המטבע הרוסי קורס? אופ"א תעניק למועדונים הקלות פייננשל פייר-פליי

ארגון הכדורגל האירופי הודיע כי ייקח בחשבון את הפיחות בערכי הרובל, שפוגע אנושות ביכולת הכלכלית של הקבוצות

ביברס נאתכו, צסק"א מוסקבה מול באיירן מינכן בליגת האלופות / צלם: רויטרס
ביברס נאתכו, צסק"א מוסקבה מול באיירן מינכן בליגת האלופות / צלם: רויטרס

אופ"א צפויה להקל באופן משמעותי על מועדוני הכדורגל מרוסיה ואוקראינה לעבור את מבחן הפייננשל פייר-פליי (FFP) שלה, זאת מתוך מטרה לסייע להן בשעה בה הכלכלה שלהן "נמצאת במצב קשה, והמדינות מתכוננות לכניסה לתקופת מיתון" - כך מפרסמת סוכנות הידיעות AP.

הבעיה העיקרית של הקבוצות במדינות הנ"ל היא הירידות החזקות שנרשמו בחודשים האחרונים בערך המטבעות שלהן: הרובל הרוסי שמאז ינואר 2014 איבד מחצית מערכו ביחס לדולר האמריקאי, והגריבנה האוקראיני שצנח בשני שליש. יש לציין כי רבים מהשחקנים המועסקים בליגות הנ"ל, במיוחד הזרים - מקבלים את משכורותיהם ביורו או בדולרים, במה שלמעשה מקפיץ בעת הפיחות במטבעות את עלויות השכר שלהם.

כזכור, תקנות ה-FFP הוצגו על-ידי אופ"א בתחילת העשור על מנת לבלום את תופעת ה"סימום הכלכלי": מועדונים שמשקיעים כספים הרבה מעבר להכנסותיהם הטבעיות. בין הקבוצות שהספיקו מאז נכנסו לתוקף הרגולציות להיענש על-ידי אופ"א, אפשר למנות את פ.ס.ז' הצרפתית ומנצ'סטר סיטי האנגלית - ואפילו הפועל ת"א הישראלית.

הבעיות הכלכליות ברוסיה ואוקראינה "עשויות להילקח בחשבון בתור נסיבות יוצאות דופן, כפאקטור שיחייב הקלות" במסגרת חקירות ה-FFP - כך הגיבה אופ"א לפנייתה של AP בנושא. "השפעת הפיחות של ערכי המטבע תצטרך להיות מוערכת בצורה זהירה, ועל בסיס של בחינת כל מקרה לגופו". יש לציין כי בחודש שעבר נפגש במוסקבה אנדראה טראברסו, אחד מבכירי ה-FFP של אופ"א, עם ראשי הליגה הרוסית וההתאחדות המקומית על מנת לדון לעומק בנושא. גם ההתאחדות האוקראינית נמצאת בקשר רציף מול אופ"א לגבי העניין, לטענת הדובר שלה פאבל טרנובוי.

בקיץ האחרון נקנסו המועדונים הרוסים זניט סט. פטרסבורג, רובין קאזאן ואנז'י מחצ'קלה בגין הפרות ה-FFP. מי שנמצאים כרגע תחת חקירה בגין הפרות לכאורה של התקנות בשנתיים האחרונות הם דינמו מוסקבה ולוקומוטיב מוסקבה (קבוצה נוספת מהבירה הרוסית, צסק"א שבה משחק הישראלי ביברס נאתכו - נותרה בינתיים נקייה).