רכישה גדולה לטבע: קונה את אוספקס תמורת 3.2 מיליארד דולר

אוספקס נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 2.26 מיליארד דולר, כך שהעסקה משקפת פרמיה של 41% על מחיר השוק ■ טבע מעריכה שהרכישה תתרום לרווחיה מ-2017 ■ המניה עולה ב-1.5% במסחר המוקדם בוול סטריט

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

בשוק ציפו לרכישה גדולה שתבצע חברת התרופות טבע , והיום היא הגיעה. טבע הודיעה על רכישת חברת הביופרמצבטיקה האמריקאית Auspex, תמורת 3.2 מיליארד דולר במזומן - הרכישה הכי גדולה של טבע מאז רכישת ספלון ב-2011 תמורת כ-6.8 מיליארד דולר. Auspex נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של קרוב ל-2.3 מיליארד דולר, כך שטבע משלמת פרמיה של כ-42% על מחיר השוק. מדובר בהצעת רכש, שבעלי המניות של החברה הנרכשת צריכים לאשר. טבע מציינת שהעסקה אושרה על-ידי הדירקטוריונים של שתי החברות, וכי בעלי מניות מרכזיים של Auspex הגיעו להסכמים המעידים על תמיכתם בעסקה. בין בעלי המניות בחברה נמצאים גופים מוסדיים מוכרים, ביניהם פידליטי, פרנקלין ובלקרוק.

Auspex, חברת ביומד שטרם רשמה הכנסות, הונפקה לראשונה בנאסד"ק רק לפני שנה וחודש. בחסות בועת הביומד בשווקים טסה מאז מניית החברה ב-490% - כשהיא הופכת להנפקה המוצלחת ביותר של 2014. היום זינקה מניית Auspex ב-41.7% טרום המסחר בוול סטריט, ואילו טבע איבדה 1.3%.

טבע משלמת מחיר של 101 דולר למניית אוספקס (המייצג שווי חברה של כ-3.2 מיליארד דולר ושווי הון מניות של כ-3.5 מיליארד דולר), בעוד שמחיר המניה בהנפקה היה 12 דולר בלבד. עבור המשקיעים במניה בהנפקה, מדובר באקזיט מרשים במיוחד.

הרכישה צפויה לחזק את הפורטפוליו של טבע בתחום הליבה שלה, טיפול במערכת העצבים המרכזית (CNS). המוצר המוביל של Auspex הוא SD-809, שמיועד לטיפול בכוריאה (מחולית) המשויכת למחלת הנטינגטון, דיסקינזיה מאוחרת ותסמונת טורט. החברה דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי הקליני שלב III (השלב המתקדם ביותר) בתרופה זו כטיפול בהנטינגטון, והיא אמורה להגיש בקשה לאישור התרופה לשיווק בארה"ב עד אמצע השנה, ולהתחיל לשווק אותה ככל הנראה ב-2016 - כך שמבחינת בעלי המניות של טבע מדובר על פוטנציאל ליצירת ערך בטווח הקצר.

התרופה כבר זכתה למעמד של תרופת יתום בארה"ב. לטבע יש תרופה נוספת בפיתוח בתחום ההנטינגטון, שהגיעה אליה כחלק מרכישה קטנה שביצעה ב-2013. מוצר נוסף שיש ל-Auspex בפיתוח הוא SD-560 (פירפנידון בשילוב דאוטריום) שמיועד לטיפול בפיברוזיס ריאתי אידיופתי.מעבר לתרופות הללו, ל-Auspex יש מוצרים נוספים בפיתוח וצבר הפטנטים שלה כולל 60 מולקולות נוספות. החברה פועלת על בסיס טכנולוגיה של שימוש בדאוטריום על מולקולות קיימות, במטרה לייצר טיפולים חדשים עם פרופיל בטיחות ויעילות משופרים. כלומר, הרכישה צפויה להוסיף לטבע גם פלטפורמה טכנולוגית שעל בסיסה ניתן יהיה לפתח מוצרים נוספים בעתיד.

תממן את העסקה ממקורותיה

מעבר לתוספת לסל המוצרים של טבע, הרכישה אמורה לתרום לרווח הנקי למניה של טבע על בסיס Non-GAAP החל משנת 2017, כאשר ב-2015-2016 ההשפעה על הרווח למניה צפוי להיות "דילול מינימלי". ב-2014 רשמה Auspex הפסד נקי של כ-59.6 מיליון דולר. טבע תממן את העסקה ממקורותיה העצמיים, לאחר שבסוף 2014 היו בקופתה כ-2.6 מיליארד דולר במזומן, ובאחרונה היא השלימה הנפקת אג"ח בהיקף של 2 מיליארד אירו.

