"צריך להיות אמיתיים - בניון אני כבר לא אהיה"

ערן זהבי, כמו ערן זהבי, בטוח בעצמו לקראת וויילס ובלגיה, ומצד שני מפתיע בשאיפה צנועה יחסית ("רוצה 4 נקודות, אבל קונה 2-3") ■ מה לגבי החלום האירופי הפרטי שלו? "בסכומים שצריך לקנות אותי כרגע, קשה להגיע לצ'לסי" ■ ראיון

צריך להודות שכאשר מרגילים אותך לסטנדרט מסוים, נאמר 15 שערים בסיבוב ראשון, הרי ששישה שערים בסיבוב השני נראים כמו נפילה דרסטית. אבל במונחים של ערן זהבי, צריך שער אחד ברגע המתאים - נאמר פצצה דקה לסיום בקלאסיקו הישראלי, שישה ימים לפני המפגש עם וויילס - כדי להרגיע אומה שלמה. השחקן הכי נוצץ של ישראל מכין אותנו לקראת המפגש מולם בשבת בסמי עופר והדייט עם בלגיה בטדי שלושה ימים לאחר מכן. וכמו במגרש, הוא בועט מהאוויר בטכניקה מופלאה.

***

"הפגרה לא הייתה הכי טובה לנבחרת כי היינו במומנטום מסוים", הוא אומר בראיון ל"גלובס", "אבל גם לפני המשחקים מול קפריסין ואנדורה, הייתה לנו הפסקה של שלושה חודשים, ועדיין הצלחנו להביא את אותה שיטה והמשחקים נראו המשך ישיר למשחקים בקיץ. גם עכשיו אפשר לעשות את זה. כשאתה מגיע לנבחרת אתה יודע לאן אתה מגיע ולאיזו שיטה אתה הולך".

- שני שחקנים מההרכב שניצח את בוסניה אפילו לא בסגל - ורמוט ומשומר - ועוד כמה שחקנים לא ממש בכושר. אם לא הגול נגד מכבי חיפה, גם עליך היו אומרים אותו דבר.

"בהשוואה לפתיחת העונה המטורפת, זה נראה כמו ירידה, אבל אני בכושר מצוין. אולי ירדתי במספרים, אבל עדיין אני במספרים טובים מאוד. ברגע שאתה מגיע לנבחרת יש לך כוחות אחרים. במשחקי הנבחרת לא קובע איך שאתה נראה בקבוצה".

- בוסניה על הנייר טובה מוויילס, וגם לכם ברור שאם מנצחים אותם אז הסיכוי למקום אוטומטי ביורו גדל משמעותית.

"אנשים חושבים שננצח את וויילס בקלות. זה לא יקרה. הייתי מעדיף לשחק עוד פעם נגד בוסניה ולא נגד וויילס. בוסניה נבחרת פחות מחויבת בהגנה ופחות חזקה בעוצמות שלה. לא אוהב שממעיטים בערך של היריבה שלנו וחושבים שאנחנו יותר טובים. אני לא אומר שהם יותר טובים מאתנו, שלא תטעה, אבל אני אומר שהם נבחרת מאוד חזקה. אנחנו לא פוחדים מהם, אנחנו מכבדים אותם. אנחנו מבינים שאם לא נעשה את הדברים כמו שצריך, ניענש. נבחרות כאלה, בעיקר מהאי הבריטי, הן נבחרות מחויבות".

- כמה גארת בייל מפחיד?

"ברור שצריך לשים עליו עין יותר מאחרים וניתן לו את הכבוד, כי מגיע לו, אבל הוא לא משחק לבד. לא רוצה לפתוח פה, אבל זה קשה לעבור שישה-שבעה שחקנים ולהבקיע שער. ברור שיהיה קשה באחד על אחד מול בייל, עד כדי בלתי אפשרי, אבל כמו שעשינו נגד רונאלדו ופורטוגל, לא ניתן לו להגיע למצב של אחד על אחד. צריך כל הזמן עזרה וחיפוי, וככה יותר קל להתמודד".

זהבי עוד לא בן 28 אבל יש לו אליפויות בשתי קבוצות שונות, גביע, ביחד עם טל בנין הוא אחד משני הישראלים היחידים ששיחקו בליגה האיטלקית, הוא שבר שיאים של שחקנים שנחשבים לאגדות, כבש בליגת האלופות, עלה פעמיים משלב הבתים של הליגה האירופית. ועדיין, הוא מחפש לסמן וי במקום אחד שמעט מאוד שחקנים ישראלים סימנו אי פעם: העפלה לטורניר גדול עם הנבחרת. "נבחרת זה אחד הדברים שחסרים לי בקריירה והפעם יש הזדמנות אמיתית לעשות את זה. כל הזמן שואלים אותי: 'איך תיזכר כאחד הגדולים אם לא תשחק בחו"ל'. דרך הנבחרת כן אפשר להיזכר ככה. אתה גם לא יודע לאן שני משחקים טובים ביורו - אפילו בגיל 30 - יובילו אותך".

- כמה נקודות אתה קונה משני המשחקים הקרובים?

