קמפיין של הימין בארה"ב: להפציץ את איראן - עכשיו

ג'ון בולטון, לשעבר שגריר ארה"ב באו"ם: "האמת הבלתי נוחה היא, שרק פעולה צבאית, כמו הפצצת הכור הגרעיני בעיראק ע"י ישראל ב-1981, תצליח לעשות מה שנחוץ" ■ "ישראל תוכל לעשות את העבודה"

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

עם התקרב מועד היעד לחתימה על הסכם גרעיני עם איראן, ועל רקע סימנים שההסכם ייחתם למרות קשיים של הרגע האחרון, מעצים הימין בארה"ב את הקמפיין להפציץ מטרות גרעיניות באיראן. את הקמפיין המחודש - קריאות להפציץ את איראן נשמעו מדי פעם בשנים שחלפו - מובילים הניאו-קונסרבטיבים, שהגיעו לעמדות השפעה בממשלים רפובליקנים במחצית השניה של המאה שעברה ובמיוחד בממשל ג'ורג' בוש הבן, בעשור הראשון של המאה הנוכחית.

הניאו-קונסרבטיבים בממשל בוש, ובמיוחד דיק צ'ייני, דונאלד ראמספלד ופול וולפוביץ, לימים נשיא הבנק העולמי, היו הארכיטקטים של הפלישה האמריקאית השניה לעיראק, ב-2003, בתואנת שווא שנשיא עיראק דאז, סדאם חוסיין, התחמש בנשק גרעיני. בממשל אובמה אין לניאו-קונסרבטיבים שום גישה למוקדי כוח אבל הם מנהלים מסע נמרץ נגד מדיניות החוץ של הבית הלבן, ובמיוחד נגד מה שהם מכנים התנהלותו הרופסת של ברק אובמה במו"מ עם איראן.

במאמר שנושא את הכותרת, "כדי לבלום את הפצצה האיראנית, הפציצו את איראן", בעמוד האופ-אד של "ניו יורק טיימס", ביום ה', כתב ג'ון בולטון, שהיה שגריר ארה"ב באו"ם בתקופת ממשל בוש: "המסקנה הבלתי נמנעת היא, שאיראן לא תוותר במו"מ על תכניתה הגרעינית. גם הסנקציות לא יבלמו הקמת תשתית רחבה ועמוקה לנשק גרעיני. האמת הבלתי נוחה היא, שרק התקפה צבאית, כמו הפצצת כור אוסיראק בעיראק, ב-1981, או הפצצת הכור הגרעיני הסורי ב-2007 - שתיהן בוצעו ע"י ישראל - יצליחו לעשות מה שנחוץ לעשות. הזמן שנותר קצר להחריד, אבל התקפה צבאית עדיין תוכל להצליח".

"הוצאה מכלל פעולה של מתקני העשרת האוראניום בנאטאנז ובפורדו ושל המפעל להפקת מים כבדים והכור בעראק הן המשימות בעלות הקדימות העליונה", אומר בולטון. "לרשימה מטלות זו צריך לצרף גם את המתקן הקריטי להמרת אוראניום באיספהאן, שאינו זוכה בתשומת לב יתירה. ההתקפה הצבאית אינה צריכה להשמיד את כל התשתית הגרעינית של איראן אלא לגדוע את נקודות הממשק החשובות במעגל היצור של נשק גרעיני. פעולה כזו תחזיר את תכנית הגרעין של איראן חמש שנים אחורה".

"ישראל לבדה תוכל לעשות מה שנחוץ"

והוא מוסיף: "ארה"ב תוכל לעשות עבודה טובה בהרס (התשתית), אך ישראל לבדה תוכל לעשות מה שנחוץ. יהיה אפשר לשלב פעולה כזו בתמיכה אמריקאית נמרצת באופוזיציה באיראן במגמה לחולל שינוי משטר בטהראן".

ג'ושואה מוראבצ'יק, עמית במכון למדיניות חוץ שליד ביה"ס למחקרים בינלאומיים מתקדמים באוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ואחד מהוגי הדעות המרכזיים בתנועה הניאו-קונסרבטיבית, כתב במאמר אופ-אד ב"וושינגטון פוסט", באמצע החודש, כי התקפה על איראן אינה אופציה גרועה כל כך.

