פסטיבל "דוקאביב" מציג: סיפורים שסיפרתי רק על עצמי

מבין 13 הסרטים שנבחרו להשתתף בתחרות של פסטיבל "דוקאביב" השנה, שבעה הם סרטים אישיים

מתוך הסרט "17 התחלות" על טליה שפירא / צילום: אילן שפירא
מתוך הסרט "17 התחלות" על טליה שפירא / צילום: אילן שפירא

אמש (ב') הוכרזו הסרטים הישראליים שישתתפו בתחרות הישראלית של פסטיבל "דוקאביב" 2015, שיתקיים השנה בין ב-7-16 במאי. מתוך 13 הסרטים שנבחרו, 7 הם סרטים תיעודיים אישיים: "להתחתן עם בית חרושת לגלידה", סרט תיעודי אישי של רני מדין על העסק לגלידות של משפחתו; "עד קצה הזריחה", סרטו של סילבן ביגלאייזן, שמתעד את אמו בת ה-95; "עד החתונה זה יעבור" של סיון מור גולדמן אשר ביימה סרט אישי על התמודדותה עם סרטן השד; "סינדרום בנטביץ'", סרטו של במאי הקולנוע והטלוויזיה גור בנטביץ', שלראשונה פורץ גיחה לז'אנר הדוקומנטרי.

עוד מהסרטים האישיים שישתתפו בפסטיבל: "להציל את דוד יעקב", סרטו של סיון סתוי, המתעד את עצמו ואת דודו יעקב בנסיונם המשותף להיגמל מעישון סיגריות; "גרסא דינקותא", סרטה של נועה רוט, שעוסק באמה, יהודית רוט, שהעזה בצעירותה לעזוב את העולם החרדי ולהפוך לסופרת חילונית ו"17 התחלות על טליה", סרט שבו יוני בן-טובים, בנה השחקנית המנוחה טליה שפירא, ניגש לחקור את חייה, כשהוא מצויד במצלמה.

האם בן-טובים, כמו יתר המתעדים, הם האנשים הנכונים ביותר לספר את סיפורם? יש כמובן יתרון בהכרת הדמויות ובנגישות לרגעים חיים וליכולת להשיגם. אך יש חיסרון מובהק בקרבת יתר של המתעד למתועדים. פעמים רבות מדי יוצרים המתעדים את עצמם או את חיי משפחתם, עושים לעצמם הנחות והורגים את הסיפור. דווקא עין חיצונית, סקרנית, לא מתפשרת, מסוגלת לחלץ כנות מרבית, לשאול שאלות קשות, לא להותיר חורים בסיפור מתוך אי נוחות. מעטים הם הדוקומנטריסטים המסוגלים ללכת עד הסוף, גם אם הם "עושים שימוש" בבני משפחתם על מנת לשרת נאמנה את הסיפור הקולנועי, ולא להפך ולכן מעניין יהיה לעקוב אחר אופן התיעוד בסרטים הללו.

מבין הסרטים המסקרנים: "על כורחך", סרטו של אסף בנית, המספר על התמודדותם של גיל ואסתר אלכסנדר, בני זוג מהקיבוץ הדתי מעלה גלבוע, עם התאבדותם של שניים מבניהם בצבא.

"קרדיט לרצח" של הבמאי ולאדי (ואדים) אנטונביץ, שיצא לרוסיה לתעד ולהתחקות אחר המחתרת הניו נאצית המוסקבאית במטרה להשלים חקירת רצח כפול שהתרחש לפני כשנתיים - משימה שהמשטרה המקומית כשלה בה ו"שליחי האל" של איציק לרנר, שהצליח לחדור למעוז הקיצוני והמסוכן ביותר של נוער הגבעות - מאחז חוות גלעד.

במסגרת החדשה - תרבות ואמנות דוקומנטרית, יוקרן הסרט "מתי כספי - וידוי", סרטם של דליה מבורך ודני דותן. הצצה לעולמו האישי של הזמר והיוצר, במבט לאחור ובמבט עכשווי. עוד - "בינתיים מזל" - מזל בן-ישי מספרת על משפחתה המיוחדת - סבה וסבתה שגידלו אותה לצד הוריה הלוקים במוגבלות. בן-ישי עשתה תחקיר מן המוכן, צילמה, ביימה, ואף הפיקה, סרט שכדאי להזדרז לראותו.