"הייתי רוצה ארבע, אבל גם שתיים ושלוש הייתי קונה".

- אתה מפתיע לרעה.

"אני רוצה לנצח את שני המשחקים, אבל אני ריאלי. קודם צריך לנצח את וויילס, כי אני חושב שבלגיה תעלה מהמקום הראשון. זה לא המקום שבו צריך לחפש את הנקודות שלנו. הנקודות שלנו צריכות לבוא נגד בוסניה, נגד וויילס וכמובן נגד קפריסין ואנדורה".

***

- מדברים על זה שלא תיזכר בנשימה אחת עם הגדולים אם לא תשחק בחו"ל בצורה משמעותית, אבל כשרואים אותך ואת יוסי בניון במגרש אחד, נשאלת השאלה אם זה הפרמטר היחיד, במיוחד לאור העובדה שהוא המודל שלך.

"אני עדיין מעריץ אותו וצריך להיות אמיתיים: בניון אני לא אהיה. לא יודע אם אגיע לשחק בארסנל, צ'לסי או ליברפול. אפשר להגיע לרשימה הזו בלי לשחק במועדון רציני בחו"ל. אבל בוא נהיה אמיתיים, כרגע לא יהיה קל להגיע, במיוחד לא בסכומים שצריך לקנות אותי כרגע (סעיף השחרור של זהבי בקיץ מוערך ב-2 מיליון אירו - ר"ע). לא אלך לקבוצה שנלחמת על החיים שלה. יש לי את הפריבילגיה להתפנק. שיחקתי בחו"ל, הגשמתי את החלום שלי. באה קבוצה ממקום חמישי בליגה איטלקית (פאלרמו - ר"ע), וקנתה אותי. לא יודע מה היה קורה אם לא הפציעות. לא רואה את זה ככישלון. היה בלתי אפשרי להצליח במקום שהחליף שבעה מאמנים בשנה וחצי".

- לא תלך רק כדי להיות רשום בקבוצה כמו צ'לסי.

"דווקא לשם כן אלך להיות רשום, אבל לא לקבוצה קטנה".

- מה שיותר חשוב לך הוא שגם בקבוצה אחרת אתה תרצה להיות ערן זהבי, על כל מה שמאפיין אותך במשחק?

"ברור. אם אלך לקבוצה שבה לא אהיה דומיננטי ולא יבוא מאמן שיגיד שהוא רוצה אותי, קבוצה שתיתן לי את הביטחון לשחק - לא אוכל להשתלב בה. אני אף פעם לא אוהב להיות זנב לאריות. גם בפאלרמו לא רציתי להיות. ברגע שהבנתי שזה מה שקורה, קמתי והלכתי. היה מעניין אותי לשמוע מה חושבים עכשיו בפאלרמו, כאשר שיחררו אותי ב-200 אלף אירו. מעניין מה היו אומרים עכשיו על המספרים שלי. לא נשקר את עצמנו, אני לא השחקן הכי טוב בעולם, אבל אני כן יכול לשחק ברמות האלו".

- בשכר שיש לך במכבי, יש בכלל שיקול כלכלי במעבר לחו"ל?

"הוא כן משמעותי, כי לא אצא לסתם מועדון בשביל אותם סכומים, אבל אם תבוא ליברפול לדוגמא ותיתן לי אותו דבר, אני כן אעזוב, בגלל שזה יהיה אתגר, וזה החלום שלי וזה לא קשור לכסף".

- יש מועדון שהוא הגשמת חלום?

"אני יכול להגיד לך 7-8 מועדונים. קבוצות בדרג השני-שלישי באירופה יתאימו. לקבוצות כמו צ'לסי או באיירן אי אפשר להגיע אם לא עוברים עוד שלב בדרך. אנחנו לא ברמה של הקבוצות האלה".

***

- אם זורקים אותך לקלאסיקו, מה קורה?

"זה נראה לא טוב. הקצב, עצירת הכדור, הפאס, זה נראה לא טוב. ראיתי שחקנים שהיו כוכבים בקבוצות אחרות, ובאו לברצלונה, ונראו פחות טוב משחקנים שגדלו ונמצאים בברצלונה כבר כמה שנים".

- מה אתה עוד צריך לשפר במשחק שלך?

"אולי קבלת החלטות. לפעמים אני רואה את המשחק, וגם אם קיבלתי החלטה טובה, תמיד אפשר לקבל החלטה יותר טובה. כשאני מסתכל על מסי משחק, הוא תמיד מקבל את ההחלטה הכי טובה".

מבחוץ ההתנהגות שלך במגרש, הרצון שלך לנצח, נראים לפעמים כמו ארוגנטיות.

"לכם זה נראה אבל מי שמכיר אותי באמת, החברים שלי לקבוצה, מעולם לא יראו בזה משהו שחצני. אני יכול לרוץ פחות, אני יכול לא להתאמן פעם אחת בשבוע, ועדיין אפתח בהרכב, אבל לעולם לא אנצל את זה, אלא רק ארצה לתת דוגמה ולהתאמן יותר".

- איזו קבוצה יותר גדולה, הפועל ת"א בה שיחקת או מכבי ת"א בה אתה משחק?

