פוסון הסינית ביקשה מסלינגר אישור שליטה בהפניקס

מדובר בשלב הכרחי ומתקדם על מנת שהסינים יורשו לשלוט בקבוצת ביטוח בישראל ■ עם זאת, בשלב זה אין ודאות שהעסקה של פוסון עם דלק תושלם ושהאישור מהאוצר יינתן לרוכשים הפוטנציאליים

עסקת הפניקס מתקדמת: ל"גלובס" נודע כי חברת פוסון (Fosun International) הסינית הגישה השבוע בקשה רשמית למפקחת על הביטוח דורית סלינגר, לקבל את אישורה להחזיק באמצעי שליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, שגם שולטת בבית ההשקעות אקסלנס.

מדובר בשלב הכרחי ומתקדם על מנת שהסינים יורשו לשלוט בקבוצת ביטוח בישראל. עם זאת, בשלב זה אין ודאות שהעסקה של פוסון עם דלק תושלם ושהאישור מהאוצר יינתן לרוכשים הפוטנציאליים.

בינואר האחרון חתמה קבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, על מזכר הבנות בלתי מחייב למכירת השליטה בחברת הביטוח שבשליטתה לפוסון לפי שווי חברה של כ-3.7 מיליארד שקל (בהתאם להון העצמי של החברה ובתוספת ריבית). מדובר בעסקה לרכישת 42% עד 52.3% ממניות הפניקס, שמנוהלת על ידי אייל לפידות.

התמחור בעסקה נעשה על פי מכפיל 1 על ההון, בדומה לתמחור דומה שסוכם עליו בעסקה קודמת על השליטה בהפניקס - שלא הבשילה והושלמה, להעברת השליטה בהפניקס לידי משפחת קושנר האמריקאית.

הגורם המתווך שקישר בין קבוצת דלק לבין חברת ההשקעות הסינית היא אשת העסקים הישראלית בתיה טוקטלי, שאשתקד חיברה בין לי היפינג וקבוצת רוכשים סינים לבין אי.די.בי בעסקה למכירת השליטה בכלל ביטוח (שלא צלחה).

עצם הגשת הבקשה הרשמית למפקחת על הביטוח מעיד על הרצון של פוסון להשלים את העסקה, ולרכוש חברת ביטוח בישראל, בהמשך לפעילויות דומות שהיא כבר מחזיקה (ושקיבלה עליהן את אישורי הרגולטורים המקומיים הרלבנטיים) בפורטוגל ובארה"ב.

פוסון היא חברת השקעות שאינה בשליטת המדינה, ורשומה בהונג קונג, שהוקמה ב-1992 על-ידי ארבעה סטודנטים, ובשנים האחרונות ביצע כמה רכישות גדולות בחו"ל, בהן רכישת קבוצת המלונאות הבינלאומית קלאב מד וחברת ביטוח פורטוגלית גדולה, כאמור.