רוצים לעבוד בפייסבוק?

זה מה שחשוב לדעת כדי להתקבל לתפקיד שחולמים עליו

קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock
קריירה ראיון עבודה / צילום: thinkstock

איך מתקבלים לעבודה במשרה שחולמים עליה? כמו למשל המהנדסים, המעצבים ומנהלי המוצר שנרגשים מהבשורה של פייסבוק-ישראל על כוונתה לגייס בקרוב כשלושים עובדים חדשים למשרדיה?

ומי לא חולם לעבוד בפייסבוק, מקום העבודה הנחשק ביותר בעולם? מי לא רוצה להשתייך לחברה בסדר גודל משנה עולם, שאחת ממטרות-העל שלה היא יצירת עולם פתוח ותקשורתי ככל האפשר?

במקרה של פייסבוק, כפי שעובדיה נהנים לספר בגאווה, היא לא נחשקת רק בזכות השכר הגבוה וההטבות שאפשר רק לחלום עליהן, הארוחות בשפע, החופש והאוטונומיה, היוקרה המקצועית הבינלאומית, האפשרויות הרבות לתרום ולצמוח, איזון העבודה-חיים; פייסבוק נתפסת כמקום שבו מתרחשים הדברים המעניינים והמשפיעים באמת בשוק העבודה הטכנולוגי ובעולם בכלל.

מה עושים המהנדסים הנרגשים לפני הריאיון בפייסבוק?

אותם מהנדסים שינסו להתקבל לפייסבוק ישראל בימים אלה בוודאי ינסו להקיש על הגיוס מתוך מה שקורה בפייסבוק העולמית. הם יקראו רשמים של מועמדים שעשו זאת לפניהם בחו"ל, וילמדו מהם, לדוגמה, שלרוב לא נשאלות בראיונות של פייסבוק שאלות היגיון משעשעות, ושתהליך הגיוס לפייסבוק קפדני, וכולל מבחן-קידוד (לאנשי הטכנולוגיה) שנשלח במייל, ריאיון טלפוני (במידה שהמועמד עבר את המבחן בהצלחה), וסדרת ראיונות ומיונים (שלושה בממוצע).

הם יוכלו ללמוד גם כי פייסבוק מחפשת אנשים שמסוגלים הן להבין רעיונות מורכבים, והן להסבירם היטב; אנשים שרוצים להשפיע על העולם; אנשים זריזים, כנים ובעלי רמה גבוהה של התלהבות, תשוקה, סקרנות, כושר התמדה, תעוזה ומוטיבציה.

הם יוכלו להתרשם גם מכך שבפייסבוק העולמית מועמדים מצופים לא רק להשיב על שאלות המראיינים, אלא לחשוף תהליך מוצלח של חשיבה והסקת מסקנות. מכך, אולי יסיקו שגם בישראל יישאלו בריאיון לגבי הדרך שבה הגיעו לפתרון, או לגבי הסיבה לתשובותיהם. ואולי, כמו בפייסבוק בחו"ל, גם בארץ ייעשה שימוש בתהליך המיון במשימות יחסית פשוטות, שביצוען יכול להיעשות במהירות, אך הן דורשות ידע, מיומנויות וכושר ריכוז, ומאפשרות לבוחנים מבט על עומק הידע של המועמדים ועל הדרך שבה הם בוחרים לטפל בבעיה נתונה.

כמו בפייסבוק העולמית, המועמדים שכאן יסיקו שגם הם יצטרכו לספר על הדרך שבה פתרו בעיות בעברם התעסוקתי, במטרה לבחון אם הם לוקחים אחריות על ביצועיהם ותוצאותיהם, אם הם משכילים להפיק לקחים, וככלל, כיצד הם מתנהלים מול אתגרים.

מה המידע הזה נותן לנו?

לדעת את כל זה לא יספיק לאותם מהנדסים. נכון, לשמחתם, פייסבוק מצהירה שהצטיינות בלימודים עושה לה את זה הרבה פחות מכישורים אישיים ומהתאמה אישיותית לארגון ולחבריו, וצוקרברג אף חשף את סוד הגיוס שלו: בכל פעם שעליו להכריע לגבי גיוס עובד חדש, הוא שואל את עצמו: האם אני הייתי מוכן לעבוד אצלו?

אולם ידיעת העובדות הללו לא מבטיחה להם קבלה בטוחה - לא לפייסבוק ישראל, ולא לאף חברה אחרת. לא יועילו להם הכנות טכנולוגיות או פסיכולוגיות לתהליך המיון בהתאם לדרך שבה הוא מתנהל בעולם, אם לא ידעו כמה פרטים יותר ספציפיים, שבפועל מכריעים פי כמה בכל תהליך קבלה לעבודה.

מה באמת יש לדעת לקראת ריאיון למשרת החלומות

1. מי יראיין אותי? כששואפים להתקבל לחברה סציפית, חשוב לנסות לאתר את זהות המראיין הפוטנציאלי. יהיה יעיל במיוחד לדעת על סגנון התקשורת שלו, על ערכיו, ועל מה שהוא נוטה לאהוד במרואייניו, כדי לנסות להבין איך אפשר למצוא חן בעיניו. זה כמובן אוטופי לצפות לגלות את כל המידע הזה, אבל גם שמץ של מידע או קשר יכול לסייע. אפשר להיעזר בקשרים ולברר אם יש מישהו שמכיר מישהו. אחרי הכל, קהילת המגייסים בישראל לא גדולה כל כך.

2. מה צרכי המשרה? בהתאם לצרכי המשרה אפשר לדעת אילו כישורים ותכונות כדאי להפגין בקורות החיים ובריאיון. כאן חשוב להיות ספציפיים, ולא יועיל, לדוגמה, להפגין תעוזה רק משום שפייסבוק העולמית מחפשת אנשים נועזים. יהיה נכון להבין מהן התכונות הנדרשות לאותה חברה מסוימת, בסניפה הספציפי, ובמשרה המדויקת. אם תעוזה לא שייכת ל-D.N.A של המשרה, אין טעם להפגין אותה.

3. מה עושים בתפקידים האחרים? מומלץ להבין דבר או שניים גם על תפקידים אחרים בחברה. זו יכולה להיות נקודת בונוס למועמד שמתלבטים לגביו. יחד עם זאת, יש להיזהר מהגדרה עצמית כ"מומחה" לשפה או לתחום שאינם באמת המומחיות של המועמד.

4. באיזה צוות אני עשוי להשתבץ? כדאי לדעת גם באיזה צוות מדובר, ומה המהויות והמטרות שלו. כדאי להכיר את פועלו, פרויקטים שעשה בעבר ותוצאותיהם, פרויקטים נוכחיים ועתידיים. יועיל לדעת גם מי צפויים להיות הקולגות בצוות (במקרה של פייסבוק, אם אכן מקישים ממה שקורה בפייסבוק העולמית, יש לשער שבריאיון ישתתפו כמה מראיינים יחד, בראיון פאנל - מנהלים וקולגות פוטנציאליים - כדי לאתר את הכימיה הבסיסית ביניהם לבין המועמד).

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ועם אנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם כאל כאלה. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.