אולמרט חייב לשבת בכלא

כמה שנים עוד יסתובב בינינו המושחת בלי להיכנס לכלא?

אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ
אהוד אולמרט / צילום: נועם מושקוביץ

1. מורשע. מורשע. מורשע. פעם ראשונה, פעם שנייה, פעם שלישית - והאיש איננו יושב בבית-סוהר. כמה שנים עוד יסתובב איש מושחת ומשחית כזה במקומותינו - והצדק איננו נראה? כמה שנים עוד ינצל כספי ציבור, יקשור קשרים אפלים, יסתודד עם חבר מרעיו מ"הצמרת", ויוכיח כל יום מחדש ש"מבחן בוזגלו" רחוק מלעבוד במערכת הצדק של ישראל?

2. כמה נבחרי ציבור, ותיקים ובעיקר חדשים, לומדים מהתמרחות ההליכים ש"לא כדאי להיות ישר והגון"; שדווקא כן אפשר לנצל את הכוח והשררה ולהתעשר כ"נציג" ציבור הלוקח אתנן ומעניק תמורות שניתנו בידיו, בתפקידו הציבורי. שכן את רוב המקושרים והמכובדים, שידעו להתחבר לאנשים "הנכונים" ולתת תמורות - לא מענישים, עובדה. גם כשתופסים, שוב ושוב, גם כשנמצאים אשמים, שוב ושוב, וגם כאשר נגזר עליהם עונש מאסר, שוב ושוב - לבית-האסורים הם לא נכנסים.

3. הסיפורים על מעללי אולמרט החלו לפני עשרות שנים בתחקיר ב"העולם הזה", 1977; ומאז לא הייתה תקופה בלא אירוע חשוד, גילויים מפוקפקים, סגירת תיקים וזיכויים תמוהים. אולמרט החליק החוצה ממרבית המצבים, כל פעם בעזרת כוכב משפטי אחר שנשבה בקסמיו.

ברשימה: פרשת בנק צפון אמריקה 1985, פרשת ג'ו אלמליח 1993, החשבונות הפיקטיביים של הליכוד 1996, האי היווני 1999, מינויים פוליטיים בתמ"ת 2003, בנק לאומי 2006, פרשת כרמייה 2007, מרכז ההשקעות 2004, מעטפות הכסף של טלנסקי - חקירה ראשונה ב-2008, פרשת ראשונטורס - חקירה ראשונה באזהרה 2008, פרשת הולילנד ופרשת הזרע 2010, שיבוש הליכים, הדחה והטרדת עדה 2014.

ואולמרט - הוא עדיין חופשי, נע בין עסקיו, חבריו ובתיו, כשמאחוריו שובל מאבטחים שנכפה עליהם לעמוד מול מתקפות זעם של שכנים ועוברי אורח.

4. בשנים האחרונות הגיעו ההרשעות. תיק מרכז ההשקעות, גזר הדין: שנת מאסר על-תנאי וקנס. מאז: בערעור. תיק הולילנד, גזר הדין: 6 שנות מאסר בפועל. מאז: בערעור. והיום הצליח בית המשפט בירושלים לנקות את עצמו מהכתם העכור שדבק בו בקיץ 2012, בזיכוי התמוה. השופטים זיכו על אף שמצאו שאולמרט אכן קיבל מטלנסקי מעטפות שבהן מאות-אלפי דולרים, רק שלטענתם לא הוכח כי הכסף היה לשימושו הפרטי.

5. האם אלת הצדק תזכה לראות את אולמרט נכנס לכלא? כלל לא בטוח. סביר שהחלקלקות וההתחכמות האופיינית לו ולפלוגות הסובבות אותו, יביאו להתמשכות כמעט אין-סופית של ההליכים. זה ייעשה באמצעות ערעור אחר ערעור, דרישה להגדלת הרכב שופטי בית המשפט העליון, עדויות חדשות, סיפורים על הוכחה שלא הוצגה או התגלתה במקרה, או מחלות/אי-יכולת להתייצב בבית המשפט. הכול כמובן חוקי ומעוגן בהליכים המשפטיים המוגנים בחוקי הארץ.

6. היום התחילו כבר דיבורים שקטים על כך ש"לא ייתכן שראש ממשלה יישב בכלא; סודות הביטחון שהאיש הזה אוצר בראשו טריים ועכשוויים, ואסור שהם לא יישמרו; אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו, למען עצמנו, שהאיש ייכנס למצבים שבהם הוא עלול, גם שלא ברצונו, לפלוט מידע קריטי".

אך לא כך המצב. כל המאבטחים של אולמרט הרי ימשיכו לאבטח אותו בכל מקום בברצלונה, כמו בירושלים; בניו-יורק כמו בתל-אביב; ובבית-הכלא כמו בכלא. ראש ממשלה, שר, חבר כנסת וראש עיר מושחת, חייב להיענש. לשבת בבית-סוהר - למען ניקיון המדינה, למען בריאות הציבור, ולמען כל אנשי הציבור נקיי-הכפיים.