ישראל מעבירה סחורות בעשרות מיליארדים דרך באב-אל-מנדב

השתלטות המורדים החותים בתימן על מיצרי באב-אל-מנדב עלולה להשפיע על נתיב הסחר הימי היחיד של ישראל עם אסיה ואוקיאניה ■ מקורות בשוק הספנות ל"גלובס": לא צופים איום מיידי על הסחר הישראלי גם אם המורדים ישתלטו

Bab el-Mandeb תימן / גוגל מפות
Bab el-Mandeb תימן / גוגל מפות

השתלטות המורדים החותים בתימן על מיצרי באב-אל-מנדב עלולה להשפיע על נתיב הסחר הימי היחיד של ישראל עם אסיה ואוקיאניה (אוסטרליה וניו זילנד). כ-25% מסחר החוץ של ישראל הוא עם מדינות אסיה. לפי נתוני הלמ"ס ייצאה ישראל למדינות אסיה ב-2014 סחורות ב-35 מיליארד שקל (25% מסך הייצוא) וייבאה מהן סחורות בקרוב ל-50 מיליארד שקל (23% מסך הייבוא).

ואולם הנתונים אינם כוללים חלוקה בין סחר בדרך הים לסחר בדרך האוויר, שאינו מושפע מהמצב בתימן. כל הייצוא והייבוא של נמלי הים הישראליים למזרח עובר כיום דרך המצרים ובכלל זה יצוא הכימיקלים וייבוא המכוניות מהמזרח.

עם זאת, אמרו היום (ה') ל"גלובס" מקורות בשוק הספנות כי הם אינם צופים איום מיידי על הסחר הישראלי גם אם המורדים ישתלטו על המיצרים האסטרטגיים - זאת מכיון שמרבית הסחר הוא באמצעות מכולות המובלות בספינות זרות ומפוצות למספר יעדים כך שאין אפשרות לזהות את המכולות ה"ישראליות" ללא עריכת בדיקה מדוקדקת של שטרי המטען.

לדברי אותם מקורות, השתלטות איראנית על המיצרים מאיימת בראש ובראשונה על מצרים שהסחר בתעלת סואץ הוא מקור ההכנסה העיקרי שלה. גם ייצוא הנפט של סעודיה ומדינות המפרץ למערב מאויים כתוצאה מהשתלטות אפשרית. כרבע מהסחר העולמי הבין-יבשתי עובר כיום דרך תעלת סואץ ומיצרי באב אל מנדב ובכלל זה כמחצית מהסחר של החוף המזרחי בארה"ב עם אסיה.