"בהפועל ת"א ב-2010 הכל התחבר. הרגשתי שכל כמה דקות אנחנו יכולים לתת גול, אבל היו משחקים שזה נראה הרבה פחות טוב. במכבי היום אנחנו יותר קבוצה. בהפועל של גוטמן הכל עבד על אוטומט, אבל אם איבדנו כיוון - איבדנו אותו לגמרי. עם כל הכבוד לקבוצה של 2010, זכינו באליפות בשנייה האחרונה. מכבי חיפה עשתה יותר נקודות, ואם לא הקיזוז, לא היינו לוקחים אליפות. אני מסכים שהכדורגל של הפועל היה מדהים, כולם הגיעו לפיק בנקודת הזמן החשובה ביותר, אבל למכבי היום יש סגל שחקנים יותר טוב".

- ולהפועל ההיא לא היה שחקן רעב כמו זהבי של היום. השחקן הכי רעב שאני זוכר בהפועל הוא יוסי אבוקסיס.

"הספקתי להתאמן איתו, והערכתי מאוד את מה שראיתי. היה לי קטע עם אבוקסיס, שלא בטוח שהוא זוכר את זה. היינו בטרום עונה והוציאו אותנו לריצה בפארק הירקון. הייתי ילד צעיר, והשתגעתי. יוסי היה חייב להיות ראשון בריצה, אחרת הוא נשבר. רצתי והגברתי קצת, הוא תפס לי את היד ומשך אותי. 'אסור לך לעקוף אותי'. זה היה בשבילי וואו. יוסי בשבילי הוא ילד מהשכונה. זה ווינריות שלא באה עם הגיל, אלא באה מהילדות. אם אני אגיד לך שב-10 הדקות האחרונות השבוע מול מכבי חיפה, ידעתי שאבקיע שער - אתה תאמין לי? ידעתי שתגיע ההזדמנות, וכל מה שאמרתי לעצמי זה שאני חייב להיות מרוכז".

- לא פשוט להבקיע שערים כל כך משמעותיים בדרך בה אתה מבקיע. אין גולים דרדל'ה.

"אם אתה יודע שככה צריך לבעוט וככה אני יכול להבקיע, אז למה לא? באימון אני בועט ככה? אם זה הדבר הנכון לעשות, צריך לנתק הכל מקהל או תקשורת. היו מאות בעיטות כאלה שבעטתי בדקה 90 ולא נכנסו, אבל מי יזכור את זה? מי יזכור את הבעיטה נגד אסטראס טריפוליס בדקה ה-90? תמיד אמרו על ראול שיש לו מזל, אבל עקבתי אחריו ומתוך 100 פעמים, הוא היה רץ 100 פעמים לכדור החוזר. מי זוכר ש-90 פעמים הכדור לא הגיע אליו? אני יכול להגיד לך שאפשר לשפר טכניקה, אבל הרוב זה מולד. או שיש, או שאין. לערן לוי למשל יש בעיטה מטורפת".

- איזה גול שנתת אתה הכי אוהב?

"יש תחרות טובה. יש גולים יותר חשובים שאני מאוד אוהב אותם ואני מתרגש מלהיזכר בהם, ויש גולים מטורפים שאני אומר וואו. ברור ששער הניצחון בדרבי 2-3 היה מטורף, אבל כל מה שקרה למשל במשחק האליפות של הפועל בטדי, היה הזוי. השער שבסיום הקריירה אומר עליו וואו, הוא הגול בליון, בצ'מפיונס ליג".

- אתה מרוויח הרבה. מה עושים עם כל הכסף ואיך מתכוננים ליום שאחרי?

"את הכסף הטוב אני עושה רק בשלוש השנים האחרונות. מפרסומות אני לא מתפרנס באמת. אני נהנה ולא מחסיר מהמשפחה כלום, אבל גם דואג ליום שאחרי ומשקיע בעיקר בנדל"ן. אני חושב שאמשיך אחרי הפרישה בכדורגל, אבל לא יודע במה. זה עדיין רחוק. לא חושב שאוכל להתנתק מזה, לא רואה את זה קורה, ואני חושב שאני יכול לתרום בענף בכל מיני תחומים".

- מאחר והתחלת לצבור מספרים בגיל מאוחר, אני מעריך שוויתרת על הרצון להיות מלך השערים בכל הזמנים במכבי ת"א או בכדורגל הישראלי.

"לא ויתרתי על כלום. אני מודע למספרים, אבל התחלתי הרבה יותר מאוחר. מי מקום שני במכבי אחרי אבי נמני?".

- שייע גלזר, 130 שערים. חסרים לך 72 שערים.

"אם אני נשאר עד סוף הקריירה, צריך להגיע לזה. ממוצע של 0.5 שערים למשחק זה מטורף. אלה מספרים שלפני מסי ורונאלדו אף אחד לא חשב עליהם. בדקתי את זה סטטיסטית, אין שחקנים בעולם שיש להם ממוצעים של 1.35 למשחק כמו שיש למסי ורונאלדו לאורך כמה שנים. אלה שני מטורפים, אי אפשר להשתוות אליהם".