קרי: "התקדמות אמיתית לקראת הסכם גרעין עם איראן"

(עדכון) - שר החוץ האמריקאי אמר כי המעצמות "מאוחדות בדעתן" שמטרת ההסכם היא לוודא כי תוכנית הגרעין מיועדת לצורכי שלום ■ בכך התייחס לעמדת פריז, שם מתנגדים לוויתורים של ארה"ב

חסן רוחאני / צילום: רויטרס
חסן רוחאני / צילום: רויטרס

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי התייחס היום (שבת) במסיבת עיתונאים בלוזאן שבשווייץ לשיחות הגרעין עם איראן ואמר כי בימים האחרונים הושגה "התקדמות אמיתית" בין הצדדים, אך עדיין נותרו פערים.

"עדיין לא הגענו לקו הסיום", הוסיף והדגיש כי המעצמות "מאוחדות במטרתן לוודא שתוכנית הגרעין של איראן מיועדת לצורכי שלום".

בדבריו רמז קרי לדברי שר החוץ הצרפתי, לורן פביוס, שהבהיר כי ארצו מעוניינת שהסכם הגרעין יבטיח שאיראן לא תוכל לפתח פצצה. "צרפת רוצה הסכם, אבל הסכם איתן שמבטיח כי לאיראן תהיה גישה לאנרגיה גרעינית למטרות אזרחיות, אך לא לפצצת אטום", אמר פביוס בריאיון לתחנת רדיו צרפתית. היום ייפגשו שני שרי החוץ בלונדון עם שרי חוץ של מעצמות נוספות.

"אמרתי זאת בעבר. אנחנו לא רוצים כל עסקה", הדגיש קרי במסיבת העיתונאים. "אם רצינו כל עסקה יכולנו כבר להגיע לאחת כזו קודם לכן. אנו לא ממהרים. אנו רוצים הסכם שיהפוך את כולנו לבטוחים יותר. נשיא ארה"ב ברק אובמה אמר שהדרך להשיג זאת היא הסכם שכל הצדדים מחויבים אליו ושהיישום שלו לא מבוסס על אמון אלא על אמצעים שייוודאו שכל הצדדים עומדים בהתחייבויותיהם".

"עדיין לא הגענו לקו הסיום", סיכם. "יש לנו את ההזדמנות להגיע להסכם. עלינו להתנהל בתבונה בימים הקרובים. הגיע הזמן להחליט החלטות קשות".

גם נשיא איראן, חסן רוחאני, התייחס היום לשיחות הגרעין, ואמר כי ההתפתחויות האחרונות בשיחות הגרעין עם המעצמות יכולות להוות בסיס להסכם סופי. "בסבב השיחות הנוכחי נקודות המבט הצטלבו בנוגע לכמה נושאים שבעבר היו שנויים במחלוקת, ואלו יוכלו להוות את הבסיס להסכם הסופי. אני מאמין שזה אפשרי להגיע להסכם ואין דבר שלא יוכל להיפתר", אמר רוחאני לסוכנות הידיעות האיראנית.

בתוך כך, חברי המשלחת האיראנית לשיחות הגרעין בין איראן ו-6 המעצמות, המתקיימות בלוזאן שבשווייץ, שבו אתמול למדינתם בשל מות אמו רוחאני בת ה-90 ובשל ראש השנה האיראני, "נורוז". לפי הודעתו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, הן צפויות להתחדש ביום חמישי הקרוב.

על-פי "וול סטריט ג'ורנל", המחלוקת בין פריז לבין וושינגטון טמונה ברצונה של האחרונה להסיר את הסנקציות בהקדם. בפריז מתנגדים לכך, ומעוניינים שהסרת הסנקציות תותנה בהתייחסות של טהראן לחשדות לפיהן ניסתה לפתח רכיבים לפצצה גרעינית בעבר. כמו כן, דורשים בצרפת כי טהראן תחזור לשתף פעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א). לפי הדיווח בעיתון, הקשיים שצרפת מערימה על שיחות הגרעין עם איראן עשויים למנוע את ההגעה להסכם מסגרת עד סוף החודש.

"הפיכת סוף מרץ לדד-ליין היא דבר לא מועיל ואף מסוכן"

אמש שוחח נשיא ארצות-הברית, ברק אובמה, עם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, בטלפון, ודן עמו במשא-ומתן בין איראן ו-6 המעצמות בנוגע להסכם הגרעין. על-פי הודעה של הבית הלבן, הנשיאים "אישררו את מחויבותם" להסכם "תוך ציון כי איראן חייבת לנקוט בצעדים כדי לפתור כמה בעיות שעומדות בעינן".

בצרפת מתייחסים לתאריך היעד שנקבע לחתימת הסכם הביניים - 31 במארס - כתאריך "מלאכותי", וטוענים כי על המעצמות להמתין על מנת לראות אם ניתן להגיע להסכם טוב יותר. "הפיכת סוף מרץ לתאריך היעד היא דבר לא מועיל ואף מסוכן", כתב אתמול שגריר צרפת בארצות-הברית, ג'רארד אראוד, בחשבון הטוויטר שלו. אראוד הדגיש בעבר את הצורך בניטור ובשקיפות בנוגע לפעולותיה של איראן בעבר, שכללו לכאורה ניסיונות לפיתוח נשק גרעיני.

בתוך כך, ראש ה-CIA ומפקד צבא ארצות-הברית בעיראק לשעבר, דייויד פטראוס, תקף הלילה את ניסיונותיו של ברק אובמה לפתוח "דף חדש" ביחסים עם איראן. פטראוס הזהיר כי איראן "עוינת" לאינטרסים האמריקאים במזרח התיכון בכלל ובעיראק בפרט. "השלטון הנוכחי באיראן אינו בעל בן ברית שלנו במזרח התיכון. הוא חלק מהבעיה, לא מהפיתרון", אמר בריאיון ל"וושינגטון פוסט".

לדבריו, המיליציות שפועלות בעיראק בגיבוי של עיראק מהוות איום גדול יותר ליציבות המדינה מאשר ארגון "המדינה האיסלאמית" (דאעש). "הכוח של איראן במזרח התיכון הוא בעיה כפולה. ראשית, הוא בעייתי בגלל שהוא עוין לנו ולחברינו, אבל הוא גם מסוכן מפני שככל שהוא מתחזק, כך הוא עלול לסכן את האינטרסים שלנו ולהוביל להתפשטות של קיצוניות סונית ושל נשק גרעיני באזור".