שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר: אני נשאר בוושינגטון

בראיון ב"פגוש את העיתונות", ב-NBC, דוחה דרמר קריאות להחזרתו ■ טוען: נתניהו לא שינה עמדתו לגבי מדינה פלסטינית; התנאים באזור השתנו

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

שגריר ישראל בארה"ב, רון דרמר, רמז היום (א') כי יוסיף לכהן בתפקידו בוושינגטון, למרות מורת הרוח בממשל אובמה ממעורבותו של השגריר בתהליך הזמנתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לנאום בקונגרס, בלי לידע את הבית הלבן על כך.

בראיון בתכנית "פגוש את העיתונות" ברשת NBC, נשאל דרמר האם ממשל אובמה יבטח בו. דרמר השיב בחיוב. הוא הוסיף: "אני משרת בארה"ב בשליחותו של ראש הממשלה ועל פי רצונו, וכל עוד הוא ירצה שאמשיך לשרת, אעשה זאת".

לאחרונה הפריחו פקידי ממשל עלומי שם רמזים שהחזרת דרמר לישראל עשויה לשפר את האווירה ביחסים בין ירושלים לוושינגטון, אם כי חילוקי הדעות המהותיים בין שתי המדינות יישארו בעינם. יש הערכות, שתפקודו של של דרמר עלול להיפגם אם דלתות בממשל אובמה, במיוחד בבית הלבן ובמשרד החוץ, יינעלו בפניו.

דרמר הכחיש שנתניהו חזר בו ממחויבותו לרעיון שתי מדינות לשני עמים. לדבריו, רה"מ לא שינה עמדתו לגבי מדינה פלסטינית; התנאים באזור הם שהשתנו. למעשה, אמר השגריר, הנשיא אובמה לא הציג את דברי נתניהו על סוגיה זו נכוחה. כזכור, אמר אובמה, בראיון ל"האפינגטון פוסט", אתמול: "אנו מאמינים לאמירת נתניהו שהדבר (הקמת מדינה פלסטינית) לא יתרחש בתקופת כהונתו".

תגובת דרמר על התבטאות זו של אובמה: "הוא (נתניהו) לא אמר מה שנראה שהנשיא ואחרים רומזים שהוא אמר". לדבריו, נתניהו עודו תומך ברעיון של מדינה פלסטינית מפורזת שתכיר בישראל כמדינה יהודית. אולם, כפי שציין רה"מ, צריך להכיר גם בקשיים שגלומים בתנאים החדשים שנוצרו, לרבות העובדה שדאע"ש קרוב עתה לגבולות ישראל, והמאורעות בלוב ובתימן.

דרמר אף הביע תקווה שארה"ב לא תסיר את מגן הווטו שלה מפני החלטות אנטי-ישראליות במועצת הביטחון ושהיא תוסיף להתנגד להצעת החלטה שתכיר במדינה פלסטינית. "אנו מקווים שזה לא יקרה", אמר דרמר. "אנו יודעים שבמשך עשרות שנים התייצבה ארה"ב נגד החלטות אנטי-ישראליות באו"ם, ואנו מקווים שהמדיניות הזו תימשך".

לדברי השגריר, החלטה של מועצת הביטחון שתכיר במדינה פלסטינית תפגע בסיכויים לשלום מפני שהיא תגרום להקשחת העמדה הפלסטינית. "החלטה כזו תמנע מאיתנו לא רק השגת שלום עתה; היא תמנע השגת שלום בעשרות השנים הבאות מפני ששום מנהיג פלסטיני לא יסוג מהעמדות שייכללו בהחלטה כזו הדבר לא יאפשר מו"מ עם ישראל", אמר דרמר.

באותו שידור אמר הנציג הפלסטיני באו"ם, ריאד מנסור, כי הפלסטינים תובעים עתה שתי החלטות של מועצת הביטחון: האחת - בעד שתי מדינות; האחרת - נגד ההתנחלויות. הוא אף דחה בתוקף התנגדות של ממשל אובמה ושל מחוקקים אמריקאים למאמצי הפלסטינים ליזום תביעה נגד ישראל בבית-הדין הפלילי הבינלאומי בהאג. "הפלסטינים אינם רוצים לנקוט צעדים אלימים; פניה למועצת הביטחון ופניה לבית-הדין בהאג הם צעדים שוחרי שלום. מדוע רוצים למנוע זאת מאיתנו"? - אמר מנסור.

במקביל, מוסיפים מחוקקים רפובליקניים להביע תמיכה בנתניהו ולהתעלם מהצהרותיו ערב הבחירות על הפסקת תמיכתו ברעיון שתי מדינות ועל "היסעים המוניים של ערבים לקלפיות".

אובמה ודוברי הממשל גינו במילים חריפות את ההתבטאויות האלה, אך סנטור ג'ון מקיין אמר היום, בתכנית "מצב האומה", ב-CNN: "תתגבר על זה זה, אדוני הנשיא... צא מהתקפי הזעם שלך. מה שאמר ביבי נתניהו בקמפיין בחירות צריכה להיות הבעיה הכי קטנה שלך. אם יזכרו לכל פוליטיקאי מה שהוא אמר בקמפיין פוליטי, זו תהיה שיחה ארוכה מאוד".

מקיין יצא גם נגד תמיכה אמריקאית בהחלטה של מועצת הביטחון שתכיר במדינה פלסטינית. הוא איים, שאם המועצה תסמוך ידה על החלטה כזו, יצטרך הקונגרס לבחון מחדש את תמיכתה הפיננסית של ארה"ב בארגון.