הכול חוץ מחופשי

עשו לעצמכם טובה ואל תוותרו על הסדרה "קפיטליזם" בערוץ 1

"קפיטליזם", יום ד' 22:00, ערוץ 1

"אנו סובלים ממחלת לב שאין לה מרפא אלא באמצעות זהב", כך השיב הרנן קורטז למלך מונטזומה, כאשר תהה האחרון מדוע הזרים הלבנים שהגיעו בספינות מן הים נלהבים כל-כך למראה המתכנת הזהובה, שעבור המקומיים היה לה ערך רגשי ותרבותי בלבד.

כ-500 שנה מאוחר יותר, נראה כי תשובתו של קורטז היא רבת-משמעות הרבה יותר מהחיוך שהיא מעלה על השפתיים בשמיעה ראשונה.

עכשיו, אם הרווחתי משהו בכל שנות קיום המדור הזה, עשו עם עצמכם ועמי חסד, פנו לכם הערב שעה בין 22:00 ל-23:00 - או לחלופין כוונו את מכשירי ההקלטה אל הפרק הראשון של "קפיטליזם", סדרה בת 6 חלקים שלוקחת אותנו אל מסתרי השיטה, אל מסתרי נפשו של האדם, אל מחוזות שניתן להגיע אליהם רק על כנפי הדמיון, בהיותנו נטועים כל-כך בהוויה הכלכלית, תרבותית שבתוכה אנו חיים.

ראשית, אני מבקש להסיר חסם בפני הצפייה בסדרה הזאת. כשרואים סדרה על "קפיטליזם", ניתן לחשוד שמא מדובר בעוד קשקוש ניאו-מרקסיסטי או באיזו קונספציה ניו-אייג'ית שחפצה ללמד אותנו שלדברים החשובים באמת אין ערך חומרי (ובאמת אפשר ללמוד זאת תמורת דמי לימוד שמנים, לא כולל שני קריסטלים וחמסה לדלת).

ממש לא. זו סדרה רצינית שצוללת אל ההיסטוריה, הפילוסופיה, המדעים, ושחוקרת פינות שונות ברחבי העולם, מראיינת אנשי אקדמיה ומנסה לגרות את הצופים לחשיבה אודות מושגי היסוד שמגדירים את חיינו.

לא במקרה נפתחת הסדרה בראיון קצר עם סטודנטים סיניים על קברו של אדם סמית בסקוטלנד. האיש נחשב להוגה הדעות הבכיר מאחורי השיטה שמושלת בחיינו עד עצם היום הזה, אבל האמנם זה אכן כך? האם ייסד סמית שיטה חדשה או רק ביטא באופן מדעי (או פסאודו-מדעי, תלוי את מי שואלים), את המציאות החדשה שיצרו סוחרים מוונציה ומגלי ארצות שתרו את העולם החדש?

האם תהיתם פעם על הקשר בין מגלי הארצות הגדולים לבין הסטרט-אפיסטים של ימינו? הרי שניהם לוו כסף מממשלות או מסוחרים עשירים, היו שקועים בחובות עד צווארם, חלמו על "אקזיט" של עושר גדול, וכמובן - רובם התרסקו בדרך אל העושר.

בניגוד לסדרות תיעודיות, היסטוריות אחרות שנוטות לעיתים לבוא כבר עם המסקנות הנחרצות אל הפרק הראשון, התחושה הנהדרת שמקנה "קפיטליזם" לצופים היא של יציאה למסע משותף: בואו ונבחן את ההיסטוריה, נשמע דעות מפה ומשם - ובסוף אולי לא נצא עם מסקנה נחרצת, אבל בוודאי עם שאלות טובות.

אז בין אם אתם פנויים הערב ובין אם לא - עשו לעצמכם טובה ואל תוותרו על הסדרה הזאת.

* ציון: 10