מלחמת הצ'יפס: רודב וגת חוסמים את מכירת השליטה בתפוגן

חברת קרור של שלמה רודב ורוני גת הודיעה לשותפיה כי העסקה למכירת מניותיהם לקרן קדמה עומדת בניגוד להסכם בעלי המניות בתפוגן

שלמה רודב ורוני גת /  צילומים: תמר מצפי
שלמה רודב ורוני גת / צילומים: תמר מצפי

חודש אחרי הדיווח על מכירה אפשרית של השליטה ביצרנית הצ'יפס הקפוא תפוגן, מתברר כי עסקת המכירה נקלעה למבוי סתום ולמחלוקת משפטית. חברת קרור אחזקות של שלמה רודב ורוני גת, המחזיקה ב-37.7% ממניות תפוגן, הודיעה לשותפיה בחברה כי בכוונתה לממש אופן חלקי את זכות הסירוב שיש לה על מכירת מניות השותפים, ובכך למעשה היא חוסמת לפי שעה את העסקה, ככל הידוע לקרן ההשקעות קדמה.

בחודש שעבר דיווחה קרור כי שותפיה בתפוגן קיבלו הצעה, כאמור מקרן ההשקעות קדמה שמוביל גלעד הלוי, לרכישת מניותיהם תמורת 158.3 מיליון שקל - הצעה המשקפת לתפוגן שווי של כרבע מיליארד שקל. השותפים הם חברת יבולים ש. שרון שבבעלות משפחת שרון, המחזיקה ב-36.26% מהמניות; וחברת תופאפ של קובי פורת, המחזיקה ב-26% מהמניות.

קרור, שבבעלותה גם חברת המשקאות יפאורה, הייתה צריכה להחליט תוך 30 יום האם היא מפעילה את זכות הסירוב הנתונה בידה, ורוכשת בעצמה את המניות של שותפיה בתפוגן באותו המחיר - או לחלופין להודיע האם היא מצטרפת לעסקת המכירה.

מהדוחות הכספיים שפרסמה אמש (ד') קרור עולה כי "לעמדת החברה, הצעה שמתנה מכירת מניות בעל מניות אחד בתנאי שהחברה תרכוש גם מניות של בעל המניות השני, אינה אפשרית על-פי הוראותיו המפורשות, הברורות והחד-משמעיות של ההסכם. לפיכך, לטענת החברה, ההצעה המשותפת אינה מהווה מתן זכויות לסירוב ראשון לחברה בהתאם להסכם".

בד-בבד הודיעה קרור לשותפיה בתפוגן כי "היא מוכנה לראות בהצעה שנמסרה לה כשתי הצעות נפרדות", וכן כי היא מממשת את זכות הסירוב שיש לה על חלקה היחסי של תופאפ במניות תפוגן (מחצית מ-26% מהמניות שמחזיקה תופאפ, שיביאו את החזקת קרור למעל 50%).

הודעה זו מבהירה כי קרור מעוניינת בהשגת שליטה בתפוגן, בסכום נמוך ככל האפשר, באמצעות רכישת חלק ממניות השותפה הקטנה יותר. אלא שמהלך שכזה מסכל בפועל את האפשרות של מכירת מניות השותפים לקרן קדמה, ואלה הודיעו לה כי הם אינם מקבלים את עמדתה.

נתח שוק של 40%

תפוגן היא אחת מ-3 השחקניות העיקריות בתחום הצ'יפס הקפוא בישראל, ולפי הערכתה היא מחזיקה בנתח שוק כמותי של 40%. פרט לכך, החברה משווקת ומייצגת טוגני בצל קפואים וכן מוצרים מן הצומח תחת המותג "תפוגן טבע".

מחזור המכירות של החברה גדל אשתקד ל-174 מיליון שקל, לעומת 165 מיליון שקל ב-2013; ואילו הרווח הנקי ב-2014 עלה ל-20 מיליון שקל, לעומת 18 מיליון שקל ב-2013.

מפעל החברה, הפועל באזור התעשייה שער הנגב, הוקם בשנת 1972 על-ידי קיבוצי האזור תחת השם "תפוד". קרור אחזקות רכשה את המפעל לצד חברת יבולים ש. שרון בשנת 1994, וכמה שנים מאוחר יותר מוזגה לתוכו פעילות החברה המתחרה תופאפ.