה מההקלה הכמותית" שגרם הבנק המרכזי האמריקאי בשנת 2013, כאשר הוא אותת לראשונה על היציאה ההדרגתית מתוכנית קניית האג"ח שלו.

ההערות של לגארד ודליו יוצרות מסגרת מתוחה לישיבת הפד היום (ד') שבה צפויים קובעי המדיניות המוניטרית לפתוח את הדלת להעלאות הריבית הראשונות שלהם מאז שנת 2006.

מהו הקו האדום?

הסגנון הבוטה של הסקירה של דליו גרם לתפוצתה הרחבה בקהילה הפיננסית. הוא ושותפו לכתיבה קוראים לפד לנוע בזהירות רבה, ולגבש תוכנית חלופית שעליה יש לאותת לציבור, למקרה שההידוק המוניטרי יגרום לתוצאה שלילית.

"איננו יודעים, והפד אינו יודע, באיזו מידה בדיוק ההידוק יפיל את עגלת התפוחים", כתבו דליו ועמיתו מקס דינר. "מה שאנחנו מקווים שהפד יודע, ואנחנו לא יודעים, הוא איך בדיוק הוא יתקן דברים אם הוא יפיל את העגלה הזו. אנחנו מקווים שהם יודעים את זה לפני שהם עושים צעד שעלול להפיל את העגלה".

"אנחנו זהירים בחשיפה שלנו", הם הוסיפו. "מהסיבות שהזכרנו, אנחנו לא רוצים שיהיו לנו הימורים מרוכזים כלשהם, בייחוד בעיתוי הנוכחי".

הסקירה משווה את התנאים הפיננסיים היום לשנת 1937, שמונה שנים אחרי מפולת שוק המניות של 1929 ו-4 שנים אחרי הדפסת כסף שהובילה לגאות במחירי המניות. הידוק מוקדם מדי על-ידי הפד הוביל ב-1937 לקריסה של שליש במדד דאו ג'ונס, והמימושים נמשכו בשנה שאחריה.

אנליסטים רבים חוששים כיום מאפקט דומה שיהיה להידוק של הפד, בייחוד בשווקים מתעוררים.

דליו ודינר כותבים ש"אם מסכימים ש-1. אנחנו קרובים לסיום יכולתם של בנקים מרכזיים במדינות מפותחות להיות אפקטיביים בהמרצת כסף וצמיחת אשראי; או 2. הדולר הוא מטבע היתרות העולמי שהעולם זקוק למדיניות כסף מקילה ולא מהדקת - צריך לקוות שהפד יהיה זהיר מאוד לגבי הידוק".

למרות שסגנון ההשקעות של ברידג'ווטר הוא ממוחשב, פרשנות ההשקעות של דליו נחשבת זה זמן רב בעיני משקיעים. קרן "אלפא טהור" שלו, שמנהלת 80 מיליארד דולר, היא בעלת הביצועים מהטובים בעולם, לפי סקר מ-2014 של חברת המחקר LCH Investments.

חברות רבות בשווקים מתעוררים, כמו חברות נדל"ן סיניות, לוו דולרים למרות שאין להן הכנסות דולריות, ורק מעטות מהן צפו את התחזקות הדולר הנוכחית.

דוברים רשמיים באסיה ובדרום אמריקה קראו לפד להביא בחשבון את התנאים הבינלאומיים בבואו לגבש מדיניות מוניטרית. דוברי הפד מדגישים שהם עוקבים מקרוב אחרי התפתחויות עולמיות כאשר הם מגיעים להחלטות על הריבית בארה"ב - למרות שהמנדט הפורמלי של הפד הוא להתמקד בתעסוקה ובאינפלציה בארה"ב.

בינואר נכלל בהודעת הפד הנוסח שלפיו הוא "עוקב אחרי התפתחויות בעולם" כאשר הוא מקבל החלטות מוניטריות.

סטנלי פישר, סגן יו"ר הפד, אמר באוקטובר שהוא מכיר בכך שהפד "אינו כמו כל בנק מרכזי אחר" וכי הוא מביא בחשבון משוב שמתקיים בין ארה"ב לשאר העולם. פישר אמר גם שיציאה הדרגתית של הפד ממדיניות הכסף הקל מאוד שלו צריכה להיות "ניתנת לניהול" בשווקים מתעוררים, וכי הפד יעשה כל שביכולתו כדי להימנע מהפתעות שיגרמו הלם בשווקים.