אמיר ברמלי נחקר בחשד לעבירות ני"ע והטעיית משקיעים

מייסד קבוצת רוביקון חשוד כי גייס מאות מיליוני שקלים ללא תשקיף כמתחייב בחוק, וכי הטעה משקיעים כשהשקיע את כספיהם במיזמים פרטיים שלו

אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי
אמיר ברמלי / צילום: כפיר חרבי

רשות ניירות ערך הודיעה אמש (ד') כי היזם אמיר ברמלי נחקר, ושוחרר בתנאים מגבילים, בחשד לשורה של עבירות ניירות ערך, שהעיקרית בהן היא הצעה לציבור ללא תשקיף. ברמלי הוא מייסד קבוצת רוביקון ומנהל קרן קלע לעידוד יזמות, חברה-בת מקבוצת רוביקון אשר מגייסת כספים באמצעות קמפיינים באינטרנט.

ברמלי חשוד בכך שחרג מהכללים המאפשרים גיוס הון מן הציבור שלא באמצעות הבורסה, ולמעשה סלל לעצמו "מסלול עוקף תשקיף" בגיוס כספים מן הציבור באמצעות קמפיינים מקוונים.

בנוסף, רשות ניירות ערך חושדת כי ברמלי הטעה את המשקיעים, כשהשקיע את כספיהם במיזמים פרטיים שלו.

אחד מהקשיים העומדים בפני חברות המבקשות לגייס כסף באמצעות "גיוס המונים" באינטרנט הוא חוק ניירות ערך, הקובע כי "הצעה לציבור" (המוגדרת כ"פעולה המיועדת להניע ציבור לרכוש ניירות ערך") יש לבצע באמצעות תשקיף המוגש לבורסה. עמדת רשות ניירות ערך היא כי "ציבור" מוגדר כ-35 אנשים ויותר. הצעה לציבור משקיעים של פחות מ-35 איש ניתן לבצע ללא תשקיף, לדוגמה, באמצעות קמפיין מקוון באינטרנט. זו הדרך שבה פעלה עד כה קרן קלע לגיוס הון ללא תשקיף.

קרן קלע גייסה באמצעות קמפייני שיווק מקוונים, סכומים שהחלו בעשרות אלפי שקלים (תלוי במוצר ההשקעה), כאשר בתחתית "דפי הנחיתה" שפרסמו את ההשקעות המוצעות נכתבה הבהרה לפיה המוצר מוצע ל-35 משקיעים, ולכן אינו כפוף לפיקוח רשות ניירות ערך. הרשות חושדת כי בפועל גויסו יותר מ-35 משקיעים לכל "הצעה", ובכך נסלל המסלול לעקיפת התשקיף לכאורה.

בבקשה שהוגשה אמש לבית משפט השלום בתל-אביב נכתב כי "על-פי החשד, החברה גייסה ממאות משקיעים סכומים המסתכמים במאות מיליוני שקלים. כל זאת ללא תשקיף כמתחייב מהוראות חוק ניירות ערך, כאשר גיוס זה נעשה תוך הטעיית ציבור המשקיעים והטעיית רשות ניירות ערך".

בבקשה צוינו חשדות נוספים, שלפיהם חלק מהמשקיעים הוטעו לכאורה לחשוב שכספיהם הושקעו בפעילות 'השלמות הון' - "בעוד שבפועל סכומי כסף ניכרים המסתכמים במאות מיליוני שקלים הועברו לטובת מימון השקעותיו הפרטיות של ברמלי או של חברות הקשורות אליו".

יצוין כי קרן קלע ביקשה בעבר את אישור רשות ניירות ערך, במסגרת הליך "פרה-רולינג", לאפשר את המשך פעילותה, תוך שהבהירה כי היא מגייסת הון למוצרים שונים ומקפידה לגייס עד 35 משקיעים לכל מוצר.

מכחיש בתוקף

מקבוצת רוביקון נמסר: "מייסד הקבוצה, איש העסקים אמיר ברמלי, נחקר אמש ברשות ניירות ערך בנוגע לפעילות קרן ההשקעות קלע שבבעלות הקבוצה. ברמלי מכחיש בתוקף את כל החשדות כלפיו, והוא בחר לשתף פעולה עם חוקרי הרשות ולהשיב לשאלותיהם על מנת להביא למיצוי החקירה ולהפרכת כל הטענות. קרן קלע תמשיך לפעול ללא רבב ולמלא את כל התחייבויותיה כלפי ציבור המשקיעים בה. אנו משוכנעים כי החקירה תסתיים בלא כלום".

