אובמה: אין לי בעיה אישית עם נתניהו, אלא בעיה עם גישתו

"ההערכה מחדש של המדיניות האמריקאית כלפי ישראל – אחרי שתקום ממשלה חדשה" ■ במסיבת עיתונאים אומר נשיא ארה"ב: הערה מחדש לא תיגע בשת"פ הצבאי והמודיעיני, אלא רק ביחסים בין ישראל לפלסטינים

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, אמר הערב (ג') כי אין לו כל בעיה אישית עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בניגוד למה שטוענת התקשורת האמריקאית. הבעיה נובעת מגישתו של רה"מ לגבי מדינה פלסטינית. אובמה סרב לדון בטענות לפיהן ישראל ריגלה כדי לחשוף מידע מסווג על המו"מ עם איראן וציין שבלאו הכי ארה"ב מדווחת לשותפיה, וישראל בכללם, על המו"מ.

במסיבת עיתונאים בבית הלבן, יחד עם נשיא אפגניסטאן, מוחמד אשרף גאני, אמר אובמה כי כאשר משרטטים את תוואי המחלוקת בין ישראל לארה"ב בקווים של סכסוך אישי, ניתן לחשוב שכל מה שצריך לעשות זה להתפייס ברמה האישית והכל יהיה בסדר.

לא כך, אמר אובמה: יש לי יחסי עבודה עם ראש הממשלה. נפגשתי אותו ודיברתי אתו רבות. הוא מייצג את האינטרסים של ארצו כפי שהוא מבין אותם ואני עושה אותו דבר בצד שלי. אין פה בעיה אישית אלא בעיה מהותית.

נשיא ארה"ב ציין כי ערב הבחירות אמר נתניהו שלא תקום מדינה פלסטינית בתקופת כהונתו. אחר כך טען ראש הממשלה, שהוא לא אמר שמדינה כזו לא תקום לעולם, אלא שהיא צריכה לקום במסגרת תנאים מסוימים. הבעיה היא, אמר אובמה, שבתנאים כאלה שנתניהו מציב לא נראה שיש סיכוי להקמת מדינה פלסטינית.

"אנו מאמינים שהקמת מדינה פלסטינית לצידה של ישראל היא הדרך הטובה ביותר להשגת יציבות אזורית", אמר אובמה. "לנתניהו יש גישה שונה". לדבריו, הוא האמין לדברים שאמר נתניהו בבחירות, שלפיהם לא תקום מדינה פלסטינית, אך גם אם מאמינים להצהרותיו החדשות, שמציבות תנאים להקמת מדינה כזו, המציאות היא שאין סיכוי להקמתה.

אובמה אמר כי זו הסיבה לכך שממשלו החליט להעריך מחדש את המדיניות האמריקאית כלפי הסכסוך ישראלי-פלסטיני. הוא הדגיש, שההערכה מחדש לא תיפגע בשיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני עם ישראל. המחויבות האמריקאית לביטחון ישראל תישאר בעינה. ההערכה תוגבל רק לסכסוך. לאחר הכל, עד עתה היתה הנחת העבודה של הממשל, שפתרון של שתי מדינות הוא האופציה היחידה. עכשיו, בעקבות דברי נתניהו, נדרשת הערכה חדשה, הדגיש אובמה, וציין כי ינתן לה פומבי לאחר הקמת הממשלה החדשה.

נשיא ארה"ב הדגיש כי אף פעם לא היה מדובר במדינה פלסטינית ליד ירושלים שתקום בן לילה. מדובר בתהליך ארוך, שיהיה חייב להביא בחשבון את האינטרסים הביטחוניים של ישראל. לדבריו, הבעיה היא שדברי נתניהו, בין אם בתקופת הבחירות ובין אם אחריהן, "שוללים מהפלסטינים מסגרת שתעניק להם תקווה למדינה משלהם".

בתחילת דבריו אמר אובמה, שהוא אינו נוהג לדון על נושאים הקשורים בריגול ב"חדר מלא בעיתונאים", אך ציין, שבכל הקשור למו"מ עם איראן, ממשלו דיווח על ההתפתחויות לקונגרס ולשותפי ארה"ב, וישראל בכללם. מדובר בתהליך שקוף, אמר אובמה. אם יהיה הסכם כל אחד יוכל לראות אותו.