טבע מצפה להשלמת העסקה באמצע 2015. כיועץ הפיננסי של טבע בעסקה שימש גולדמן זאקס, ו-Goodwin Procter כיועץ המשפטי. ל-Auspex ייעצו ג'יי.פי מורגן ו-Cooley.

בימים האחרונים גברו ההערכות כי טבע תודיע על רכישה גדולה, על רקע סקירות אנליסטים בתחום. טבע לא השתתפה בקדחת המיזוגים והרכישות של תעשיית הפארמה בשנים האחרונות; הרכישה הגדולה ביותר שביצעה בשנה האחרונה - של חברת לבריס, הייתה בהיקף של מאות מיליוני דולרים "בלבד". ההערכות על רכישה מתקרבת לא היו ספקולציה פרועה, אלא התבססו על דברי הנהלת החברה בראשות ארז ויגודמן, על כך שטבע תשים דגש רב יותר על תחום זה ב-2015. אנליסטים העריכו שרכישה תגיע בתחום הגנריקה המורכבת או גנריקה בשווקים מתעוררים, או בתרופות הייחודיות בתחומי ה-CNS ומערכת הנשימה. אגב, הקשר בין טבע ל-Auspex לא התחיל רק סביב העסקה הנוכחית: בסוף 2010 נחתם הסכם בין השתיים לפיתוח משותף של תרופה על בסיס הטכנולוגיה של Auspex.

"צעד ראשון בדרך ליצירת ערך"

"הרכישה של Auspex היא צעד משמעותי לחיזוק עמדת המובילות של טבע בתחום מערכת העצבים המרכזית, וליצירת עמדת מובילות בתחום הפרעות התנועה, אשר אינו זוכה למענה תרופתי הולם כיום", אמר ארז ויגודמן, נשיא ומנכ"ל טבע. "אנו מצפים להזדמנות להאיץ את הפיתוח והשיווק של צבר המוצרים של Auspex, בהתבסס על התשתית והיכולות שלנו ועל העמדה החזקה שלנו במו"פ ובשיווק בתחום מערכת העצבים המרכזית. כפי שהצהרנו לאחרונה, אחת מהעדיפויות המרכזיות שלנו לשנת 2015 היא לתמוך בצמיחה של טבע לטווח הבינוני עד ארוך, וליצור ערך עבור בעלי המניות שלנו באמצעות עסקאות פיתוח עסקי התואמות בצורה הדוקה לתחומי הליבה הטיפוליים שלנו. עסקה זו מהווה צעד מרכזי ראשון במסגרת מחויבות זו, ואנו מתכוונים להמשיך ולהתמקד בה בעתיד".

ד"ר מייקל היידן, נשיא המו"פ הגלובלי והמדען הראשי של טבע, הוסיף כי "אנו מאמינים שיישום הפלטפורמה של כימיית דאוטריום של Auspex על תרופות מוכרות, טומן בחובו הבטחה גדולה על פני קשת נרחבת של מחלות נוירולוגיות והפרעות תנועה נלוות, כולל מחלת הנטינגטון, דיסקינזיה מאוחרת ותסמונת טורט". לדבריו, "טבע נמצאת בעמדה מצוינת לממש את פוטנציאל הקניין הרוחני המרשים של תרופות ניסיוניות אלה, עם טכנולוגיית הדאוטריום של Auspex, באופן שעשוי להוות פריצת דרך משמעותית עבור מטופלים, שלעתים קרובות נותרים ללא טיפול מתמיד המקל על תסמיני המחלה שלהם".

נשיא ומנכ"ל Auspex, פראטיק שאה (Pratik Shah), מסר כי "עסקה זו תחזק את המשימה של Auspex להביא טיפולים חדשניים למטופלים ברחבי העולם, במהירות וביעילות רבות ככל שניתן. העסקה מהווה גם תוצאה מצוינת לבעלי המניות ולבעלי העניין של Auspex, מאחר שהיא לא רק מאשררת את צבר המוצרים שלנו ויוצרת תשואה פיננסית משמעותית, אלא גם שמה את תוכניות הפיתוח שלנו בידי חברה עם ניסיון ומחויבות, להביא את צבר המוצרים למטופלים הזקוקים להם".