בהסכמת הצדדים קיבלה שופטת השלום אפרת בוסני את הבקשה לשחרורו של ברמלי בתנאים מגבילים: מעצר-בית בן שבוע והפקדת ערבות בנקאית בסך 1.7 מיליון שקל.

ברמלי: סיפור חיים צבעוני

אמיר ברמלי (39) הוא יזם סדרתי ששולח את ידו לתחומי עיסוק שונים ומגוונים. כבר בגיל התיכון החל ברמלי את דרכו העסקית, בהתחלה בתחום ההדרכה, כשמכר לבתי-ספר הרצאות על בעלי חיים זוחלים. לאחר שירותי הצבאי הקים עסק להדרכת צלילה. בשנות ה-20 לחייו יצא לחו"ל וניהל אתר נופש בבליז שבמרכז אמריקה, שם התגורר. בהמשך שב לישראל והקים מרכז הדרכה לעסקים קטנים בצפון.

ב-2006 הוא הקים את חברת רוביקון, הפלטפורמה שבאמצעותה הוא פועל. כמו סיפור חייו הצבעוני של ברמלי, כך נראה גם הפורטפוליו של החברה שהקים: מגוון רב של תחומי עיסוק - מסעדות, חברה למיחזור אשפה, מיזם השוואת מחירי הביטוח Wobi, אשראי חוץ-בנקאי, רשת חנויות פרחים, חוף רחצה אקולוגי בכנרת - וזוהי רק רשימה חלקית של תחומי העיסוק של חברתו של ברמלי.

בשנים האחרונות היה ברמלי מעורב אף ברכישה של שלד בורסאי (שטרם יצק לתוכו פעילות משמעותית), והצהיר על כוונות לגייס הון דרך הבורסה. חלק ניכר מפעילות החברות של ברמלי ממומן על-ידי גיוס כספים מהציבור, גם באמצעות האינטרנט.

בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", שהתקיימה בדצמבר האחרון, התבטא ברמלי נגד עודף הרגולציה בתחום גיוסי ההון. לדבריו, "הרגולציה כיום נותנת הגנה אך גם מונעת הזדמנויות. כיום לעסקים בצמיחה אין כמעט פלטפורמה לגיוס כסף".

מאבק נרחב של הרשות במסלולים עוקפי תשקיף

החקירה בעניין קרן קלע היא חלק ממאמץ מרוכז של רשות ניירות ערך בעת האחרונה למיגור התופעה של גיוסי הון באינטרנט, תוך עקיפת דיני ניירות ערך. בהודעה שפרסמה הרשות ביוני אשתקד הזהירה הרשות את הציבור מפני התופעה.

"בעת האחרונה חל גידול במספר המיזמים הפונים לציבור בפרסומים שעניינם הצעות לביצוע השקעות נושאות תשואה. חלק מההצעות נעשות באמצעות האינטרנט והתקשורת האלקטרונית, וחלקן באמצעים שיווקיים אחרים... רשות ניירות ערך מבקשת להתריע ולהזהיר את הציבור מפני הסיכונים הכרוכים בהשקעות שאינן מפוקחות - השקעות במיזמים שלא פרסמו תשקיף שקיבל את היתר הרשות, או השקעות באמצעות גורמים שלא קיבלו רישיון מאת הרשות".

בהמשך ההודעה פירטה הרשות את הסכנות העולות מהשקעה במיזמים כאלה, לרבות אי-היציבות הפיננסית של חלק מהגופים המציעים, היעדר כללי ממשל תאגידי כפי שהם חלים על חברות ציבוריות והחשש מפני מעשי מירמה והונאה של הציבור.

לצד החשש מפני מיזמים מפוקפקים המגייסים הון באמצעות האינטרנט, קמו בשנים האחרונות מספר פלטפורמות שנחשבות ליציבות ולמכובדות לגיוס הון לחברות סטארט-אפ באמצעות האינטרנט, שהמוכרת בהן בישראל היא הפלטפורמה האקסקלוסיבית OurCrowd מיסודו של היזם הסדרתי ג'ון מדבד. OurCrowd גייסה עד כה יותר מ-70 מיליון דולר.

פלטפורמות אקסקלוסיביות אלה מציעות השקעות בסטרט-אפים לקבוצת משקיעים שעברו בדיקה בהתאם לחריג בחוק ניירות ערך באשר ל"לקוחות כשירים" שעוברים סינון על-ידי הפלטפורמות. בשנים האחרונות היו מספר יוזמות חקיקה להסדרת תחום "גיוס ההמונים", בעיקר כדי לאפשר השקעות באופן מקוון בחברות סטארט-אפ.