רני צים יוצא מריטייל 3000 עם אופיס דיפו בלבד

זאת אחרי שהשקיע 30 מיליון שקל ■ ההתחשבנות עם רונן לוי העניקה לאופיס דיפו שווי של 50 מיליון שקל - פי 35 מהסכום ששילם לוי על הרשת ■ צים: "אופיס דיפו הפסידה אשתקד 10 מיליון שקל. אקח את הרשת קדימה"

רני צים / צלם: תמר מצפי

אחרי שהשקיע 30 מיליון שקל, רני צים מפרק את השותפות עם רונן לוי בקבוצת ריטייל 3000 ומקבל את הבעלות על רשת אופיס דיפו.

לדברי לוי, צים שילם לו 25 מיליון שקל עבור הרשת, והוא אומר ל"גלובס": "עשיתי 25 מיליון שקל בשנה ורבע. עובדה".

מאידך, צים טוען כי לפי ההסכם בין הצדדים, ובניגוד לנטען על-ידי לוי, הוא מקבל את אופיס דיפו בתמורה להשקעות שביצע בקבוצה, וללא כל תשלום נוסף.

ריטייל 3000 כוללת את פעילות הרשתות אופיס דיפו, כפר השעשועים, טופטיקה ובניין נדל"ן ברעננה, שממנו פועלים משרדי החברה. לוי קנה את אופיס דיפו מבית המשפט בנובמבר 2013, תמורת 1.4 מיליון שקל בלבד, ובתמורה קיבל לידיו את פעילות הרשת, מלאי שהשווי שלו בספרים עמד על 24 מיליון שקל, וכן רכוש קבוע.

חלוקה בין הצדדים

צים נכנס לשותפות בריטייל 3000 במהלך 2014 והזרים לקבוצה מעל 30 מיליון שקל. התקווה הייתה להפוך את ריטייל 3000 לשחקנית מרכזית בתחום הריטייל בארץ, אך נראה כי התוכניות והתקוות של צים לא התממשו, והוא החליט לצאת מהשותפות.

כיוון שצים כבר הזרים עשרות מיליוני שקלים לחברה המשותפת, הצדדים הגיעו לסיכום של חלוקת העסקים, כך שצים מקבל את מלוא הבעלות על אופיס דיפו כאמור, ואילו רונן לוי ממשיך להחזיק במבנה הנדל"ן, ברשת כפר השעשועים (בשותפות מיעוט של קבוצת אלון) ובטופטיקה - מיזם שמטרתו לאגד אופטומיטריסטים פרטיים תחת סחר משותף.

לדברי צים, ההתחשבנות שבוצעה בין הצדדים העניקה לאופיס דיפו שווי של 50 מיליון שקל - פי 35 מהסכום שבו רכש לוי את הרשת שנה וחצי קודם לכן. הפער הגדול במחיר מעלה סברה כי לצים לא הייתה ברירה.

- השקעת מעל 30 מיליון שקל, ואתה יוצא עם אופיס דיפו שנקנתה ב-1.4 מיליון שקל בלבד.

"ואיפה כל ההפסדים של השנה שעברה? אנשים אומרים 'קנה ב-1.4 מיליון שקל, ועכשיו הרשת שווה 50 מיליון שקל, אז מישהו גנב פה כסף'. אופיס דיפו הפסידה בשנה שעברה סביב 10 מיליון שקל. צריך גם להבין שיש הבדל בין אופיס דיפו, שנקנתה מכונס הנכסים והייתה גופה שאין לה קיום, להיום - שזה עסק שחי, שמקיים את עצמו ומרוויח. 1.4 מיליון שקל הם פיקציה, כי הייתה שנה של ניקוי אורוות".

- היה גם מלאי בשווי 24 מיליון שקל.

"אבל הוא לא היה שווה חצי. הוא היה מלאי ישן".

- ומה עם הרכוש הקבוע?

"לא רלוונטי, כי כל הסניפים עברו שדרוגים".

- גם כפר השעשועים הפסידה כסף ב-2014?

"היא הפסידה, כי עשו לה הרבה מחיקות, וזו התחשבנות עם קבוצת אלון".

- אם אופיס דיפו שווה 50 מיליון שקל, כמה שווה שאר הפעילות של הקבוצה?

"אני לא יודע לתמחר את זה. באתי מעולם של חנויות בבעלות. כפר השעשועים זה יותר בזכיינות. אני אקח את אופיס דיפו ואמשיך להוביל את החברה קדימה".

- לא הוספת כסף ולא לקחת כסף חזרה?

"נכון. זה המבנה. ריטייל 3000 הולכת אליו, ואופיס דיפו הולכת אליי".

- נכנסת לשותפות כי חשבת שריטייל 3000 יכולה להיות קבוצה קמעונאית גדולה.

"זו פעילות של זכיינים. כפר השעשועים בקונספט שלו זה ספק, לא רשת. הוא מספק סחורה. יש חנויות של כפר השעשועים, ששייכות לזכייינים, והם קונים סחורה. זו רשת בלי ניהול. זכיינות זה עולם בלי ניהול. אני אוהב את עולם הבעלות".

- אבל ידעת לאן אתה נכנס. אחרי שנה החלטת שאתה לא רוצה להיות שם?

"הפעילות הגדולה שלי זה נדל"ן מניב ונדל"ן למגורים. יש לי מרכזים מסחריים תחת המותג 'צים סנטרס' בנתיבות, מעלות, בית-שאן וערד, ועוד פרויקטים בתחום הנדל"ן המניב. חיפשתי פוקוס, והפוקוס הוא להמשיך בנדל"ן המניב, ועל הדרך עם אופיס דיפו. אני לא בנוי לזכיינים ולכל הדברים האלה. אופיס דיפו היא בייבי נטו".

- החלום נשבר? שילמת מחיר מטורף.

"מה את דואגת? אני אהפוך את העסק ל-200 מיליון שקל. יש תשתית, קונספט, עובדים, שירות. זה עולם אחר - גם אם הוא עלה עוד 10-20 מיליון שקל".