האוצר מינה בודקים למכרזים הבעייתיים של נת"ע

המכרזים שנמצאים על הכוונת: ההתקשרות עם PB ומכרז הקרונות

משרד האוצר החליט למנות את רונן וולפמן, שכיהן בעבר כסגן הממונה על התקציבים באוצר, ואת רו"ח יצחק עזר כדי שיבחנו את ההתקשרות של נת"ע בפטור ממכרז עם חברת PB ואת מכרז הקרונות.

באוקטובר האחרון חשף "גלובס" שנת"ע מתכננת לשדרג את מעמדה של PB ולהפקיד בידיה באופן רשמי את ניהול פרויקט הקו האדום, בפטור ממכרז. במסגרת ההתקשרות PB הייתה אמורה לקבל כ-800 מיליון שקל בתמורה לניהול הפרויקט לתקופה של 10 שנים, אלא שהחשכ"לית מיכל עבאדי-בויאנג'ו מנעה את חתימת ההסכם.

באגף החשב הכללי באוצר התנגדו גם למכרז הקרונות שתוצאותיו כבר היו אמורות להתפרסם, וזאת על רקע חשדות לכך שהמכרז לאספקת הקרונות לרכבת הקלה, בהיקף של 2 מיליארד שקל, נתפר למידותיהם של יצרני רכבות סיניים.

וולפמן ועזר אמורים לבחון אם אכן מכרז הקרונות "נתפר" לטובת חברה סינית וכן לבדוק שלוש סוגיות מרכזיות בהתקשרות עם PB: האם העסקת מנהל פרויקט נהוגה בפרויקטים כמו הרכבת הקלה בתל-אביב; האם PB היא חברה ראויה; והאם החוזה בין הצדדים נותן את המענה הנדרש.

בחוות-דעת משפטית שנתן משרד עורכי הדין שליו ושות' עבור נת"ע והגיעה לידי "גלובס", נכתב כי ביטול ההתקשרות עם PB כמנהלת הפרויקט ויציאה למכרז חדש יאריכו את משך הזמן לתחילת הביצוע בכ-18 חודשים. עוד נטען כי על-פי חוות-דעת כלכלית שערכה חברת BDO עבור נת"ע, אילו הייתה נת"ע מחליטה שלא להתקשר עם חברה חיצונית לניהול הפרויקט ומשאירה את הניהול בידיה, העלות הייתה גבוהה ב-200 מיליון שקל.

בחוות-הדעת הייתה גם התייחסות לשכר הראוי לחברה המנהלת, ונכתב כי בהתבסס על חוות-הדעת של חברת Capita, השכר הראוי הוא 5% מסך תקציב הפרויקט. בהנחה כזאת, השכר של PB ראוי שיהיה 670 מיליון שקל ללא מע"מ. "שכר זה אמנם גבוה מהשכר המשולם לניהול פרויקט בישראל, אך בהתחשב בעובדה ש-PB תעסיק בניהול הפרויקט במשך שנים עשרות עובדים מקצועיים זרים שעלות העסקתם יקרה יותר, הרי ששכר זה הוא סביר לדעת המומחה שייעץ לנת"ע בנושא זה", נכתב בחוות-הדעת.