הכדורגל הגיע גם להרווארד

בניסיון למנוע דעיכה בפקולטה למדעי הרוח שלה, אחת מהאוניברסיטאות הטובות בעולם פתחה תוכנית שתתעמק בבחינת הכדורגל המודרני. מה ילמדו שם? למשל, למה הוא נקרא 'המשחק היפה'

אוניברסיטת הרווארד / צלם: רויטרס
אוניברסיטת הרווארד / צלם: רויטרס

הרווארד, אחת מהאוניברסיטאות היוקרתיות ביותר בעולם - סובלת בשנים האחרונות מדעיכה בכמות הנרשמים לשיעורי מדעי הרוח שלה, כאשר המוחות המבריקים ביותר בוחרים ללמוד טכנולוגיה, הנדסה ומתמטיקה. הדרך החדשה בה היא תנסה לשפר את זה? פתיחת קורס שינסה לבחון את התחום באמצעות הכדורגל המודרני.

שם הקורס: "המשחק הגלובלי: כדורגל, פוליטיקה והתרבות הפופולרית". מריאנו זיסקינד, פרופסור למדעי הרוח באוניברסיטה, היושבת צפונית לבוסטון, ביחד עם עמיתו פרנצ'סקו אספאמר - פתחו אותו במטרה "לנער" את הסטודנטים ולגרום להם לא לקחת את הנושא כמובן מאליו.

"הנקודה היא להשתמש בכדורגל כפורטל, או שער כניסה - אל תוך הדיסציפלינה, אבל גם אל תוך השאלות שמדעי הרוח מעלים לגבי יצירה של חשיבות חברתית", מצוטט זיסקינד ב"דיילי טלגרף". דוגמאות? "מהו יופי? ולמה הכדורגל נקרא 'המשחק היפה'? זו הרי שאלה מרכזית בפילוסופיה של האסתטיקה".

יותר מ-100 סטודנטים כבר נרשמו לקורס בסמסטר הראשון של הרווארד, הממוקמת ראשונה מבין אוניברסיטאות העולם בדירוג The Times Higher Education World Reputation (במקום השני מכון MIT, אח"כ סטנפורד, ואת החמישייה הראשונה סוגרות קיימברידג' ואוקספורד הבריטיות).

יש לציין כי בשנה שעברה סר אלכס פרגוסון, המנג'ר האגדי של מנצ'סטר יונייטד, החל להרצות בהרווארד במסגרת תוכנית לימודים הנקראת "עסקי הבידור, המדיה והספורט".