הערכות: מנכ"לית האוצר יעל אנדורן תעזוב

באוצר כבר נשמעו היום ספקולציות לגבי מועמדים אפשריים למנכ"לות תחת כחלון ■ מה עוד יקרה בצמרת האוצר בעקבות כניסת כחלון?

יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי
יעל אנדורן / צילום: תמר מצפי

האפשרות שמשה כחלון יקבל את תפקיד שר האוצר אינה מבשרת טובות למי שמשמשת כיום בתפקיד מנכ"לית המשרד, יעל אנדורן. תפקיד מנכ"ל האוצר נחשב למשרה המחייבת אמון אישי רב, ואנדורן, למרות הרקורד הארוך שלה בדרגים המקצועיים וההיכרות ארוכת השנים עם ראש הממשלה נתניהו, נחשבת למינוי אישי של השר הקודם יאיר לפיד.

לאנדורן יש גם מערכת יחסים טעונה עם אחד מיועציו הקרובים של כחלון, גל הרשקוביץ', שעזב את משרת הממונה על התקציבים זמן לא רב לאחר כניסתה לתפקיד. בעת העזיבה דובר על כך שאנדורן ניתקה את הרשקוביץ' ולמעשה הראתה לו את הדרך החוצה, אך שני הצדדים טוענים היום כי אין ביניהם חשבונות אישיים. על מעמדה של אנדורן באוצר העיבו בתקופה האחרונה מתיחויות עם בכירים אחרים כמו ראש רשות המסים משה אשר, ויוזמות עצמאיות של המנכ"לית, כמו הבחינה מחדש של סוגיית האג"ח המיועדות לקרנות הפנסיה.

באוצר כבר נשמעו היום ספקולציות לגבי מועמדים אפשריים למנכ"לות תחת כחלון. בין השמות שהועלו היו אבי גבאי ושי באב"ד, שניהם בעלי ניסיון במנכ"לות ולשניהם יחסים קרובים למנהיג מפלגת "כולנו".

מלבד אנדורן לא צפויים באוצר זעזועים גדולים אם כחלון ימונה לשר. כחלון נחשב לאדם שיודע לעבוד עם בעלי דעות שונות משלו ויש לו הערכה לרגולטורים המפגינים גישה מקצועית. מצד שני, בתקופה האחרונה נוצרו משקעים בין כחלון לבין לפיד, שבתקופתו מונו באוצר מלבד אנדורן גם הכלכלן הראשי, הממונה על התקציבים, הממונה על שוק ההון ומנהל רשות החברות הממשלתיות.

לא מן הנמנע שלביקורת החריפה שמתח כחלון על תפקודו של לפיד כשר אוצר יהיו גם השלכות על הבכירים שמונו על ידי לפיד. שני בכירים שלא מונו לתפקידם על ידי לפיד הם החשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שנחשבת מקורבת לראש הממשלה ושמעמדה רק התחזק בעקבות תוצאות הבחירות; והממונה על השכר באוצר, עו"ד קובי אמסלם, שמסיים את הקדנציה בעוד כשנה והארכתה עשויה לעמוד בסימן שאלה.

בהיבט המקצועי יש לכחלון מכנה משותף רחב עם האג'נדה של פקידי האוצר. חלק ניכר מהיוזמות האחרונות שנדונו במשרד עולות בקנה אחד עם המצע של מפלגת כולנו - הדוגמה הבולטת ביותר היא נושא הגברת התחרות במגזר הבנקאות (ראו ידיעה נפרדת בעמ' 10), אך גם בנושאים כמו פיצול מונופול הגז והצעות לרפורמות בתחום שוק ההון והביטוח שוררת בין כחלון לדרגים המקצועיים באוצר תמימות דעים.