מעמדת אובמה עולה, כי אין ברירה אלא להסכים להצעה הכי טובה שמגיעה מטהראן, תהיה אשר תהיה, מפני שהחלופה - מלחמה - היא משהו איום ונורא, שאי אפשר בכלל לחשוב עליו, הוא כותב, ומציג שאלה: האמנם? קרוב לוודאי שהפעלת כוח היא הדרך היחידה לחסום את דרכה של איראן להשגת נשק גרעיני. למעשה, זו כנראה המציאות.

"אידיאולוגיה היא סיבת קיומו של של המשטר באיראן", הוא אומר. "אידיאולוגיה נותנת לגיטימציה למשטר ומשמשת מקור להשראה למנהיגים ולתומכיהם. מבחינה זו דומה איראן למשטרים קומוניסטיים, פשיסטיים או נאציים, ששמו להם מטרה לשנות את העולם. איראן מתכננת לייצא את המהפכה האיסלמית ברחבי המזה"ת ומעבר לו. ארסנאל גרעיני, גם אם ישמש כאיום בלבד, יקדם במידה עצומה את יכולתה של איראן לממש את מטרתה".

האם השמדת חלק ניכר מהתשתית הגרעינית של איראן רק תעכב את התקדמותה להשגת נשק גרעיני? - שואל הכותב, ומשיב: "אולי, אך אנו נוכל להלום בה שוב ושוב, ככל הנחוץ. כמובן, איראן תנסה להסתיר או להגן על רכיבים בתכניתה הגרעינית, ואנו ניאלץ למצוא דרכים חדשות לתקוף אותה. אין ספק שארה"ב תגבר על איראן במירוץ הטכנולוגי הזה".

אך האם איראן לא תנחית פעולות גמול באמצעות כוחותיה שלה או של שלוחותיה, כפי שנהגה בלבנון, עיראק וסעודיה? "קרוב לוודאי", אומר מוראבצ'יק. "אנו יכולים לנסות ולהרתיע עם אזהרה שנפגע במטרות תשתית ומטרות צבאיות אחרות. אבל, לדאבון הלב, אנו עלולים לספוג כמה מהלומות. אך זה מחיר היכולת למנוע אבדות גדולות יותר במהלך מלחמה גרעינית עם איראן".

וראש CIA לשעבר, ג'יימס וולסי, מצדיק מהלומה על איראן בגלל סכנה של התקפת הלם אלקטרו-מגנטי (electromagnetic pulse, או EMP בראשי תבות) על רשת החשמל בארה"ב באמצעות פיצוץ ראש חץ גרעיני איראני בגובה רב מעל ארה"ב.

במאמר ב"וושינגטון טיימס", שנכתב עם פיטר וינסנט פריי, מציין וולסי, כי טילים ארוכי טווח של איראן אינם כלולים בסדר היום של המו"מ עם איראן, ואם איראן תצליח להבקיע ולייצר ראש חץ גרעיני היא תוכל לפוצצו מעל אמריקה הצפונית, מהלך שישתק את רשת החשמל הארצית בארה"ב ומערכות תומכות חיים אחרות. מערכות כאלה, ובמיוחד רשת החשמל, היא בסיס החברה המודרנית, אך דווקא רשת החשמל נעשתה פגיעה יותר ויותר להתקפות EMP. "למעשה היא פגיעה עתה פי מיליון מכפי שהיתה בתקופת שחר מערכת החשמל המודרנית, לפני 50 שנה".

התקפת EMP תשתק את מערכת החשמל הלאומית לחודשים או שנים, מציין וולסי. ועדת חקירה של הקונגרס קבעה, כי הפסקת חשמל ארצית שתימשך יותר משנה תביא למות תשעה מתך עשרה אמריקאים בגלל רעב וקריסת המערכת החברתית. כנופיות כמו דאעש ישלטו ברחובות, הוא טוען.