מיני מבחן דרכים: וולבו V40-T5 - קרח ואש

גרסת הביצועים המוזלת של וולבו מציעה ביצועים לאנינים

מי שיצא לחפש מכונית קומפקטית עם ביצועים רציניים, שיכולה להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש בפחות מ-7 שניות, עתיד להתאכזב. לא זו בלבד שההיצע דל, אלא שבאורח מסתורי כמעט כל היבואנים מאמצים נוסחת תמחור של "כוח סוס שווה שקל", פלוס-מינוס.

רוצה מכונית עם 300 כוחות סוס נוסח אאודי S3 או אימפרזה טורבו? תשלם 300 אלף שקל. גולף GTI עם 220 כ"ס עולה 227 אלף שקל, וכך הלאה. הבנתם את הרעיון. לא ברור אם מדובר בצירוף מקרים מוזר או סתם בנטייה של המשווקים בישראל "לעשות סיבוב" על הלקוחות הנלהבים, אבל שוחרי הביצועים מוגבלי התקציב צריכים, לרוב, להתפשר על משומשת. למרות זאת, הצלחנו למצוא דגם שמנסה לשבור את הנוסחה: וולוו V40-T5 בגרסת הבסיס, שעולה 199 אלף שקל לפני מיקוח.

שוחרי הרכב בוודאי יזקפו גבה. וולוו קומפקטית וביצועים? אנחנו מדברים על אותו מותג, שמזוהה עם מנהלים אפורי שיער ואמהות מרמת אביב? אז לכל הסקפטים, הנה כמה עובדות. שוודיה התרבותית הצמיחה במהלך השנים כמה מנהגי המירוץ הטובים בעולם. וולוו משתתפת בתחרויות מוטוריות והקפידה לאורך השנים להציע לפחות דגם טורבו כוחני אחד, לרוב תחת הסימול T5, בכל הדגמים הסדרתיים שלה. במקרה של ה-V40, מדובר במנוע 2 ליטר טורבו עם 245 כ"ס ו-36 קג"מ, שלמרות שידוכו לתיבה אוטומטית עדיין מסוגל להעיף את המכונית מעמידה ל-100 קמ"ש ב-6.4 שניות בלבד.

ריגושים לא חסרים. אין לה אמנם מערכת ניהול מנוע מחוכמת וניתנת לתכנות כמו אצל הגרמנים, אבל מי שיעניק לחיצה בריאה לדווושה יפעיל רצף של אירועים מעניינים: קולו של המנוע משתנה מלחישה סתמית לנהמה כוחנית, שריקת טורבו מוחשית מצטרפת לקונצרט, תיבת ההילוכים מורידה שניים-שלושה הילוכים והשוודית העגלגלה ממריאה כמו מטוס קרב מנושאת מטוסים.

השלדה מרסנת היטב את ההספק והמומנט. ספיגת הזעזועים נוקשה אך הנסיעה סבירה, וההיגוי כבד וחד יחסית. כצפוי ממכונית הנעה קדמית חזקה, לא הכול מושלם. לחימת ההגה בעת האצה (היגוי מומנט) מוחשית, ובעת האצה על כבישים חלקלקים אפשר לסחרר גלגלים די בקלות למרות בקרת המשיכה. כל זה רק מוסיף לריגוש של "מיני דראג".

העיצוב דומה לעיצוב העגלגל והשרירי של כלל סדרת V40. בגרסת הבסיס לא מקבלים חישוקים יוצאי דופן או עזרים אוורודינמיים כמו בגרסת ה-R היקרה יותר, ובצבע לבן המכונית לא מושכת שום תשומת לב. זה אידיאלי למי שרוצה ללמד נהגי ב.מ.וו ושות' שיעור בענווה, אך יש לנו הרגשה שבישראל החצנה היא דרישת חובה בפלח הזה.

תא הנוסעים תקני עם אבזור מכובד, כולל מסך גדול, ולמרות שהוא הופשט מכמה עזרי פאר ונוחות, הוא עדיין מעניק תחושה של איכות.

בשורה התחתונה, מדובר במכונית ביצועים למביני עניין. חיצונית ובתא הנוסעים היא מציעה מינימליזם סקנדינבי מוצנע אבל מתחת לכסות יש לה אופי סוער וביצועים תואמים. והמחיר, לשם שינוי, לא חמדני.